Hur tänker ni kring allokering och risk i ert sparande inför pensionen?
Ni får gärna svara fritt men för att bli lite mer specifik så tänker jag för egen del främst på privata pensionsförsäkringar och tjänstepensionsförsäkringar. Jag har mina på Avanza och har haft allokering i linje med devisen om att ha 10% aktier per år man kan låta pengarna vara ifred a la @janbolmeson. AP7 Såfa kör ju också en sådan modell. I takt med att pensionen börjar närma sig uppstår dock några frågor:
Om pengarna ska tas ut på 5 år, är det då rimlig risk att ha 40/60 (40% aktier och 60% räntor) första året för uttag för att sista året ha 0/100? Eller borde man ha 0/100 redan från år ett? Eller ska man ändra typ varje månad? Hur tänker ni?
Vilka räntefonder rekommenderar ni? Jag har tills i våras haft Claes Hembergs Räntetrippel (50% Spiltan Räntefond Sverige, 30% IKC Avkastningsfond och 20% Spiltan Högräntefond) men med tanke på vad som hände med räntefonderna under krisen vet jag inte vad man borde ha. En likviditetsfond är ju säkrare men ger ingen avkastning alls och då urgröps ju pensionskapitalet ganska mycket med avgifter, skatter och inflation. Ska man förresten ha allt i SEK eller blanda in utländska valutor? Hur gör ni?
Ett inflations- och kanske även recessions-skydd skulle ju kunna vara att diversifiera med en del guld tänker jag. Tyvärr verkar inte mina pensionsförsäkringar tillåta handel med certifikat så t ex 4GLD funkar inte för mig. Hur gör ni? Skippar ni guld helt och hållet eller kör ni guldbolagsfond istället? Typ AuAg Precious Green?
Hej Robin, tack för svar! Det är en jättebra artikel. Läst och sett den innan. Helt sant att den svarar på en hel del. Hittade också ett gammalt blogginlägg från 2019 av JFB med delvis samma frågeställning.
Tror det finns mer att diskutera men medelåldern på forumet är nog en bra bit under pensionsåldern så intresset för frågorna kanske inte är så hett. Helt ok i så fall!
Det har du nog helt rätt i, medelåldern är absolut under pensionsåldern.
Kan tyvärr inte själv besvara om hur jag har valt att göra då jag själv inte har nått till pensionsåldern, kan bara prata om hur jag skulle kunna göra i teorin.
Jag hade tänkt så att placera pengarna med 10% i aktiefonder för varje år som är kvar av tidshorisonten, sedan justera detta varje år. Känns som den mest sunda strategin för att slippa hålla på så mycket med ombalanseringar samt att ha en balanserad risk som ändå ger dina pengar en chans att växa!
En artikel med uppdaterade fonder kommer att publiceras av Jan i början av året, men skulle absolut säga att dessa fonder fortfarande är aktuella och fungerar utmärkt.
Många som säger att man istället för räntefonder bör lägga sin pengar på ett sparkonto med ränta istället, detta för att man anser att den förväntade avkastningen på räntefonder är så låg att avgiften på t.ex ett ISK kommer att äta upp avkastningen så man kan lika gärna ta en låg garanterad ränta från ett sparkonto istället.
Jag kör endast SEK i räntor.
Jag skippar guld helt, om man vill ha det ändå så kan man ha en större del i sitt privata sparande mot guld för att väga upp. Man kan såklart också ha det i en fond, däremot så blir det inte samma direkta ägande som man försöker uppnå med ett certifikat.
Hoppas detta ger dig lite tankar och sedan får vi hoppas någon annan som är närmre pension eller någon som redan är pensionär kan fylla på!
Det blir lite struligt eftersom frågan är om alla pengarna ska tas ut till 100 % på de fem åren. Det finns lite olika uttagsmodeller för att optimera det. Jag skulle nog försökt göra en dynamisk uttagsmodell.
Jag tycker att man ska ha det i SEK, blir för mycket valuta spekulation. Men återigen så spelar tidshorisonten roll. Just nu tycker jag räntetrippeln är svår. Jag skulle nästan rekommendera bankkonto i många fall.
Jag försöker se hela min ekonomi som en portfölj. Då spelar det inte så stor roll att vissa enskilda delar inte kan vara välbalanserade om helheten är det. Man får leka lite med Excel bara.
@janbolmeson gällande tjänstepension kan du ju inte sätta pengarna på ett räntekonto och tar du ut de på 5 år är det ju 100 % som tas ut. Då är ju räntefonder ett måste. Eller kan man sätta sina pengar på sparkonto i en pensionsförsäkring hos avanza?
Väljer man att inte ta ut alla, om man har flera tjänstepensioner, kan man ju ha olika fördelning beroende på uttagstid och startdatum för uttag.
Livsvarigt uttag skulle kunna vara 60/40 eller 50/50 medan 5 år är 0/100.
Hej @Markus16, nej helt rätt, man kan inte flytta pengarna från pensionsförsäkringen och får inte heller ha likvider på kontot mer än dagarna innan månadens pensionsutbetalning.
Jag lutar också åt 0/100 för uttag på 5 år men det blir dyrt. Om jag räknar på 1 mkr och 100% i Spiltan Räntefond Sverige som historiskt givit 1% i avkastning till en avgift på 0,5% samt en inflation på 2% så minskar besparingarna med 30.000 kr under uttagsåren. Ingen uppsida och en garanterad nedsida .
Om man vågar ha enligt devisen “10% aktier per år som man kan låta pengarna vara i fred” så skulle det bli så här:
År 1: 40/60
År 2: 30/70
År 3: 20/80
År 4: 10/90
År 5: 0/100
Risk för större nedsida absolut, men inte en garanterad sådan och samtidigt möjlighet till betydligt större uppsida. Vad tror du om det?
Vet du @janbolmeson vilket som är det matematiskt korrekta?
Jag tror dock inte det är så enkelt att bara se det som det matematiska problemet. En annan fråga som komplicerar det är ju vad ska pengarna användas till. Ska de konsumeras så kanske jag lutar åt ditt förslag, ska de investeras så kanske det är lika bra med en hög aktieandel. Vad tänker du som läser?
Slutade jobba vid 55 års ålder. (Försöker leva på vad börsen ger)
Tar ut privat pension på 10 år från 55 år.
Nästa år tar jag ut tjänstepensionen på 12 år och 100 %
av inkomstpensionen jag är då 62 år.
Inga investeringar ligger i räntefonder då jag tycker att det är för hög risk. Låg avkastning är också risk.
Delniningstalen på PPM är så höga så jag räknar med att min PPM portfölj kommer att öka till 74 års ålder då min tjänstepension upphör även att uttagen börjar nästa år.
Strikt matematiskt och statistiskt bör 100% aktier vara rätt om du vill vinstmaximera. Men vill du maxa vinsten bor du nog inte ta ut de på 5 år heller utan skjuta upp uttaget så länge det går.
Vi har ju fler 5-årsperioder med uppgång än nedgång, men det är ju en klen tröst eftersom vi bara har 1 försök på oss.
Välj fonder med lägre volatilitet tex globala index istället för aktivt förvaltade nishfonder, är altenativkostnaden för hög för 0/100 kör 50/50 istället.
Behöver du alla pengar som betalas ut för utgifter eller kommer du att spara pengarna? Det är viktigt,
behövs alla pengar för utgifter (även om du tänkte spara några år till renovering eller köpa bil/stuga/båt) vill du ta lägre risk.
tänker du ändå investera dem i aktier kan du ha högre risk, men då kanske det är skattemässigt gynnsamt att ha kvar pengarna inom pensionsförsäkringen och välja en längre uttagstid istället.