Delvis iallfall . Då hade 65 procent av befolkningen inte ett ISK men sifforna verkade mest vara snitt av ISK ?! Sen finns ju alternativ till ISK med. Tack för tipset dock , kan säkert ge lite mer information för att kunna göra en lite mer kvalificerad gissning ![]()
Ja illa, åh andra sidan en ålder med mycket utgifter. Men jag kan bara konstatera att jag ligger långt över medel.
Helt meningslös statistik med andra ord.
Inte riktigt. Tjänar man 30 000 per månad, bor i Stockholm, inte med i svenska kyrkan så får man ut 24 678 kr per månad.
Den här idén att folk har sina pengar på annat ställe än Avanza är helt ogrundad, den verkar bara komma av att jamen folk måste väl spara mer för jag gör ju det. RT och liknande är en extremt liten bubbla. Det framgår i den inlänkade tråden om hur rik är svensken. Folk i gemen sparar inte för man hoppas på pensionen.
Pengar ska användas. Det tror jag är svaret på din fråga ![]()
Här kom pekfingret
Jag generaliserade lite och räknade på 30% skatt.
Du “generaliserar” lite väl mycket
Absolut, ber om ursäkt för det. Om vi säger att Stockholm representerar majoriteten av Sverige är den kommunala skatten 30,6%. Ber om ursäkt för mitt snedsteg😉
Extremt många har pengar i bostäder. Jag skulle gissa att de flesta som äger en fastighet eller en bostadsrätt har mer kapital där än på Avanza
Så är det. Men långt ifrån alla kommer under sin livstid flytta från sin bostad och frigöra kapital. Många tänker nog så i begynnelsen, att man ska avyttra sin bostad när barnen flyttar. Lättare sagt än gjort.
Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik.
Man betalar inte 30,6 procent inkomstskatt på 30 000 i månadslön i Stockholm utan endast 17,74 procent tack vare grundavdrag och jobbskatteavdrag. Det är nästan är betydligt lägre, till och med nästa hälften, av 30,6 procent.
Poängen var att sparkvoten är hög.
Komiskt att det heter FIRE, när den som bränner alla pengarna aldrig kommer leva det.
Jag har ett konto hos Avanza med 0kr, ett konto hos Nordnet med 100kr och ett konto hos Lysa med 100kr.
Bara för att jag använt dem i viss utsträckning förut.
Jag tror att det är väldigt vanligt att man inte stänger ner allt hos gamla banken när man byter.
i vart fall om det är sådana som man kan tänka sig att flytta tillbaka till och man vill kunna kolla villkor m.m. som man ibland bara ser fullt ut i inloggat läge.
Man får ju hoppas att dessa konton inte togs med.
Om de inte tar med de som har 0kr tar de nog åtminstone med de som har väldigt lite pengar.
Tusenlappar.
Vilket säkert bidrar till att median och medel är extremt skevt, tillsammans med de som har väldigt stort kapital hos Avanza som också drar upp medel.
Statistik är faktiskt ren fakta, man måste dock veta vilken fakta man tittar på, och vilka premisser som gäller för underlaget.
Gillar inte det uttrycket, för det är lite en ursäkt för att rationalisera för sig själv att man kan ignorera all statistik som avviker ifrån ens egna åsikter och uppfattningar
Som flera varit inne på, så hade jag också gärna sett en upprensning av datan. T ex, att visa kapitalet för folk som faktiskt månadsspara hade varit mer intressant. Jag tycker ofta att kunddatan Avanza väljer att publicera är ointuitiv och en faktor tror jag är att man funnits i många år, och det finns många vilande konton.