Hur mycket pengar har du? / Hur rik är du?

Med tanke på diskussionen om miljonärskatt och fördelningen av den genomsnittlige svenskens förmögenhet, låt oss kolla i forumet hur det ser ut. För att det ska vara superanonymt så har jag valt att inte använda forumets poll-funktionen utan vi kör Google-forms. Det enda jag kan se är dina svar och tidsstämpel.

När vi har ett antal svar lovar jag publicera siffrorna i denna tråden tillsammans med lite andra siffror från bl.a. dagens SvD som gjorde ett överslag på ISK-kontona.

9 gillningar

Lite oklart vart man skulle fylla i pensionstillgångar. Men la det under fonder/fondrobot.

Attans, glömde tjänstepensionen…

Att räkna med alla pensioner gjorde att det blev lite för jobbigt att räkna på så jag avstår att svara!

2 gillningar

Tips: Gå in på www.minpension.se så får du sammanställning direkt serverat på silverfat :slight_smile:

Ups, jag missade pension helt och hållet :scream: har aldrig sett pension som en tillgång så man läser väl vad man vill läsa

1 gillning

Klickade på länken för att svara, men sen när det var pensioner etc som skulle räknas med blev det stopp :see_no_evil:

Pensioner/fastigheter kommer ändå inte räknas med i skatten, så känns inte sådär superrelevant. Hade varit intressantare att veta hur mycket folk har i investerat kapital på sina ISK/KF.

2 gillningar

Det kommer om du fortsätter till nästa sida. Själv har jag ingen aning om vad mitt pensionskapital är. Har pensionsspar i 4 olika länder så räknade bara med det svenska.

1 gillning

Struntar i pensioner etc då.

Ja, inte särskilt jobbigt men ändå mera än att räkna andra pengar jag redan har koll på.

Tycker inte heller att det känns relevant hur mycket pension jag har “sparat ihop” så frågan blev för mig mindre intressant när pensionen skulle ingå.

Ok, jag får göra om och göra rätt och ta det utan pension.

Men, ni får gärna hjälpa mig med den ekonomiska synen i varför ni exkluderar pensionen från er förmögenhet?

1 gillning

Jobbigt att logga in på minpension.se :stuck_out_tongue_closed_eyes: Nädå, men det är ju liksom låst kapital som jag inte kommer åt nu och dör jag försvinner allt utom premiepensionen, efter 50 eller nånting är det en övre gräns på ~50k dessutom. Ungefär som att ta med huset man bor i, det är ju liksom en siffra men vad betyder den egentligen och vad ska jag göra med den?

1 gillning

Så huruvida kapitalet är låst eller inte bestämmer om det ska räknas med eller?

Bankkonto där pengarna är låsta i X månader, ska det tas med eller inte? :wink:
Boendet, kan man inte låna på boendet och köpa bil, åka på semester, renovera eller investera?
Så många frågor, så få svar… :thinking::joy:

Kanske är mer en känsla då :joy: Pensionen är ju liksom som ett tvångssparande, du har inte gjort ett aktivt valt att lägga undan och investera dessa, känns mer slumpmässigt än något man aktivt byggt upp själv. Och försvinner som sagt om du går bort. Känns lite som när gamlingar pratar om vilka storfräsare de är som råkade köpa en mexitegelvilla för 40 år sedan… golfklapp liksom :clap:

1 gillning

Inkomstpensionen försvinner eller rättare dag går till andra i ens åldersklass.

För PPM och Tjänstepensioner så beror det på om man valt återbetalningsskydd eller inte.

För mig är de senare den största biten så jag tycker klart att man ska räkna med pensionen. Faktiskt oavsett om man har återbetalningsskydd eller ej.

Hittar inte nu när jag googlar, men när min svärfar gick bort vid 50+ gick det bara att få ut 50.000kr trots återbetalningsskydd på PPM. Tjänstepensionen går att ha återbetalningsskydd på ja, men kostar mer än det smakar vad jag förstått?

En grej som är lite oklar hur man ska hantera är latenta skatteskulder. Jag gjorde så att jag drog av en fjärdedel av mitt aktieinnehav, eftersom 24% försvinner i skatt vid försäljning, så det känns mer som att politikerna redan äger den delen av min förmögenhet.

2 gillningar

Definiera “väsentliga tillgångar”. Prylar omsättningsbara i cash? Guld? Frimärkssamling (värderad)? etc.

1 gillning

Nja, antingen har man återbetalningsskydd eller får man så kallade arvsvinster.

Har man återbetalningsskydd så får man ut sina pengar som är kvar.

Har man inte det så får man under tiden tilldelning av de pengar som är kvar efter att andra dött dvs arvsvinster.

Om man är över 50 börjar arvsvinsterna ticka på men det kostar egentligen inget, bara olika val.

Där är däremot ingen gratis-lunch utan man måste göra valet vad som passar ens livssituation bäst typ :slight_smile:

Det måste ha varit så att din svärfar ”bara” hade 50 papp i PPMen

Upp till var och en. :wink: