Ja, absolut har du en poäng.
OPTI är dyrare och därför brukar jag föredra LYSA. Däremot tycker jag att OPTI har en poäng både som komplement och alternativt till LYSA. Sedan tror jag att jag hade fått ännu mer kritik om jag bara nämnt LYSA i avsnitt som inte är sponsrade av LYSA. Men jag kan ha fel i det resonemanget.
Sedan finns det vissa nyansskillnader - t.ex. det här med home-bias, råvaror och syn på räntor. Sedan har den ännu en fördel som är att man kan dela konto med minderåriga, så t.ex. vår 13-åring kan se sitt sparande hos OPTI, medan det kan hon inte hos LYSA.
Sedan det sista som jag egentligen uppskattar mest med OPTI och som för mig personligen - som lägger mer vikt vid beteende än det tekniska - är deras fokus på beteende. Lite grovt sagt:
-
LYSA är bra på genomförande och är lite tekniska men ganska kassa på kommunikation och beteendebitarna. Dvs. de är väldigt produktfokuserade.
-
OPTI å andra sidan är mycket duktigare på de mjuka värdena kring beteende som på sätt och vis kompenserar till viss del för den högre avgiften. Lite enligt principen i tråden:
Sedan har OPTI rätt ofta kampanjer som gör att man det första året/åren ofta kommer ner i halva avgiften.
Ja, lite korta tankar. Ska faktiskt göra ett avsnitt med OPTI i nästa vecka. Kommer en tråd senare i veckan för att ställa frågor.