Har ingen att bolla med och det verkar finnas många med bra tankar här, hoppas ni kan hjälpa mig få bättre insikt i hur jag bäst går framåt.
Lite info:
Jag är 34 år och tjänar ca 62k innan skatt. Ca 44k efter skatt.
Jag har f.n. 140kkr på bankkontot.
Startade nyligen ett 30kkr/mån-sparande på Lysa, 30kkr där än så länge. 100% aktier.
Jag har en bostadsrätt värderad till ca 2.7m, lån på 850kr. Rörlig ränta på 3.25% tack vare jobbförmån.
Borde jag behålla den låga belåningsgraden eller utnyttja jobbförmånen och ränteavdraget för bolån mer genom att ta ut pengar och öka månadsavsättningen till Lysa?
Med den räntan ska du absolut maxbelåna dig om du är ute efter ekonomisk vinning. Vill du inte ta någon risk kan du sätta det på t.ex. Morrowbank eller dylikt högräntesparkonto och tjäna 0.85% (0.6% efter skatt) helt riskfritt om året. Jag hade nog lånat för att investera med den räntan, dock kanske inte allt i aktier.
@Shaanie@janbolmeson
Alltså belåna lägenhet till 85%? Vad tror ni om att sedan sätta de på ett sparkonto utan uttagsavgift och skapa ett separat månadssparande på Lysa med 50/50 fonder och aktier? Tänker att man sprider risken samtidigt som man tjänar in ränta på så vis, tänker jag rätt?
Säg att TS byter jobb, tappar förmånen av annan anledning - eller att boräntan hastigt förändras.
“Riskfritt”?
Då tar han pengarna som ligger på sparkontot med fria uttag och amorterar lånet… Så ja, riskfritt. Enda potentiella problemet är om Morrowbank går under samtidigt som TS tappar förmånen, då måste han vänta en vecka på att få tillbaka pengarna via insättningsgarantin, hemska tanke.
Som sagt är det alternativet om TS inte vill ta någon risk alls, det är alltså 750 spänn i månaden riskfritt. Som att få en lönehöjning på 1500 kr.
Jag hade personligen lagt en del på sparkonto och investerat resten i en mix av räntor och aktier, och då ökat min förväntade avkastning (men också tagit en högre risk).