Frågan är om man som egenföretagare borde göra en större insättning detta år på sin tjänstepension då vi har haft ett hyfsat dåligt år.
Med förhoppning att det kan bara bli bättre om ett litet tag så borde man kunna köpa lite billigt med en större klumpsumma samtidigt som man drar ner lite på vinsten.
Sjukt svårt att säga, OMXS ner ca 20% sedan ATH, inget jätteras. Annalkande lågkonjuktur skapar stor osäkerhet kring prognoserna över bolagens vinster kommande år om den blir lång och djup.
Om man investerat globalt så är globalt index tex DJ World i princip på samma nivå sedan början av året - börsen ner men kronan har försvagats så det är cirkus ±0
Jag hade fortsatt på nuvarande nivå som det ser ut nu. Att pumpa in extra mycket kan vara lämpligt när det är blodröda rubriker tex Aftonbladets löp är ”Aktier är det sämsta man kan köpa” typ
Såklart är alltid frågan vad man gör mer kapitalet annars. Om det står på räntekonto utan ränta så är ju det en garanterad förlust mot inflationen.
Ja, det var nog denna delen som jag glömde att ta med. Tanken var att trycka in lite extra i tjänstepensionen istället för att periodisera pengarna i bolaget.
Förvisso så skulle jag nog kastat över de periodiserade pengarna i bolagets KF, men de kommer fortfarande behöva skattas för (plus ränta) inom 6 år. Därför tänkte jag att en extra insättning till pensionen kanske skulle kunna vara en bra grej, speciellt eftersom vi mest räddats av en svag valuta och att svenska börsen är ner samt att insättningen är avdragsgill.
Jag hade föredragit att periodisera, både för att jag vill ha reserver att plocka av om inkomster uteblir och jag inte tycker att det är skatteeffektivt att pensionsspara i en tjänstepension som egenföretagare.
Det är precis så jag tänkt tidigare. Vet inte varför jag snöat in på att ha en tjänstepension, kanske för att man kan göra avdrag och därför slipper skatta på vinst. Men visst, det läggs på pensionsskatt på insättningar till tjänstepension. Sen är pengarna inte bolagets längre, utan mina, ifall det skulle hända bolaget något.
Problemet för mig att det finns en hyfsad risk för att jag kommer behöva lösa ut periodiseringar i tider då jag ändå har bra inkomster i bolaget, vad gör man då?
Att kasta in pengarna i tjänstepension var ett sätt att slippa problemet. Men kanske fel sätt att lösa problemet på.
Jo, det är något jag funderat på att återgå till igen. Gjorde faktiskt så i början. Lätt pengarna beskattas och sen tryckte in dem i KF. Har även börjat periodisera en del av överskottet och det var detta jag tänkte slippa men det kanske inte blir så förmånligt att kasta in dem i tjänstepension.
Största riskmomentet är väl förändringar på regler kring utdelningar.
Om du behöver lösa ut periodiseringarna när du har andra intäkter kan du göra en ny avsättning det året. Börjar man närma sig pension är det himla lönsamt att periodisera så att man kan ta ut lön från året man fyller 66. Genom avsättningen till periodiseringsfonder så har du möjlighet att investera oskattade pengar under sex år. Glimrande bra!
Jag förstår fullt ut hur du tänker kring att betala in till tjänstepension. Vi är indoktrinerade till att “man ska ha tjänstepension” istället för “du behöver se till att du har kapital, oavsett varifrån, när du blir pensionär”. Mentalt så känns det också ofta bättre att se pengarna i en tjänstepensionsförsäkring istf att de sitter på en ISK märkt pension eller utblandad med det övriga privata sparandet.
Fundera om betala skatt verkligen är ett problem. Jag skulle snarare se det som en bekräftelse på att min firma går himla bra.
Att ta ut utdelning från skattade medel är betydligt billigare än att betala in till (och sen ta ut) tjänstepension. Problemet är att många vill använda utdelningen här och nu, istf att spara den. Jag sparar hela min utdelning (200-300 tusen/år) och sätter in den på ett ISK. Det gör en betydligt större skillnad för mig än att jag hade pytsat in 35% av min lön i en tjänstepension.
Det är precis så jag har resonerat också, men man får hela tiden meddelandet att man ska spara i en tjänstepension annars gör man fel. Jag har inte vågat att inte spara i en tjänstepension ifall jag skulle ha missat något. Det är därför jag började fundera detta året på ifall man skulle göra en större avsättning istället för att periodisera pengarna.
Jag gör precis som du, kastar in hela min utdelning på en ISK då jag inte behöver pengarna. Den är inte markerad med pension eftersom jag jobbar bara mot ett mål, att bli ekonomisk fri, för då tar det per automatik hand om pensionen också. Jag har också inte förstått att det ska vara så svårt att bara spara pengar. Många behöver tydligen låsa in sina pengar så att de inte går att röra.
Jag behöver bara vänja mig vid tanken att jag löser ut periodiseringarna när det är dax för att dra mig tillbaka och under tiden så periodiserar jag om den fond som löser ut.
Ok, du har nog övertalat mig att gå tillbaka till min ursprungsplan.