Håller på med research inför en serie avsnitt om ekonomisk frihet och rikedom i livet och skulle gärna önska din hjälp med att få svar till följande formulär (kanske även en analys av svaren framgent):
Saknas nog ett alternativ till “Hur stort är ditt kapital idag?”.
- Mer än 1 500 000 kr
Kanske Soc-fire och FK-fire tas upp med? 
Jag som gått FIRE kan inte svara på formuläret känns det som, men antar att frågorna är för de som är sugna på FIRE/ev på väg mot FIRE?
Varför kan du inte svara på frågorna? 
Är det inte bara att scrollen slutar olyckligt?
Ah, jo, så var det.
Det känns lite lurigt iom att jag kapat min månadslön, och den har varit mycket upp och ner över livet iom att jag fokuserat på ledighet och deltid. Så vet inte riktigt vad jag ska svara, eller vad det svaret ger, i relation till de andra sakerna.
Det som är mer konstant är ju utgifterna, och lönen har jag hela tiden justerat för att supporta min spenderingsstorlek, och senaste åren för att supporta min plan att gå FIRE.
Det vore också enklare att svara på frågan om man är nöjd på hur mycket man kan spendera.
Va kommer avsnittet handla om??. Inkomst vs sparande??
Inkomst, sparande, upplevelse av nöjdhet i livet och lite sådant. Frågorna är från en amerikansk undersökning och jag är lite nyfiken på om det gäller även hos oss.
Finns säkert en bra anledning till att boende är medräknat i kapital, men för egen del brukar jag aldrig räkna med boendet när jag tänker på hur mycket pengar jag har att röra mig med, speciellt inte om man tänker i FIRE banorna.
Tycker personligen det skulle vara mer intressant om boendet inte räknades med, utan bara de mer likvida medlen.
Det är klassisk networth/nettoförmögenhet, dvs alla tillgångar minus alla skulder. Likviditeten på kapitalet är intressant för vissa case (som du nämner) och inte relevant för andra case.
Vi har diskuterat de olika sakerna som skulle kunna vara med/tas bort ur en networth här:
Jo, man kan resonera så kring boende, pension, materialla tillgångar. Det här kändes väl som en lagom avvägning.
Jag kan känna att inkomsten kan bestå av mer än lön. Det vore bra att tänka in kapitalinkomster och annat också. Jag har nu fyllt i min vanliga lön men jag har ju också en massa tillägg som gör att slutsumman blir högre.
Räkna med tilläggen.
Hmmm, ingen bekräftelse på inskickandet?
Intressant spridning på frågorna. Jag ser fram emot avsnittet. 

Tillägg: Aha, jag råkade ta med %-tecknet i svaret. 
En fråga som vore relevant är om pengar verkligen är det som skulle göra skillnad “för att bli nöjd”. Kanske finns det andra saker som skulle göra mer skillnad? Jag tänker då på:
- Hitta en partner
- Få barn
- Få ett roligare/bättre arbete
- Komma tillbaka till arbetsmarknaden
- Gå i pension
- Bli frisk
- Byta boende
Om man ligger mitt på ett av alternativen för lönerna? Nästa alternativ borde kanske börja på 10001, 20001 osv 
Om du räknar med semesterersättningen kan du avrunda uppåt. Ta lönen gånger 12,2 så blir det ungefärligen rätt.
Jag tänker att jag måste upprätthålla traditionen i forumet att inte få till en 100% undersökning så att vi kan ha diskussion kring den.