Jag och min partner står inför valet att antingen ligga kvar på 2 % amortering eller sänka till 1 %, och skulle gärna vilja ha forumets tankar på hur vi bör resonera.
Förutsättningar
Vi är ett par som ska gifta oss i sommar och som nyligen fyllt 30 år. Vi har en gemensam inkomst på ca 68.000kr/månad netto. Huset köpte vi i april 2025 för 8.000.000kr och har ett lån på 5.000.000kr låst på 5 år med 3% ränta. Driftkostnaden på huset är ca 6.000kr/månad. I källaren har vi en lägenhet som vi hyr ut som ger oss intäkter på ca 150.000kr/år via Airbnb (huset ligger på västkusten). Vi har i övrigt sparande idag ca 450.000kr på ISK och 220.000kr (buffert) på räntekonto varav ca 70.000kr kommer gå till bröllopet. Vi har en bil utan lån värde ca 350.000kr.
Vi har i dagsläget ett enligt mig ett hyfsat starkt kassaflöde, mycket tack vare lägenhetsuthyrningen. Om vi går ner till 1% amortering frigör vi ytterligare ca 4.000kr i månaden.
Det logiska och RikaTillsammans valet känns som att sänka amorteringen till 1% och istället skicka in de frigjorda pengarna direkt till Lysa-portföljen för att låta ränta på ränta effekten jobba. Samtidigt är ett lån på 5 miljoner ett stort belopp vilket ibland skapar en mental vilja att beta av på skulden.
Hur hade ni resonerat i vår situation? Är det dumt och att “låsa” pengar i huset genom 2% amortering när vi har en belåningsgrad på 62,5% och en lång tidshorisont på börsen, eller bör vi prioritera att få ner skulden snabbare?
Tacksam för alla perspektiv och inspel!