Jag blev intervjuad av en journalist för ett tag sedan kring unga svenskars sparande och fick då frågan varför jag tror att 78% av unga svenskar fondsparar privat. Jag skött självsäkert ner det här och påstod att så stor andel kan det inte vara. Statistiken i fråga kommer från en undersökning som Fondbolagens förening låtit Kantar Sifo Prospera göra. Kan vi spekulera tillsammans huruvida det här är rimligt?
Från studien:
En skillnad jämfört med tidigare är dock att de unga (18–33 år) har ökat sitt fondsparande från 75 procent 2022 till 83 procent 2024, och inte längre är underrepresenterade.
Att hela 78% skulle spara i fonder privat blir jag smått chockad över:
Drygt 7 av 10 (73 procent) sparar i fonder privat. Bland de unga sparar 78 procent privat i fonder.
Om undersökningen:
Kantar Sifo Prospera har på uppdrag av Fondbolagens förening vartannat år sedan 2010 undersökt det svenska folkets sparande. Denna undersökning är genomförd med hjälp av 1 000 intervjuer med personer i åldrarna 18–76 år med deklarerad årsinkomst över 50 000 kronor under 5 mars – 2 april 2024.
Länk till undersökningen:
Som invändning mot undersökningen tänker jag:
65% av Sveriges befolkning har inte ett investeringssparkonto
Sverige är extremt, 10 av 10 svenskar äger fondandelar inkl. premiepension, 8 av 10 har fondandelar exkl. premiepension men inkl. tjänstepension och ca 5 av 10 äger fondandelar privat (Finansinspektionen, 2021, “Svenska hushålls likvida tillgångar”, Nr.28)
Egen killgissning är att mycket pengar kommer från föräldrar som sparat - är det ett rimligt antagande? Eller har jag en för negativ syn? Är det fler unga som sparar på eget initiativ än vad jag tror?
Undersökningen känns lite väl optimistisk? Jag blir väldigt intresserad av hur urvalsgruppen för unga personer 18-33 ser ut.
PS. Jag menar inte att kasta skit på Fondbolagens Förening, jag är bara genuint intresserad.
Känns lite som en speciallbeställd undersökning, det går lätt att ställa sig utanför valfria universitet med ekonomi och finansfokus för att få sneda resultat.
Vore intressant att få fram en bredare undersökning. Bankerna borde ju veta, men kanske inte får dela?
Tror lite att Fondbolagen varit kluriga vid utfrågningarna, eller råkat fråga en grupp som skönmålar fonder.
Om jag får gissa, så tror jag 50-60% i denna åldersgrupp sparar i fonder.
Men det vore såklart fantastiskt bra om närmare 80% gör det. Men det stämmer inte riktigt in med siffrorna kring brist på buffert och att många tar blankolån.
65 % må inte ha ett ISK på Avanza, Nordnet eller Lysa , men den siffran lär se annorlunda ut om storbankerna inkluderas
Öppna upp ett ISK med BankID och köpa någon fond är väldigt enkelt, särskilt för en ung population
Gamestop-hypen och liknande har gjort att värdepappersinvesteringar inte längre bara är något grått och tråkigt som medelålders och gamlingar håller på med
Undersökningen begränsades till personer med en inkomst >50 000, vilket utesluter studenter som inte jobbar extra, arbetslösa m. fl.
Ja, det låter mycket. Dessutom läser jag “fondsparar” som något aktivt, något de håller på med. Kan det vara så att de svarar på om de har fonder - och då kan nog föräldrarspar börjat visa sig men då är det kanske en avslutat aktivitet. De fick ett fondsparande vid 18 och har kvar en del av det.
När det gäller utvalet av personer så finns det ju ett problem genom att många i åldern 18-25 pluggar och kanske inte kommer upp i 50 000 - det innebär att det är en ganska speciell grupp av de yngre
50 000 kr + som årsinkomst är lite mer än 4000 kr i månaden så har man ett sommarjobb kan man ju åka med i undersökningen tänker jag? Inser att jag potentiellt överskattar hur många som har extrajobb bredvid studierna då jag ser det ur mitt perspektiv (jobbade helger, lov osv)
Funderar på att maila Fondbolagens förening och fråga om urvalets ockupation utifrån studerande, arbetande osv.
Även att klumpa ihop åldrarna 18-33 är konstigt. Det hade nog varit mer logiskt med 18-24 och 25-33.
Även här utmärker sig de yngre, där 34 procent, trots lägre inkomster, för över 2 000–4 999 kr (34 procent) och 18 procent för över 5 000 kr eller mer till fonder varje månad.
Jag kan tänka mig detta för folk som är 25+ men någon mellan 18-24 lägger nog hellre samma summa på alkohol och prylar (om man ska generalisera).
Kan det vara fondsparande som inte sker i eget namn på ISK privat? Typ föräldrars fondsparande i deras namn eller fondsparande i premiepension och/eller tjänstepension?
Tycker det är mer intressant att 73% sparar i fonder samtidigt som 50% av befolkningen har mindre än 10 000 i buffert samt 3 av 10 har mer än 50 000 i buffert.
Ska man tolka det som att stor del av befolkningen kör all in på fonder och skippar buffertsparande?