Det här är lite märkligt upplagt. När jag får lön sätter jag in cirka 50 000 kr på mitt ISK och behåller ungefär 12 000 kr på bankkontot för månaden. Min fru gör likadant. Om vi behöver mer pengar innan nästa lön tar jag från sparkontot. Det innebär att det finns väldigt lite pengar kvar på bankkontot dagen innan nästa lön. Men det betyder väl inte att vi har dålig ekonomi, eller hur?
Nej.
Ekonomisk stress är hemskt att leva med. Men förstår att siffrorna ser ut som de gör, i år är det tuffare jämfört med förra året. Kraftigt minskad köpkraft i år för mig som låginkomsttagare jämfört med förra året. Har haft tomt på lönekontot 5-8 dagar innan varje ”löning” i år. Hände bara 2-3 gånger förra året.
Men hyra, mediciner, mat, vård, el och telefon har blivit mycket dyrare i år.
Men har fler konton än lönekontot, så jag sitter inte i skiten. Men det är stressigt.
Från Finansinspektionen. Har skrivit om det här:
Får korrigera mig. Var 30% och inte 50%. Har nog sett det i en annan rapport eller minns fel.
Kartläggningen pekar på att varannan konsument har mindre än 10 000 kronor i buffertsparande på ett sparkonto och att endast 3 av 10 har 50 000 kronor eller mer tillgängliga i ett sådant sparande. En buffert ger ekonomisk trygghet genom att skydda mot oförutsedda utgifter, inkomstbortfall och behovet av att låna till konsumtion.
samt
Vi uppskattar att nästan 60 procent har mindre än 10 000 kronor i fonder (se diagram 5). Samtidigt står en liten andel av individerna för de stora fondinnehaven. Ungefär 4 procent av individerna har mer än en miljon kronor i fondinnehav. Aktieinnehaven är ännu mer snedfördelade. Kartläggningen visar på att fyra av fem personer saknar, eller har mindre än 10 000 kronor i aktier. Den visar också att knappt två procent av individerna har mer än en miljon kronor i aktier.
Det finns alltså INGET parti där fler än 16% av väljarna har över 20 kkr kvar… Nä, det resultatet köper jag inte. Den enda rimliga förklaringen är att vissa av de svarande har pengar på ISK eller motsvarande.
Exakt så… ![]()
Jag tänker dock att de flesta säkert svarar enligt andemeningen i frågan. Om man stoppar undan 50k i månaden som du så skulle jag nog ändå svara att jag har över 10k i slutet på månaden,
Men frågan är ju lite klumpig som vi konstaterat. Det blir inte så lätt att tolka. Men de allra flesta som svarar kring 0kr lever nog ändå från lön till lön.
Alltså, jag är ändå fascinerad av förnekelsen i tråden. Varför skulle det inte kunna vara som så att de flesta faktiskt kämpar med sin ekonomi? Och har 0 i slutet av månden (mer eller mindre). De flesta har INTE feta ISK eller motsvarande. Se sammanställningen från FI ovan. Går ju även i linje med siffrorna från Avanza:
Det tror jag också. Och många som svarar “nästan noll” har sannolikt i verkligheten under noll, p g a befintliga blancolån m m. Jag tror mer bara att granulariteten lite högre upp på (den rätt snäva) skalan mer är mental bokföring än faktisk skillnad.
Kan bara tala för mig. Det är inte precis förnekelse. Jag vet också att många kämpar med sin ekonomi och har små marginaler i vardagen, även folk med relativt höga löner. Jag ifrågasätter bara relevansen i de övre delarna av grafen och/eller frågeställningen som lett fram till den. Min spontana känsla, som givetvis kan vara fel, är att grafen någonstans i mitten övergår från: Hur mycket pengar, allt inräknat, har du kvar i slutet av månaden? till: Hur mycket “fickpengar” har du kvar i slutet av månaden?
Inte jag. RT hängare får rätt fort en skev bild av svenskars ekonomi. Men det är en filterbubbla som lätt leder till en snedvriden verklighetsuppfattning, om man inte är medveten om att många skribenter här lever rätt extremt. På gott och ont.
Har man vänner och familj som man pratar i alla fall lite ekonomi med, så är siffrorna fullt verkliga.
Har för övrigt rapportförfattaren från Infostat på tråden i en mejlslinga om vi har några frågor.
Tycker inte det är förnekelse om vi pratar om oss själva, vi säger ju inte “Så kan det inte vara för andra för så här är det för mig!”
Vilket torde ge att 50% har mer än 10k i kontanter tillgängliga. Men enligt grafen i undersökningen är det bara 18,9%. Så, jag tycker nog det känns lite som “som man frågar får man svar”. Men fråga gärna rapportförfattaren om det är en korrekt tolkning av grafen att 89.1% av Sveriges befolkning har mindre än 10000 kr i likvida medel totalt vid slutet av varje lön.
Nä, jag tänkte på att max 15,6 % ( Mp) av de som har svarat har mer än 20 000 kr sparat. Är det så få som kan/vill spara? Min första dag här. ![]()
Jag tänker så här:
De politiska hjärtefrågorna borde se väldigt olika ut för en person som i slutet av månaden endast har nån hundralapp kvar i tillgångar, jämfört med en person som har större buffert.
Det antagandet medför att det bör finnas plats för ett parti vars politik tilltalar de som har en trygg buffert. Det partiet borde sticka ut i denna undersökning. Vilket det inte gör. Procenten varierar mellan 7,8-15,6 %, vilket är mycket mindre variation än vad jag förväntar mig utifrån ovanstående resonemang. Därmed drar jag slutsatsen att de svarande har tolkat frågan olika.
Rätt eller fel.
“Men hur mycket har de på sitt ISK/Sparkonto då?” är den här trådens version av “Let them eat cake.”
“Har ISK/sparkonto tagits i beaktning?” Är trådens version av källkritik.
Fast, det är den ju inte. Det måste kunna gå att hålla två olika saker i huvudet samtidigt. Den absoluta majoriteten av de som svarar noll gör det sannolikt inte för att de pytsat in ytterligare 100k på sitt feta ISK den månaden, det tror jag ingen argumenterar för. Men trots det kan man ifrågasätta metoden hos en undersökning som kommer fram till att 90% av svenskarna inte skulle ha 20 000kr i tillgångar utöver boende och pension innan nästa löning.
Absolut. Men jag har inte sett någon som recenserat metodiken, utan bara slutsatsen. Självklart kan man ifrågasätta den statistiska säkerheten hos “en panel med 1790 deltagare”, vilket om jag inte minns min kvantitativa metod fel är ett rätt litet urval.
Metodiken kritiseras för en tvetydigt fråga. Om jag fått frågan är jag själv osäker på hur jag hade svarat.