Hej!
Behöver kloka råd om lån/ amortering.
Bra att veta:
Har 1,1 miljoner kr i bolån på mitt hus.
Husets värde, ca 2,2 miljoner kr.
Bor ensam med barn varannan vecka.
Inkomst har varit ca 35 000kr netto men blir nu i höst ca 20 000kr netto under en period. Ekonomin påverkas nu främst av tre faktorer :
Kommer gå ner från 90% till 50% i arbetstid som anställd för att satsa på frilansande. - 10 000kr / månad
Säger upp min hyresgäst då mitt företag flyttar in där. - 6000 kr / månad
Min låga ränta på 1,54% som jag haft i tre år löper ut.
*Jag har sparat 200 000kr de senaste året pga mycket jobb som jag nu tänkte amortera men är osäker.
*Har ca 1 miljon kr hos Lysa som trygghet till pension.
*Är 44 år.
Hur hade ni gjort med lånet med ovan information i åtanke?
Bundit?
Jämföra med andra banker?
Jag har Nordea och fick denna offert inkl rabatt:
3 mån - 5,09%
1 år - 4,79%
2 år- 4,49%
3 år - 4,29%
4 år- 4,19%
Vill inte låsa på längre.
Absolut inte. Du betalar ca 3% efter skatt i ränta. Över tid borde absolut Lysa ge mer avkastning än så.
Varför känner du att du måste ändra nåt i din ekonomi?
Du har redan valt att gå till frilansande för 16 000 per månad. Det motsvarar ganska exakt de 200 000 som du sparar per år. Allt annat lika borde du kunna fortsätta som innan fast utan månadssparandet.
Jag skulle inte använda 200000 från sparkontot till att amortera, det gör inte jättestor skillnad på räntan du betalar. Det kan däremot vara en viktig buffert nu när din inkomst blir mindre.
Skulle heller inte binda nu om du klarar att hålla ut ett halvår eller så. Räntan kommer sannolikt att gå ner. Och jämför ränta, storbankernas ränta är ofta de högsta.
Jag tänker rent spontant. Hyresgästen ger bra cashflow så om det inte är absolut nödvändigt för att få bolaget att fungera så skulle jag ha kvar hyresgästen. Om det finns plats, smäll upp ett attefallshus och flytta in bolaget där. Dra av kostnader för lokalhyra.
Absolut ingen extra amortering. Dina 200K är en buffert.
Det innebär en mindre risk att hålla likvider istället för att amortera. Likviderna kan när som helst användas för amortering, ränta, eller något annat problem som kan dyka upp.
Att kunna utöka bolånet när det väl är amorterat är inte självklart att det går och även om det går är det inte pengar man får loss samma dag.
Skulle jag vara TS skulle jag vilja ha mycket buffert och inte amortera mer än nödvändigt.