Nej, du har rätt. Så som horisontalaxeln är beskriven så måste det blivit något konstigt.
@janbolmeson hur är >10 MSEK stolpen 1%? Per definition måste varje succesiv nivå vara en mindre andel av kunderna. Men enligt denna har 0.9% åtminstone 5 MSEK, medans 1% har åtminstone 10 MSEK
Fast felet där är att anta att dessa 20% skulle representera befolkningen som helhet.
Du kan inte gå på en fotbollsmatch och fråga “gillar du fotboll?” och anta du får ett resultat som representerar hela befolkningen.
Tvärt om är 20% långt mycket fler än som behövs för att få vettig statistik för en hel population men dessa behöver väljas ut slumpmässigt.
Ytterligare en aspekt att fundera på:“uppnått”. Betyder alltså inte att kontot är på den nivån idag. Tidigare i tråden verkar en del se procentsatserna ovan som den mängd pengar folk har idag. Att man en gång haft är inte detsamma som att man har.
Jag skulle exempelvis kunna uppnå en mycket högre milstolpe temporärt vid en bostadsaffär och den högsta milstolpe jag har uppnått är lägre än den jag är vid idag.
Undrar varför 29% har mindre än 10’000kr.
Varför ens ha ett konto hos Avanza då?
Är det någon konstig aktie någon köpt eller är det så att alla som har tjänstepension där men noll kronor privat också räknas in som kunder och bidrar till siffrorna?
Spontant känns det att sådana kunder inte borde räknas in.
Jag har till exempel endast en liten del av min tjp hos Avanza, inget annat.
För att Jan har frångått hur han ritat staplarna när han kom till 10+ miljoner och försökt samla dem.
Den stapeln behövs inte alls då alla som ligger på 10M redan är inräknade och inbegriper alla som har mer än 10M
Alltså medelpriset för en villa i år är ca 3,8 miljoner. Det är inte särskilt vanligt att äga både villa för 10-15 mille plus sommarställe för ett par miljoner. Det är en liten klick som har det så och de är inte Svenssons.
Man tappar en milstolpe och måste uppnå den på nytt om man hamnar under så, beroende på hur avanza tar fram datan på % på varje nivå, så bör det ge en ögonblicksbild.
Å andra sidan kanske invånare i Örebro, Kristianstad och Örnsköldsvik har så pass mycket gemensamt att småstäderna bör bilda en egen typ? De har i alla fall mer gemensamt med varandra än vad någon i Stockholm har gemensamt med någon som bor i Nynäshamn. Jag tror inte att typvärde är ett särskilt relevant mått i sammanhanget. Om inte syftet är att troll förstås, för då är det ett perfekt mått.
Jag tror inte Avanzas siffror är representativa för svenska befolkningen. De flesta av Avanzas kunder har troligtvis en annan huvudbank eller har åtminstone minst en ytterligare bank - många har säkert betydligt fler banker.
Konstaterar bara att i Stockholm klassar man Täbys flerfamiljshus som går för 10-15 miljoner som typiska medelklassvillor i ett typiskt medelklassområde.
Enligt Avanzas statistik är jag visst rikare än nästan alla sparare, men ändå har jag inte råd med en sketen medelklassvilla i Täby.
Därför tycker jag inte att Avanzas statistik är särskilt träffande som jämförelsemått på rikedom eller särskilt användbar.
Här fraktaliseras de enklaste av frågor till fullständigt kaos råder vartefter försökt till att förtydliga frågeställningen snabbt degenererar till en bapiljon definitioner, en för varje individ. I slutändan argumenterar vi alla emot varandra lyckligt ovetandes om vad frågan handlade om tills alla inser att vi enkom är överens om att vara oense
Jag är oerhört glad över att inte bo i stockholm. Utanför huvudstaden får man bra mycket mer för pengarna och slipper också stockholmare. (Det sista var på skoj.. eller ja, delvis)