Du ”kastar” inte bort pengar, tänk istället att du konsumerar dem för att ha tak över huvudet. När du köper hus är det också en konsumtion.
Hej!
Att “kasta” bort pengar när man bor i hyresrätt mot att man inte gör det för att man “äger” ett hus är missvisande. När du bor i hus och har lån så är räntan till banken lika bortkastad som hyreskostnaden för din hyresrätt.
Sen om det är ens dröm att få bo i hus är en annan sak. Men det är oerhört riskfyllt att köpa ett hus i det här ekonomiska landskapet och med dina förutsättningar. Men om det är ditt livsmål och du inte kan bli lycklig annars så köp.
Vem jämför du dig med? Vem är egentligen Vem som helst? Övertygad att du kan spara mer med den lönen om pengar till kontantinsats är ett tillräckligt viktigt mål för dig.
Obs, absolut inte meningen att låta hård eller sarkastisk. Kan också vara svårt om ens bekantskapskrets konsumerar mycket och dyrt. Går ut och äter ofta och på dyra ställen etc.
Att leva billigt idag är inte som tidigare att leva fattigt. Köpstopp på vissa saker, handla begagnat (kläder, möbler, saker), annan typ av kost, annan typ av njutning (relationer, naturen, gratisabonnemang, låna, reparera och bygga själv, odla, billigare alternativ på resor, tandkräm etc). Om möjligt sälja ev bil ett tag.
Många bäckar små. Gå med i någon fb grupp och få lite inspiration. Googla.
Lycka till
Jag förstår hur du tänker. Men med risk för att låta hård, ser du hur det är den här mentaliteten som har försatt dig i skuld till att börja med? Du pratar nu om att köpa ett hus du inte har råd att lägga in kontantinsats till, samtidigt som du saknar buffert för att betala de oförutsedda avgifter som huset bär med sig. Du har en bil du köpte för lånade pengar du inte hade råd med, och fick sen låna ännu mer för att täcka reparationskostnader som du inte budgeterat för. Du har flera smålån då du inte haft utrymme för kostnaderna du tagit lånen för… Efter ett tag med detta tänk har man råd med ännu mindre då man måste betala av sina lån - vilket innebär att man bara måste ta ännu mer lån.
Än en gång, jag vill verkligen inte låta hård, och jag förstår att du börjat jobba hårt för att ta tag i skulderna och det är ALL cred, och jag tror verkligen på att du kan lyckas. Lån kan vara ett ekonomiskt verktyg när man har det bra ställt och kan hantera riskerna, men du måste verkligen sluta tänka på det som en lösning för när pengarna inte räcker
Menade bara att jag har räkningar som alla andra och vilka ser du på ett tidigare inlägg.
Bra input det är just sånt här jag behöver höra. Att bli lite “slagen” på käften. Ett jäkligt ärligt svar. Det får min hjärna att ta ett exta varv. Tack!
Hur har det gått för dig med lånen och sparandet ?
Hej! Tack som frågar. Rensat bort nästan alla smålån ytterst lite kvar. Bygger buffert och fått till lite sparande. Mycket tack vare nytt jobb och högre lön. "Reperations/billånet är fortfarande kvar men betas av varje månad och så får det vara.