Majoriteten av Avanzas kunder har inte 50.000 kr på Avanza-kontot

Ja, det är en överreaktion. Har bara inte så mycket mentalt överskott och jag upplever mig lite trött på att alltid bli nedskjuten först och särskilt på saker jag inte påstått.

12 gillningar

Obelånat? Njä, det tror jag inte är så normalt.

3 gillningar

Vi är många som uppskattar det du gör och dina videos Jan!

Du är alltid nyanserad och ditt förhållningssätt är akademiskt försiktigt.

Ta inte kritiska argument på forumet som något personligt. Jag tror att alla här uppskattar vad du och Caroline åstadkommer, annars hade vi inte hängt här!

31 gillningar

Svensson bor inte i Täby. Det är vanligare att bo utanför Stockholms län än i Stockholms län. Medelpriset för villor ligger på 3 707 000 kr, enligt Svensk mäklarstatistik (3 månader).

8 gillningar

Generellt var det ett jävla gnäll på folk idag. Det finns ingen förmögenhetsskatt i Sverige, därför finns inte heller någon totalomfattande statistik. Den data som finns är därför enstaka datakällor och enkätundersökningar av myndigheter, banker och eldsjälar som @janbolmeson. Om vi väger samman alla siffror så kan det ge en fingervisning, bättre än ingenting.

Vad som exempelvis börjar bli väldigt tydligt är att communityt inte alls är representativt för befolkningen i stort. Så en tillnyktring är ju en välgärning!

22 gillningar

Andas in 4, håll 4, ut genom munnen 7…
Igen..
Igen..
Säg “jag älskar internet” tyst 3 gånger.
:folded_hands:
Fortsätt.

13 gillningar

Absolut men samtidigt är den vanligaste svensken en stockholmare, typvärdesmässigt.

Poängen var hursomhelst: att bara för att det är ovanligt att ha ett sparande på Avanza för 1-10 miljoner, så är det inte ovanligt att äga fastigheter för 1-10 miljoner i Sverige

Alltså är Avanzas statistik inte ett bra mått på ekonomisk rikedom.

Jag gissar att det är betydligt vanligare att Svensson stoppar in sina miljoner i boende och landställen än på Avanza.

5 gillningar

Vad höll du inte med om i mitt inlägg @Melwa att du tyckte det var värt att hånskrattar åt?

Tycker du att det bidrar till ett gott samtalsklimat här på forumet att skratta åt personer du inte håller med?

Titeln i tråden sätter fokus på att mer än 50% på Avanza inte har 50 000 sparat. Är det ett problem, när slutar det vara ett problem för samhälle och individ? Var ligger Svensson-sweetspot i sparandet? Kan tänka mig att det är lägre än i många andra länder tack vare svenska skyddsnät.

Vi kommer snart kunna ha 300 000 skattefritt på ISK. Är regeringen något på spåren med den nivån?

Allt beror på hur du definierar förmögenhet. I min värld är det den finansiella förmögenheten som är den intressanta.
Själv räknar jag inte in mitt boende, bil, pension osv i min ”förmögenhet”

Emojin betyder inte hånskratt, den betyder skratt. Tycker det är roligt att jag uppfattar normalitet helt olika mot vad du gör. Sen får du gärna fråga andra som också skrattade, vad de menade. :blush:

10 gillningar

Jag har 99.9% av mitt kapital på Avanza.

2 gillningar

Jag får jämförelseångest när jag ser resultaten i kalkylarken :stuck_out_tongue:

Men jag tröstar med att respondenter har en tendens att överdriva siffrorna, det kan bli fel när man räknar ihop summorna, urvalet av respondenter är begränsat osv.

2 gillningar

Vad händer om vi slår samman Avanzas statistik med en undersökning på RT hur stor andel av vår förmögenhet som ligger på Avanza samt beloppet.

Med det + Avanzastudien går det kanske att räkna om och säga något om befolkningen generellt?

Detta ifrågasätter ingen. Din formulering syftade däremot annorlunda vilket gav annan innebörd än vad du avsåg. :policeman:

Du skrev:

Du menade nog:

Så, nu kan alla som tycker att jag märker ord skriva arga inlägg på sin kammare. :face_blowing_a_kiss:

5 gillningar

Jag har konto på Avanza, jag har under 7000 kr, kanske 0 kr. Inte så säker på det betyder vad man tror.

Tja, är väl många som har rejäla lån.

Undrar hur fler kan ha uppnått >10miljoner utan att först klara de andra nivåerna.
Eller förstår jag inte grafen :nerd_face:

Kan man verkligen summera grafen så?

Jag tolkar som att varje steg innehåller sig själv och de som är ovanför–så om du summerar de sista stegen, räknar du då inte folk ovanför två-tre-fyra gånger?

1 gillning

Tja man är ju inte förvånad. Var gång vänstern snackar om att straffa de med pengar med mer skatt får de ofta högt stöd.

Majoriteten av svenskarna har inte råd pga höga lån att investera. Resten vill helt enkelt inte investera. Trots tjänster som lysa vågar inte Majoriteten och spara i större mängder

2 gillningar