Hejsan. Jag har efter endel är av sparande fått ihop endel som jag tyvärr ej förvaltat mer än att ha på ett vanligt sparkonto. Har på senaste lagt in endel på 1/4 på lysa men det jag funderar på är hur jag ska fördela resten.
Har tänkt att ha en buffert på ungefär 50 tusen och sedan resten på ett sparkonto eller bör jag köpa nån eller fler index fonder istället?
Resten kan man investera mer långsiktigt med tex indexfonder. Men allt beror på vilken risk du vill ta och om du har andra sparmål, tex köpa boende om 5 år.
Jag personligen äger mitt boende redan. Så för mig är det en rejäl buffert på ca 3 månadsutgifter, på sparkonto. Sen resten är i en global indexfond. Enkelt och översiktligt.
Just nu så är den andra 3/4 på sparkonto med en ränta på 2,3 % samt 1/4 på lysa. Det jag funderar på att göra så jag redan har lysa är att lägga över resten på ett sparkonto på en annan bank med ränta på 4%.
Det känns onödigt att fördela resten på rönder också då jag redan har lysa som har en fördelning på 50/50.
Du har alltså 7/8 i räntor (sparkonto är också en ränteinvestering). Det är rätt mycket om du har lång sparhorisont. Har du en idé om tidshorisonten på sparandet? Vet du vad sparpengarna ska användas till?
Det är lite svårt att svara på din fråga. Det är därför vi ställer frågor till dig. På lång sikt brukar det vara bra att investera i aktiefonder. Räntor och sparkonton brukar ha sämre avkastning på långa perioder.
Ja, sparkonton är jag nån om att dom inte gör en så stor avkastning. Låt oss säga såhär att jag har 100 tusen på nu ligger på lysa sant 400 tusen som är oplaserade. Lysa fick jag fördelning på 50/50 då jag valde 3-5 är som spartid men egentligen så är pengarna inget jag behöver inom snar framtid.
Det som känns är att det känns onödigt att lägga in pengar på en eller två index då jag redan har lysa men det blir såklart lite mer utdelning fördelat om jag skulle göra det också.