Vad hade ni gjort med 4,5 miljoner i min situation?

Hej

Jag skulle investera i fastigheter. Huspriserna är ju på väg ner nu så det kan vara en god id’e att vänta tills det går att göra ett klipp och sedan köpa en villa (ingen bostadsrätt) utan renoveringsbehov. Hyr ut villan under x-antal år och sälj när/om du vill plocka ut pengarna.

1 gillning

Börsen går normalt bättre än fastighetsmarknaden, kräver mindre arbete, är mindre bundet och har lägre skatt. Fastigheter har vunnit på att man belånar och skapar en stor hävstång.

Hur framtiden ser ut vet ingen men att börsen kommer att vara mer flexibel än fastigheter kan vi utgå ifrån.

1 gillning

Hej.

Jag är tveksam men nyfiken på alla dina påståenden - utveckla gärna.

1. TS nämnde ju att man inte var särskilt intresserad av börsen. Hur hög procentuell avkastning kan TS förvänta sig om man ändå väljer den typen av investering?

Hur mycket jobb behöver man lägga för att säkra avkastning på de investerade pengarna?

Vad finns det för risker?

1. Du nämner att börsen är mer flexibel än fastighetsmarknaden. Der stämmer ju om du med flexibilitet syftar på att ditt aktieinnehav kan falla markant och oåterkalleligt i värde på nolltid medan fastigheters värdeförändring sker trögt och den inkomst du får genom uthyrning är konstant och riskfri.

Javisst får man betala mer skatt på fastighetsmarknaden men det spelar väl ingen som helst roll om det du får behålla ändå är mer än det du plockar ut från börsen? :slight_smile:

1. Citat: “Fastigheter har vunnit på att man belånar och skapar en stor hävstång”
    På vilket vis skulle det här vara dåligt om man har ett antal olånade miljoner att köpa en fastighet för när räntorna ä höga och priset är rätt?

Mvh

1 gillning

Är man inte intresserad av börsen ska man kanske inte vara på börsen. Men jag uttryckte mig i generella termer och att fastigheter kanske inte är det bästa alternativet om man inte är speciellt intresserad av fastigheter.
Förväntad avkastning på börsen får andra berätta om.

Du kan lämna börsen med en knapptryckning och frigöra dina pengar. Att sälja en fastighet tar tid och kostar pengar. Uthyrning kan innebära mer jobb med hyresgäster, underhåll och annat. Jag ser inte det som riskfritt.

Är man intresserad av att driva fastigheter behöver det inte vara dåligt. Men vill du skapa mervärde via fastigheter gör du det bäst genom att belåna fastigheten och köpa fler. Då får du många fler fastigheter än du egentligen har råd till och då blir din värdeutveckling mycket större. Men det förutsätter förstås att fastighetspriserna stiger, och det gör de förmodligen på lång sikt.

2 gillningar

Välkommen och grattis!

This is what I would do:

• Skriv ett inlägg i Rikatillsammans och be om kostnadsfria råd av hög kvalitet. :white_check_mark:

• Använd din fantastiska ekonomiska situation för att förhandla HÅRT med banker för att få bättre priser, gratis banktjänster mm.

• Vad är din bolåneränta? Fast eller flexibel? För tillfället kommer de flexibla räntorna att bli högre, att betala av bolånet kan vara en motsvarande avkastning på ~4% på kort sikt. Plus att det känns bra.

• Du gillar inte att syssla med aktiemarknaden för mycket, men vill ändå investera med lång sparhorisont: bestäm hur mycket du vill investera, lägg det till 100% i Lysa eller LF global eller Avanza global. 95 % lika effektiv som optimerade portföljer, inget krångel. Överväg att använda Nordnet för att få ett billigt bolån samtidigt som du har investeringar hos dem.

• Om du är intresserad av att bli hyresvärd, köp en villa/lägenhet och hyr ut den.

• Om det finns intressanta investeringar för dina fastigheter som ökar värdet och kanske din livskvalitet (bättre värme, isolering, sol, pool, attefalshus), överväg att göra det. Försök få fastigheter till B-energimärkning för att få ett billigare bolån.

• Om du inte vill tänka och vill ha 0 risk samtidigt som du fortfarande får lite avkastning, eller behöver en del av pengarna inom 5 år, lägg dem i Fasträntekonto på 3% i 2 år. Du kan skapa rullande segment genom att börja var tredje månad eller så, de kommer att frigöras i segment om 2 år då.

• Om du får professionell rådgivning, välj timpriser, inte % av portföljen. Om du väljer en fond, välj bred exponering och låg total kostnadskvot (TER). Ta inte din banks investeringsprodukter.

Drick lite champagne.

2 gillningar

Jag hade köpt sommarhus om jag va du. Ett vinterbonat. Så kan du hyra ut det när du ej är där o annars njuta av det. 50 tusen i inkomst om året o slippa flyga till något för varmt o trångt land på sommaren.

1 gillning

Själv hade jag gått ner i arbetstid, kanske jobba 50% och ta klart mindre ansvar och känna att jobbet slutar när jag går hem.

Sedan hade jag nog också satt det på Lysa i en 60/40 portfölj men med inställningen att jag skall förbruka den. Tror det kan bli en stress om man allt för mycket försöker bygga en pengamaskin och låser fast kapitalet. Att amortera på bolånet hade jag endast gjort om du mår dåligt av den ränta som du betalar idag. Annars ser jag det som något som det löpande kassaflödet(lönen) hanterar och då kan du ha mycket roligare för dina miljoner här och nu.

1 gillning

In med allt på börsen. Varför ska du vara försiktig på den punkten där du befinner dig i livet. Verkar inte som att det skulle gå någon nöd på er även om ni skulle förlora hela investeringen.

Jag hade köpt 10 st. av våra finaste svenska bolag. Typ Investor, Volvo, Holmen, Sandvik, SKF, Alfa Laval, Handelsbanken, Assa Abloy, Atlas Copco, Boliden och Hexagon.

Jag hade undvikit exponering mot utländsk valuta just för stunden. Hållt mig till SEK.

Jag hade försökt undvika att bli påverkad av en professionell rådgivare eller ens någon här på forumet. Oftast kostar det bara pengar eller så finns det en dold agenda.

Mina bolagstips ska du se mer som “satsa på Sverige” än just de enskilda bolagen.

Just nu är det väldigt svängigt i marknaden och det ser ut som att det kan komma flera brasklappar som inte är inprisade ännu. Men det är bara spekulationer.

1 gillning

Jag är trygghetsnarkoman, så jag hade börjat med att lösa alla lån på 3 mille.
Men vet inte framtida inkomster, men man vet vissa framtida utgifter.

1 miljon hade jag delat i lika delar och investerat i Rikatillsammans portföljer.

Sista 500 000 kr hade jag köpt bil för och kanske unnat familjen en trevlig resa.

1 gillning

I din relativt bekväm situation och antas det att du har flera år att leva, skulle jag:
(1) lösa bolånet - 3 MSEK
(2) köpa investerings guldtackor för 0,5 upp till 1 MSEK
(3) renovera i huset för att vara “energi-resilient” typ bättre isolering (först), solpaneler, luft- eller bergvärmepump osv
(4) låt dig använda ett litet procent i något roligt typ en resa, så du njuter redan av pengarna. :slight_smile: