Majoriteten av Avanzas kunder har inte 50.000 kr på Avanza-kontot

Förbereder inför inspelningen av veckans avsnitt (#371) som kommer handla om “Hur rik är svensken”. Därav denna graf som är räknad utifrån Avanzas ekonomiska milstolpar.

Två snabba observationer:

Färre än 50% av kunderna har 50.000 kr eller mer på kontot.

“Bara” ca 7.2% av kunderna har uppnått 1.000.000 kr eller mer.

Sanity-check på sifforna verkar stämma utifrån vad Avanza själva har publicerat på sin hemsida.

Hjälp gärna till med RT-community-siffror

Jag håller på och sammanställer liknande siffror för communityn, så hjälp gärna till nedan. :heart:

9 gillningar

”Bara 7,2%”??? :thinking:

Hmm… kanske jag som har fel referensram, men jag trodde det var fler. Inte du?

Med tanke på att de har i princip bara de förmögna svenskarna som kunder. Dvs. de har 2 miljoner kunder. Dessa kan vi gissa tillhör den rikaste topp-25% av den svenska befolkningen, men det är fortfarande färre än 1 av 10 som har en miljon.

När jag såg siffran första gången blev jag ändå lite förvånad. Men jag kan vara ute och reser som sagt.

2 gillningar

Njae. Jag vet inte, men att nästan en på tio personer har en miljon eller mer i investerat kapital är ju ändå ganska många tänker jag iaf?

Sen tror jag att många välbärgade håller kvar sitt kapital i gammelbanker, det är iaf min erfarenhet.

3 gillningar

Absolut. Kommer ge siffror för befolkningen i stort också. Det är dock svårare eftersom officiell data slutade mätas 2007. Men det finns uppskattningar. Sedan kommer man börja mäta det igen. Regeringen har gjort en undersökning på ämnet.

2 gillningar

Jag har ungefär 25x mitt avanzakapital i storbank. Avanza har jag främst använt för lekhink när det inte har gått att köpa den aktien via storbank.

7 gillningar

Jag blev inte förvånad, men ni har båda ( @Oluf och @janbolmeson ) rätt tror jag. Många äldre som har stålar har nog inte Avanza och många utan Avanza saknar också stålar.

Vi här på RT har nog nästan alla Avanza, men många också minst ett ISK till.

mvh 7%-klubben :crazy_face:

7 gillningar

Det kan ju också vara så att välbärgade diversifierar och har spritt sitt kapital över flera olika banker för att plocka russinen ur kakorna.

1 gillning

Absolut. Jag har ju också majoriteten på Lysa vilket inte syns. :slight_smile:

Men om ni ger er till tåls så kommer jag lägga upp siffror på befolkningen i snitt. Det diffar inte supermycket hittills.

3 gillningar

[does not compute]

[computer syntax error]

:sweat_smile:

6 gillningar

Väldigt många har avanza för att köpa enstaka aktie/fond som de inte får tag på med sin ordinarie bank.

Detta säger nog väldigt lite om vad svensken i genomsnitt har på sina bankkonton totalt.

2 gillningar

Hahaha… Okej då! :rofl:

Hushåll fördelat efter ålder och storlek på totala likvida tillgångar (tkr)

Totala likvida tillgångar inkluderar: kontanter, bankkonto, fondandelar, räntebärande värdepapper och noterade aktier. x-axeln är belopp och y-axeln är andel av befolkningen. Färgerna är olika åldersgrupper.

Källa: Finansinspektionen

8 gillningar

Men tror du att dessa aktiva köpare utgör en så stor del av Avanzas kunder? Jag skulle snarare gissa att den stora majoriteten är Svenssons med månadssparande på några hundralappar i standardfonder.

#killgissning

2 gillningar

Har Avanza inkluderat alla sparare i sin sammanställning, även de som inte har regelbundet sparande? Det vore intressant att veta om deras metodik omfattar både aktiva och inaktiva konton, och om de har rensat för extremvärden.

En mer relevant sammanställning skulle kunna exkludera passiva konton och fokusera på de med ett aktivt sparande över ett visst belopp. Hur ser fördelningen ut om man bara räknar de som har gjort regelbundna insättningar? Kanske ger en sådan sammanställning en mer rättvis bild.

Kanske utnyttjar de endast Avanzas erbjudande om återbetalade fondavgifter? :sweat_smile:

Själv är jag inte kund hos Avanza. Behöver det inte. Min storbank har tillräckligt bra utbud av billig global aktieindexfond (SHB + LF global index).

4 gillningar

Jag har 10% av mina värdepapper på Avanza. Min gamla mor som är långt mer förmögen har 0% där. Den där statistiken säger inte mycket

2 gillningar

Ok, men då skippar vi veckans avsnitt. Tack för konstruktiv feedback i en positiv riktning. :frowning:

24 gillningar

All statistik kan vara intressant, men jag har exempelvis inte sparat aktivt till Avanza på över ett år nu.

Det går inte att sortera bort allt som känns irrelevant. All statistik kommer ju med sin egen ryggsäck s a s.

3 gillningar

Som en fortfarande traumatiserad individ av uppsatsskrivandet på högskolan så skulle jag säga att avanzas statistik om sina kunder inte besvarar en fråga om hur rik svenskar i allmänhet är.
Personligen går mitt månadssparande 50% till Nordnet o 50% till Lysa, har därutöver andra tillgångar som ju inte syns i någon av av dessas statistik om sina kunder.
Har fattat på en del i min omgivning att de alltid prioriterat att amortera på huset.
Alla har ju inte samma mål med sin ekonomi.
Så bli inte nedslagen över att några spelar djävulens advokat, det är en jätteintressant fråga :kissing_heart:
/harmonisökaren

4 gillningar

Vi kan prata om AIK - Malmö istället. Årets höjdpunkt för er skåningar ändå.

4 gillningar