Det har jag väl heller aldrig påstått?
Tråden kidnappades dit. Om vi ska säga något om svenskar så gäller:
Det har jag väl heller aldrig påstått?
Tråden kidnappades dit. Om vi ska säga något om svenskar så gäller:
Nä kör på! Tycker det är superintressant. ![]()
En kompletterande fråga till RT-undersökningen och Avanza-datan skulle kunna vara tex:
'Hur stor andel av summan på dina ISK/KF/AF-konton och bankkonton är placerade i Avanza?"
Stämmer, det gjorde du inte. Men avanzasparandet och “hur rik är svensken” var det första du själv nämnde, så du kan inte bli sur över att andra kidnappade tråden dit.
Nu ska jag gå till tråden du länkade till längst ner trådstarten ![]()
Kom igen, det var faktiskt konstruktiv feedback. Du gjorde antagandet att Avanzas kunder är Sveriges rikaste
Flera personer ifrågasatte det antagandet/antagandet om att en stor andel av de förmögnas förmögenhet skulle ligga på Avanza
Några kom med exempel på där antagandet inte stämmer
Visst, “den där statistiken säger inte mycket” är kanske ett starkt påstående utifrån det som framkommit i diskussionen, men “då skippar vi veckans avsnitt” är en rejäl överreaktion. Jag tror inte @KaptenZoom försökte dumförklara dig eller tycker du ska ställa in veckans avsnitt. Jag tror bara hen kom med lite väl definitiva slutsatser utifrån hens egen situation.
Svårt och tolka exakt men det är alltså fler som har mer än 10M än de som har 5-9M?
Det kanske finns vidare statistik som beskriver hur stor del av marknaden Avanza har. Detta problemet kanske kan adresseras på något vis?
Gör man vettiga antaganden på okända faktorer kan det ändå bli intressant.
Avanza är ju bra och har många kunder. Men även om man har en del av sina investeringar där så innebär ju inte det att man har allt där. Själv har jag knappt 3% av mina monetära tillgångar på Avanza, 6% på Lysa, 15% i SEB, 15% Santander och resten på Nordnet. Spretigt må hända, men diversifierar mig på alla tänkbara sätt.
Jag förstår inte riktigt statistiken. Hur kan det vara en lägre procentandel mellan 5 - 9 miljoner och sen går det upp igen vid 10 miljoner?
Jag tolkade att det var totalen som uppnått varje nivå. Det vill säga att 71% av alla Avanzas kunder har uppnått 10 000 kr eller mer som ett exempel.
Neh, höjdpunkten är ju när MFF hivar bucklan i luften…igen
![]()
Jag förstår inte hur Avanzas statistik kan vara ett bra mått på rikedom.
Det är helt normalt att Svenssons äger en villa eller bostadsrätt för 10 - 15 miljoner i Stockholm.
Lägg därtill ett ärvt landställe i Stockholms skärgård för 3-5 miljoner.
Samma personer har sannolikt inte så mycket pengar alls på Avanza, eftersom att det inte är normalt att spara fler miljoner i aktier och fonder.
Jag ser Avanzas statistik mer som ett säljknep för att få mänskor att spara mer. Det ska vara som ett teve-spel där man passerar olika nivåer och känner sig speciell.

Fast, Stockholmare är en minoritet, om man ser till Sveriges befolkning som helhet. Tror även ärvda skärgårdshus är i minoritet även hos 08orna. Så att säga att det är helt normalt är lite väl fritt tolkat. ![]()
Poängen var att visa hur missvisande Avanzas statistik är, inte att säga att 20% av Sverige representerar 100% av Sverige.
Härligt, mitt favoritavsnitt revisited ! ! !
Kan lägga till att mitt sparande är på storbanker och Lysa. Har inlogg på Avanza, men inte en krona där ännu… hejdade mig när jag plötsligt kände mig som en ekorre som vill gömma sina nötter i alla skogens skrymslen…
Du kan själv spana in vad villorna kostar i exempelvis svenssons-svenssonförorten Täby på Hemnet.
Eller vad kvadratmeterpriset är på bostadsrätter i innerstan där de flesta i lägenheter bor.
20% är ett ganska bra statistiskt underlag som borde vara tillräckligt för att ge ett tillförlitligt resultat.
Med tanke på hur olika vi alla tolkar Avanzas statistik, så kommer avsnittet bli fantastiskt lärorikt för de flesta.
Ska bli kul att se! ![]()
Jag har data för milstolparna 10-50 miljoner också men kände inte att de var så relevanta så jag slog ihop dem till en.
Finns säkert milstolpar efter 50 miljoner också men jag känner ingen som kunde hjälpa mig med data därefter. ![]()
Klart den är missvisande. Har inte påstått något annat heller (eller att den ska representera hela befolkningen).