Majoriteten av Avanzas kunder har inte 50.000 kr på Avanza-kontot

Intressant

Whoa.

Så på en höft med ögonmått:

• En tredjedel av hushållen har under 50.000kr i likvida medel.
  • Hälften av hushållen har 50.000 - 600.000kr
  • Bara ~18% har över 600.000

Oväntat för mig att persionärerna är överlägsna vinnare! Medan det går såå dåligt för 31-50åringarna att en tredjedel inte ens har femtio papp.

Eller så är det bara så att man inte tänker klart. Detta visar ju likvida medel så tillgångar som hus är ej inräknade! 31-50-åringar kanske har alla pengar i huset - medan pensionärer sålt av sitt hus och flyttat till mindre, så de kan va fattigare men ha mer kontanter.

PS: Undrar hur man mätt åldern per hushåll (orkar inte läsa PDFen). Om en 50åring med en miljon kronor bor ihop med en pank 70-åring: snittar man sig fram hushållet till 60år och 500.000kr då? :rofl:

1 gillning

I dokumenet står det:

Med hushållets ålder avses den äldsta personen i hushållet.

2 gillningar

Men om det är en Götalänning då? Vi är fem miljoner.

23% t o m. I Skåne län bor 14% av befolkningen, men vi kallar oss inte Malmöbor för det.

#tankespjärn

/en som bor närmare tre andra huvudstäder och inte riktigt förstår fixeringen vid utposten mot Nifelheim. :wink:

4 gillningar

Du är välkommen att berätta för oss om götalänningens eller skåningens uppfattning om ekonomiska tillgångar i förhållande till Avanzas statistik.

Jag har gett ett exempel på varför jag inte tycker den säger så mycket utifrån en stockholmskontext.

Flerfamiljshus och villa är väl väldigt sällan samma sak? Det borde väl stå enfamiljshus? Brf Storstugan i Täby som består av flera flerfamiljshus skulle väl aldrig klassas som medelklassvilla?

1 gillning

Säkerligen slipper du gärna stockholmare av samma skäl som finländare och norrmän ibland skämtar om att de gärna slipper svenskar.

:heart:

1 gillning

Exakt. Jag menade enfamiljshus. Det var nog autocorrect som hade kul.

1 gillning

Nu var det ju inte det jag kommenterade, utan att du använde typvärde för att antyda en form av majoritet. Säg vad du vill, men det var innebörden.

Men, åter till Avanza och hur lite svenskar i olika landsdelar sparar. :smiley: :+1:

Du behöver inte vara rik för att köpa sagda villor i Täby, det räcker att du har tillräckligt stora kassaflöden så kan du låna till summan.
Det är något helt annat än att vara rik.

Täby ligger väl på runt 3e plats som kommun med högst medianinkomst, så uppenbarligen har de som väljer att köpa sitt boende där högre kassaflöden än andra.

4 gillningar

Kämpa!! Du och ni gör ett superjobb. Vi är många som uppskattar det ni gör! Kom ihåg att majoriteten av forumets medlemmar står bakom er :pray::innocent: och vi förstår också att ”studier” och ”forskning” som tas upp i forumet också har sina brister. Men om man enbart tog upp saker som är ”helt korrekta/vattentäta” hade det blivit fattigt med innehåll…

5 gillningar

Jag tycker du sätter fingret på något viktigt. Vi saknar data på alla typer av tillgångar. Så det är svårt att räkna ut netteförmögenhet, som egentligen är den riktiga siffran för hur rik någon är.

Jag tror även sparande på börsen med belopp över 50 000 kr på ett ISK är ett randfenomen. Communityt blir hemmablinda eftersom alla på just detta forum har det som gemensamt intresse.

3 gillningar

Jag kan verkligen känna igen mig i känslan av att vara relativt välbärgad, men inte har råd med någonting på Stockholms bostadsmarknad. Därför flyttade jag ifrån Stockholm. Men jag tror det är lätt att stirra sig blind på Stockholm, för det råder lite speciella förutsättningar som driver upp priserna i vår huvudstad. Där bor personerna med högst lön, som ofta gjort bostadskarriär (kanske snott pengar från allmännyttan, dvs ombildning) och som fått ekonomiskt stöd av sina föräldrar. Det gäller att tänka att vi pratar om Stockholmsmått. Och då håller jag med om att det är sjukt att ett sunkigt hus i periferin kan landa på 10 mkr och uppåt.

9 gillningar

Oh ja. Det räcker att ta sig ut ur Stockholms län så sjunker priserna. Bålsta, Knivsta och Uppsala (med omnejd) är alla längs med pendeltågslinjen. Enköping (inkl Grillby) växer och lite längre bort finns Strängnäs, båda med SJ. Alla med motorväg precis utanför stadsgränsen.

Men väldigt många har så snävt område som de letar i av olika anledningar och ja, då blir det så klart dyrare när alla ska trängas på samma visningar.

Sigtuna får ett hedersomnämnande också.

5 gillningar

Bra sammanfattat. Jag tänker inte helt osökt på de amerikanska poddar där det pratas mycket bostäder och att bli “land lord”, bl a Bigger Pockets Money Podcast.

Vi européer ser ju ofta USA som ett land, men där om något är vissa saker väldigt regionberoende. Vanliga fraser är t ex “low cost living area” eller “high earner neighborhood”.

Och som du skriver om att ha “snott” från allmännyttan. Ränteavdragen i sig är ju också en typ av statsfinansierad och uppmuntrad stöld från de som bor billigare på andra ställen i stan, länet, regionen och riket.

#brandfacka

4 gillningar

Jag kan hålla med till viss del. Men med tanke på hur uruselt regionaltågen i Stockholm fungerar och bilköerna i rusningstrafik, kan det blir svårt att kombinera ett sådant boende med ett jobb i innerstaden och familjeliv. Du behöver åka klockan 6 på morgonen och komma hem typ klockan 18.

Verkligen.

Stora delar av Sveriges befolkning lär snarare tycka 50 000:- “extra” är en ansenlig summa. Det här med referensramar är rätt knepigt faktiskt.

8 gillningar

Exakt! Det är ju just därför det är så särskilt superkul att spara i Avanza, jämfört med tex Lysa eller genom tex Swedbank. Det borde finnas ännu fler mål och hurrarop när man lyckats ta sig förbi varje litet mål :confetti_ball::confetti_ball::grinning_face_with_smiling_eyes:

6 gillningar

För att inte tala om gratulationsfilmen de mailar när man fyller år…största anledningen till att jag är kund hos Avanza :partying_face:

7 gillningar

Gör ju Willys och Postkodlotteriet med. :wink:

1 gillning

Där känner jag mer så här:

oc168jgkzm531_Original

4 gillningar