Livet som Buddhist och ekonomi

Hej alla!

Tänkte bara skriva en presentation, eftersom jag troligen kommer från ett lite annorlunda “håll” än de flesta här. Jag är utbildad mindfulnessinstruktör och försöker leva utifrån ett Buddhistiskt perspektiv. Är också dyslektiker, så att ni vet :grin:

Jag är 56, särbo och har 4 vuxna barn, som alla har lite olika diagnoser, vilket gjorde att jag inte kunde jobba på ca 15 år. Min pension kommer alltså att bli därefter.

Just nu jobbar jag heltid inom industrin (mammas sabos företag) med 23k netto och jag får också 650 euro av barnens pappa (mitt ex) varje månad, eftersom han vill kompencera mig för de år jag var hemma med barnen.

Min inre resa fortsätter väl säkert hela livet, men känner mig ändå rätt så “klar” över vad jag är, mina inlärda mönster och sådant, som ibland hamnar ivägen för “mig själv”. Att vara rädd om allt liv, inkluderar ju även mitt eget liv. Det är här som ekonomin också kommer in.

Jag har ändrat hela mitt förhållande till pengar och min egen ekonomi, skiftat från bristtänk till överflödstänk. Jag är numera tacksam över det jag har, vilket helt har tagit bort behovet av mer.

Jag har skuld på grund av gamla synder och även ett litet bolån, bor i bostadsrätt. Jag har valt att amortera på lån och spara samtidigt, med lika mycket.

Amorterar 5500kr (varav 1000kr på bolånet) och spar 4500kr till buffert på sparkonto hos Lunar och 1000kr på Lysa.

Har automatiserat min ekonomi, så om inget särskilt händer, behöver jag inte logga in mig någonstans. Inspererad av RT, så klart!

Min buffert har snart kommit upp till 3 månadslöner, och jag undrar hur jag “borde” gör nu? Fortsätta som nu och öka på bufferten, eller börja investera lite mer?

Jag vill fortsätta göra likadant, amortera och spara med samma/lika summa, för att det känns bäst så, för mig. Helt enkelt för att jag aldrig har kunnat spara tidigare, utan slösat bort mina pengar, om jag råkade ha några. Det känslomässiga värderar jag högre, än en eventuell ekonomisk vinst.

Det var dessutom magra år, när jag var ensam med barn, som alla hade särskilda behov. Jag hemundervisade själv ett av barnen i många år, levde på olika bidrag från FK på grund av barnens diagnoser, vilket inte är till för att göra någon rik.

Har även tankar om att börja utveckla en egen verksamhet inom mindfulness, även om jag gick utbildningen för min egen skull. Vore nice med lite mer pengar in, genom att dela med mig av något, som hjälpt mig mycket. Här har jag lite mer bristtänk, att jobba med, tron på mig själv och min egen förmåga, liksom!

Nåväl, nu har jag skrivit mer än nog, så tack om du orkat läsa ända hit, med kärlek :heart:

12 gillningar

Hej! :slight_smile:

Får man fråga vilken ränta det rör sig om på skulderna?

Att du redan byggt upp nästan 3 månader buffert är jättebra, så personlige skulle jag lägga allt krut på att amortera bort allt utom bolånet. På bolånet skulle jag bara följa amorteringskravet, åtminstone tills alla andra skulder är borta :slight_smile:

Möjligtvis behålla ett litet, litet sparande på Lysa även om du kanske får högre “avkastning” på att istället betala skulderna än på Lysa.

9 gillningar

Jag har 6.33% på privatlånet, bolånet är bundet till 2025.

Då skulle jag definitivt, nu när du redan har en bra buffert på plats och även kommit igång på Lysa, lägga allt krut på amortera privatlånet.

6,33% i ränta är ingen garanti att man får bättre realt på börsen.

8 gillningar

Ja, jag skulle hålla med dig, om jag vore yngre.

Jag accepterar att det är, som det är, och mår alltså inte dåligt över min situation numera, utan tänker bara, att rädda det som räddas kan.

Om jag skulle välja att lägga allt på att betala av lånet, kommer min sparhorisont att minska så mycket innan lånet är betalt, att börsen knappast är aktuellt. Pengarna måste få jobba x antal år om det ska vara värt risken.

Att jag valde att skriva att jag är Buddhist, beror på, att meditation och tillåtelse av det som är, är det som har hjälpt mig, att våga ta tag i min ekonomi. Att se sanningen, trots att det var jobbigt till en början.

För att få till någon form av sparande, som kan ge lite mer, så är det nu, eller aldrig, liksom. Bara en tusenlapp extra, efter det att jag går i pension, skulle hjälpa mig mycket.

Det är i alla fall inte helt enkelt, känner jag, att göra det som är “rätt”, eftersom det inte känns självklart vad som är det “rätta”.

Just nu, känns det som jag kommer att göra något mitt emellan ett tag, genom att öka amorteringen av lånet med 1000kr, men också öka min insättning på Lysa med lika mycket, resten av det jag kan spara, får gå till att öka min buffert ett tag till.

:heart:

1 gillning

Jag skulle rekommendera dig att amortera privatlånet istället för bolånet, eftersom det har högst ränta. Det är “garanterad avkastning” på 6.33%, vilket är pengar du kommer slippa betala varje månad sen.

4 gillningar

Det vore intressant att känna till din belåningsgrad på bolånet samt hur stort privatlånet år.

• Om bolånet inte måste amorteras, amortera privatlånet istället.
  • Om bolånet är litet, kan det istället utökas för att betala av privatlånet?

Räntan på privatlånet är inte jättehög för att vara ett privatlån, så ingen katastrof. Men skulle ändå personligen vilja hitta ett sätt att få pengarna att jobba lite bättre med avseende på det.

2 gillningar

Hej från en annan svensk buddhist. Vi är rätt ovanliga i vårt avlånga land så alltid kul att springa på en annan i det vilda så att säga.

Som andra i tråden har sagt så tänker jag väl spontant att betala av privatlånet är “garanterad vinst”. Om ditt Lysa konto går upp 6,33 % men du har ett lån med 6,33 % ränta också så har du inte tjänat en krona eftersom de tar ut varandra. Men jag är också nyfiken på hur stort ditt privatlån är och hur lång tid det skulle ta att betala av.

Se till att först ha bufferten på plats, vilket du har. Amortera bort privatlånet så snart du bara kan.

Det är att stoppa huvudet i sanden att ha privatlånet kvar och istället stoppa in de pengarna på lysa. Dags att se sanningen även med det (skrivet i all välmening.)

Vad gäller din önskan om att starta någon verksamhet inom mindfulness så är mitt tips att göra det för att det är roligt, som hobby. Money follows joy…

Lycka till med allt :slight_smile:

Det är nog bara jag som inte fattar, men vad har er religion med ekonomi att göra?
För mig låter det ungefär lika sammankopplat som musiksmak och favoritmat.

Tror hon menade att hennes inställning till livet (och därmed vad som är viktigt gällande det ekonomiska) är annorlunda nu med sitt buddhistiska synsätt. Men i övrigt så, inget alls (om du inte blir en munk för då får du inte behandla pengar alls haha).

Tack allihop för att ni tar er tid, och engagerar er!

Bolånet är på 500k och är mer än 50%, (köpte för 720k) så jag måste amortera 1000kr på det. Det är bundet till 2025, räntan är 1.23%

Privatlånet är nu på 305k.

Kanske var onödigt att blanda ihop Buddhimsen med ekonomin. Men min inställning till pengar har verkligen ändrats nu, när jag inte längre letar efter lyckan, i varken saker eller pengar. Det tack vare att jag kan möta mina känslor bättre, tack vare en Buddhistisk livssyn. Jag menar inte att det är bättre, utan bara att det har hjälpt mig mycket. Jag hade inte ha vågat göra jobbet med min ekonomi, utan att först, ha gjort jobbet med mig själv.

2 gillningar

Utifrån detta låter det som att du gör helt rätt just nu tycker jag. Exakt hur stor din buffert ska vara utöver tre månadslöner är lite av en personlig preferens. Så som du lever idag skulle jag successivt investera lite mer istället. Men vet inte hur trygg din jobbsituation är. Om du, som du skriver, planerar att satsa mer på egen verksamhet och det innebär att du lämnar ditt nuvarande jobb är nog en större buffert önskvärd.

Tack alternativtliv!

Jag är verkligen fullt meveten om min ekonomiska situation, och har verkligen inte stoppat huvudet i sanden!

Det matematskt korrekta svaret är, att jag helt enkelt måste göra allt samtidigt!

1 gillning

Personligen så hade jag i din sits lagt upp det som följer:
1000kr bolån
10000kr amortera privatlån

Då är du klar med privatlånet om drygt 2,5 år och får ytterligare 1000kr/mån du kan investera när du slipper räntorna på lånet.

Beroende på din sparhorisont så är börsen inte nödvändigtvis rätt alternativ för dig då du närmar dig pension. Du bör bedöma din hälsa osv och fundera på när du går i pension.

Om ditt jobb är i en osäker bransch eller din arbetsgivare går knackigt så hade jag ökat buffertsparandet lite och minskat amorteringen därefter.

1 gillning

Kan du förklara hur det matematiskt skulle vara korrekt att ha privatlån och istället för att amortera bort det lånet investera de pengarna på lysa?

@Makiko