Hej! Jag funderar lite på hur jag bäst ska agera med tanke på rådande läge med höjda räntor och inflation. Jag äger, tillsammans med sambo, ett hus värt drygt 7,5 miljoner. Vi har lån på exakt hälften av köpesumman. Vi amorterar ingenting, ränta på 1,06 % som går ut om ett år. Utöver det har jag ca 1,8 miljoner på ett konto med knappt 1 procents ränta. Dessutom fonder/aktier värda drygt 600’. Jag funderar nu framförallt på vad jag ska göra med pengarna på sparkontot. Det känns inte så kul att se dem “försvinna” pga inflation. För att sova gott skulle jag ju kunna amortera en klumpsumma när lånet går ut, men det känns dumt och dessutom tjänar vi tillräckligt för att klara högre räntor även om det är trista pengar. Jag är sugen på att köpa ett sommarhus men vill inte hetsa om vi ser en kommande nedgång på marknaden. Dessutom vill och kan vi inte ta mer lån just nu så jag behöver i så fall använda de pengar jag har vilket gör att jag är begränsad och inte kan köpa precis det jag önskar. Hur hade ni agerat? Stoppat in mer på börsen med konsekvensen att de bör stanna där ett tag? Amorterat på boendet? Köpt ett sommarhus för att placera pengarna i något konkret (+ nöjet såklart)? Tacksam för kloka tankar.
Välkommern till forumet ![]()
Grattis till en fin ekonomisk situation!
Personligen skulle jag se till att ha ~3 månadsutgifter på ett sparkonto med ~1% ränta.
Sen skulle jag investera i Lysa
Exempelvis 1 portfölj för långsiktigthet med lite högre risk och en portfölj som är lite kortsiktigare med lägre risk.
Jag skulle inte amortera på lånet. Om vi går in i en inflationär period nu är det rent matematiskt sämre att amortera ned, bättre att pengarna jobbar. Dock ligger du just nu på en väldigt fin gräns där du slipper amortera.
Cash is trash. Börsen kommer gå ner. I din situation hade jag beställt några sådana här
MONSTER BOX 400 X 1 OZ GODDESS EUROPA
och ett kassaskåp med god säkerhetsklass.
För långsiktig trygghet. Vi har gjort oss så beroende av globala leverantörskedjor och datasystem. Mycket kan hända nu och det påverkar hela världen.
Visste inte att dom gick att förbeställa i sådana kvantiteter. Helt fantastiskt.
Första gången jag hör om sådan box. Vad är det för något??
Första gången jag hör om sådan box. Vad är det för något??
En nätt liten låda med 400 stycken silvermynt á 1 oz (troy ounce, 31.1 gram). Bullion (investeringssilver för metallvärdet), inte samlarmynt.
Glöm inte att insättningsgarantin gäller endast för 1 050 000:- per person och institut/bank.
Tack för tips! Det var dåligt formulerat av mig, pengarna sitter på två olika konton.
Olika banker/institut också?
Ja exakt! Så det ska vara lugnt.
Amortera ! Då blir ni mer ägare till huset och inte banken. Tiderna kan förändras. Man vet inte hur livet ter sig. Arbetslöshet, sjukdom i familjen, separation och dödsfall kan snabbt ställa till det men det man äger det äger man.
Ha en trevlig dag !
Jag hade kört en rejäl buffert, på 6 månadsutgifter + målsparande i ett sparkonto med ränta. SBAB har konto med 2,5% ränta, fria uttag och insättningsgaranti.
Sen hade jag kört Lysa eller egen ISK portfölj med 80/20 aktier/räntor, om du är kring 30-40 år. Här hade jag även satt upp ett månadssparande på minst 10% av din nettoinkomst. Jag hade även inkluderat de 600 tkr ni har i aktier konton i detta konto också. Jag föredrar ett framtidskonto och inte flera olika hinkar med olika risk i alla…
Med så låg belåning som ni har, så hade jag struntat i att amortera. Men det är jag.