Jag fick den här frågan som jag insåg att jag svarade fel på. Således utan att räkna (det finns facit) gör en gissning kring svaret till frågan:
Vad tror du ger högst slutbelopp på en 10 års period?
Det vill säga, vad bör en normal sparare som sparar 1.500 kr i månaden fokusera på? Är det att:
öka sitt sparande med 100 kr per månad, eller
sänka sin avgift med 1.0%
Vad kommer ge hen mest pengar när 10 års perioden är slut?
100 kr extra i månadssparande
1.0% lägre avgift på fonden / sparandet
Övrigt (skriv en kommentar)
0röster
Facit
För dig som har röstat så kan du ta fram facit här:
Visa facit
Det korta svaret är att 100 kr mer i sparande gör en större skillnad i scenariot ovan, dvs en jämförelse mellan:
Alternativ A: Månadssparande 1500 kr/mån och 8% avkastning
Alternativ B: Månadssparnade: 1600 kr/mån och 7% avkastning
Här är resultat per år:
År
Slutsumma A
Alternativ B
Vad är viktigast?
1
19 440kr
20 544kr
100 kr mer i månaden
2
40 435kr
42 526kr
100 kr mer i månaden
3
63 110kr
66 047kr
100 kr mer i månaden
4
87 599kr
91 214kr
100 kr mer i månaden
5
114 047kr
118 143kr
100 kr mer i månaden
6
142 610kr
146 957kr
100 kr mer i månaden
7
173 459kr
177 788kr
100 kr mer i månaden
8
206 776kr
210 777kr
100 kr mer i månaden
9
242 758kr
246 076kr
100 kr mer i månaden
Notera dock att det slår över efter år 11. Så avgiften är verkligen INTE orelevant - men det här kastar ljus på att:
I början av en sparkarriär - för en ny sparare - är det viktigare att komma igång, att öka sitt månadssparande, än att få till den perfekta och billigaste lösningen.
Dessutom förändras ju svaret så klart om det finns ett startbelopp etc. Så låg avgift ÄR viktigt. Det är bara inte att det är en regel som gäller i 100% av fallen som jag fick lära mig.
I exemplet är det väl det relativt låga månadssparandet som gör att 100 kr procentuellt sett motsvarar en mycket stor ökning (~+6,7%) i förhållande till avgiftshöjningen på +1% och således väger mycket tyngre. Så summa summarum är det alltså den procentuella ökningen av månadssparandet i förhållande till nuvarande summa som styr huruvida avgiftens betydelse på utvecklingen kommer väga tyngre än ett ökat sparande. Eller omvänt - ju större kapital du har sparat/månadssparar, desto större betydelse har avgiften.
Anledningen till att det här fastnade för mig är att jag många gånger har att göra med nya sparare. Jag kan ibland snöa in på att de ska välja de mest optimala fonderna. Men det här kastar ljus på att i början av en sparkarriär är det nästan enklare att säga:
Välj vilken bred fond som helst - bara du kommer igång!
Fokusera på att öka ditt månadssparande
När de är igång, så kan man lite senare lägga till optimeringen mot lägre avgift. Självklart är det bäst att göra rätt från början, men det finns något fint i enkelheten också.
Detta förändrar kanske också en del hur “vi” (RT-klanen) ser på storbankernas fondsälj till nya sparare? Däremot förändras det inte när de trycker sin skit på våra föräldrar som placerar om sitt livs besparingar.
Risken som jag ser det är att det ganska snabbt blir fel ändå. Jag behöver inte ens använda pengahögen för att jag redan efter ett år ska gå back med det månadssparande jag minst sätter undan varje månad idag.
Nybörjarspararen kanske kör med 1500 som i ditt exempel, men får hen blodad tand (eller arv osv) kan det snabbt bli dyrt ändå när sparandet växer.
Det här är ingen ursäkt kring att en som jobbar med det här borde “veta bättre”. Det förändrar inte heller att vi alltid borde stå upp för:
Lägre avgift = mycket mer pengar till dig
Men för mig var det här en liten ögonöppnare. Framförallt kan man “trösta” alla dem som har valt en hög avgift i början innan de visste bättre. För det klart att hur man än vänder och vrider på det, så är det bästa:
+100 kr/mån OCH lägre avgift
Men resonemanget här ger en högre detaljrikedom, i alla fall för mig. Det gör också att jag får lite mindre dåligt samvete när jag t.ex. tipsat om OPTI som jag vet att t.ex. ungdomar gillat mer än LYSA. Att om de bara kommer igång på opti och sparar, så gör det inte supermycket i början att de inte valde LYSA med lägre avgift.
Tvärtom, att sänka avgiften ger samma effekt som att höja avkastningen. Men frågan gällde ju inte det utan om det var mer lönsamt att höja månadssparandet med 100 kr än att få en avgiftssänkning på 1%. Frågan hade lika gärna kunnat ställas som:
Vad ger mest effekt för en normal sparare? 100 kr mer i sparande eller 1.0% högre årlig avkastning på 10 år?
Det jag tar med mig av detta är att i starten av ens investeringskarriär och därefter i lekhinken så kan man till viss grad bortse från vad fonder kostar. Men framförallt att om du kör på indexfonder och skippar att lära dig om börsen och istället fokuserar på att bli bra på ditt jobb så är det vad som kommer ge mest effekt.
Verkar vara momentstratergin som driver aktiemarknaden uppåt just nu så vi behöver ju vara glada över @Pellepennan och hans vänner vars aktiviteter även ger oss positiva reslutat…
Strateg: Iskalla robottjurar som driver marknaden
Investerare av kött och blod oroas över recession och bankkris. Men det gör inte känslokalla algoritmer och robothandlande hedgefonder har tankat aktier för vad tyglarna håller den senaste tiden. Det skriver Financial Times.
–Systematisk allokering har verkligen varit den främsta källan till efterfrågan (på aktier) näst efter bolagens återköp, säger Charlie McElligott strateg på Nomura.
Många aktiva placerare står kvar på sidlinjen och Bank of America skrev nyligen att ”tjurarna är på väg att bli en utrotningshotad art”. Men trots pessimismen har S&P 500 stigit 8 procent i år. En del av förklaringen är att kvantfonderna struntar i magkänslan.
– De analyserar inte delårsrapporter eller tar ställning till inflationens envishet…det här handlar om pristrender och momentum, säger McElliot
Han uppskattar att kvantfonder plöjt in 72 miljarder dollar i aktier de senaste tre månaderna. Det är det största inflödet på över ett decennium. Samtidigt är de aktiva investerarnas exponering mot aktier den lägsta på ett år.
Parag Thatte som är strateg på Deutche Bank säger att även om kvantfonderna är en relativt liten del av marknaden, så kan de förstärka rörelser eftersom de tenderar att följa trender i grupp.
Jag tror inte att vad en strateg påstår är speciellt relevant som stöd för någon specifik orsak till någon viss rörelse hos marknaden. Kort sagt så är det mest BS från “strateger”.