I veckan kommer jag och Caroline spela in en ny version av avsnittet “Hur rik är svensken” där vi även kommer presentera resultatet av “Vad tjänar du?”-tråden här i forumet.
För att kunna göra en jämförelse mellan communityn, snitt-svensken och Avanzianen skulle jag vilja be dig om en tjänst. Kan du - helt anonymt - ange hur mycket du har på dina ISK/KF/AF-konton och bankkonton?
Jag tog helt enkelt totala summan för alla konton och delade på 2 (samt även totala månadssparandet delat på 2). Kändes enklast, men såklart har man enskilda egendomar som är signifikanta så kan man ju även justera för det.
Förstår att underökningen vill kolla vissa tillgångs-slag. (samt utesluta andra)
Kan dock tycka att vissa tillgång-slag borde vara med, om man verklig vill visa hur rik ngn är
Bostadnetto (marknadsvärde - lån)
Fritidshus-netto (marknadsvärde - lån)
Tjänstepension (värde x 70%. Värde för de med förmånsbaserade: ta intjänat per månad x 250)
IPS/privat pensionsförsäkring (värde x 70%)
Övr lån (ex värdepapperslån, blancolån mm)
Absolut, men jag tänker att vi behöver ta det separat och tänka genom det ordentligt. Jag har nämligen försökt mig på det historiskt och det blir alltid problem till följd av specialfall - t.ex. konst, inkomstpension eller hur värderar man det egna bolaget?
Därav att jag nu begränsar det till bankkonto och värdepapper. Då får vi hyfsade jämförelsesiffror som jag har hittat via SCB och andra källor.
Håller med, jag har ett extremt stort bostadsnetto.
Närsomhelst kan jag omsätta något av husen till cash.
eller helt enkelt öka ISK:en genom att skaffa en “normal belåningsgrad” på 50-60%.
Sparande per månad. Är inte det förlegat?
Allt man inte använder under ett år hamnar automatiskt som sparande?
En mikroskopisk del sitter på nollräntekonto. Just nu så lite som 400:-
Ja, men det är helt olika KPIer, de kan vara intressant att mäta beroende på vad man vill få fram.
Nu var det “likvida medel” som var KPIn @janbolmeson frågade efter.
Jag mäter flera olika KPIer i mitt kalkylark, för olika ändamål.
Kanske det (en åldersdimension) på det, men det beror ju på vad man vill förstå och jag har inte riktigt hajhat vad @janbolmeson vill just här runt det.
Utom att kunna jämföra med annan tillgänglig statistik på sånt som är tillgänglig. Och då måste det ju vara så lika som den som möjligt.
1 gillning
Arre
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
18
Gini-koefficienten för förmögenhetsfördelningen i Sverige är 0,881. Det är en otrolig skillnad i vad olika svenskar har sparat ihop. Det inkluderar förstås fastigheter (och subtraherar bolån och andra skulder), och eftersom fastighetsbubblan sprack i andra länder men inte i Sverige, så är skevheten större här.