Hur mycket pengar har du? / Hur rik är du?

Skall man räkna endast hälften av hushållets tillgångar om man är gift?

1 gillning

Bra fråga. Jag utgick att det var personligt (dvs om Caroline hade fyllt så hade hon fyllt på andra hälften). Hur tänkte ni andra?

4 gillningar

Detta ska bli väldigt kul att se.

Men är väl egentligen bara vad man har i ett isk som är relevant just nu men intressant att se vad ni har på totalen också

Precis så tänkte jag med :grinning_face:

Syftet antar jag är för att se hur RT folk drabbas av ev nya skatter och då måste vi ju svara personligen.

1 gillning

Som ensamhushåll är det svårt att svara för en sambo man inte har. :upside_down_face:

4 gillningar

Svarade på frågan “du” inte “ni”, dvs mina inte hushållets totala förmögenhet.
Gemensamma tillgångar delat på två + egna pensioner.

Och du trodde du ställde en enkel fråga Jan ? :wink:

3 gillningar

Jag är 99% att det var premiepensionen, vi reagerade på det just eftersom kapitalet var så mycket större och det är därför jag minns det.

Var något smarto som räknade ut att det var bättre att ha familjeskydd via tjänstepensionen under tiden ungarna var omyndiga istället för återbetalningsskydd, så har kört på det. Kanske skulle undersöka det närmare på egen hand.

1 gillning

Blir märkligt att inte räkna tjänstepensionerna om man gjort ett aktivt val och maxar löneväxling. Blir bara ett val om man ska spara skattat eller oskattat. Återbetalningskydden gör att den tillfaller efterlevande, efter skatt…

2 gillningar

De enda ”fysiska” tillgångarna jag räknade med var guldet.

Det är logiskt faktiskt, under förutsättning att man har återbetalningsskydd då.

Jag ser det som att dom pengarna inte finns än då det bara är ett löfte på ett papper. Krävs endast ett enkel riksdagsbeslut för att den ska försvinna eller minska. Jag kommer heller aldrig att kunna få ut pensionen som en klumpsumma.

Tänker jag fel om jag väljer att se den allmänna pensionen mer som en inkomstförsäkring som faller ut om jag skulle bli gammal? Skulle du t.ex. räkna med försäkringsbeloppet på en livförsäkring du är förmånstagare till i din förmögenhet? :grinning:

3 gillningar

Lite kul, om du använder google lär de inte vara anonymt, just saying :slight_smile:

Huh? Vad har jag missat? Jag kan inte se IP-adresser, personliga uppgifter eller något. Visst google kan, men då är vi nere i ett annat kaninhål…

Jag tror nog hen syftade på just det kaninhålet. :slight_smile:

1 gillning

Ber om ursäkt för off-topic, men hur värderar man ett företag? Jag räknade inte med företagets värdering i mitt svar, enbart tillgångar.

Verkar generellt bero på för många faktorer för att kunna göra en bra uppskattning. Eller finns det någon enkel formula?

Beroende på vad det är för ett företag. Enklast är att räkna eget kapital. Har det ett värde för en köpare så ofta eget kapital + 3-7 gånger vinsten.

1 gillning

Precis. Jag är själv så cynisk att jag räknar med 0 kronor i pension (jag är helt öppen för att jag kan ha fel, men jag tillhör systemkollapsgänget som på lite sikt knappt ser Sverige som ett fungerande land i över huvud taget). Sedan får det komma som en glad överraskning om det börjar trilla in pengar på kontot den dagen jag eventuellt uppnår den ålder som staten har beslutat att jag ska uppnå för att få tillgång till mina egna pengar.

Vidare blir det knepigt att räkna in alla pengar som jag eventuellt skulle kunna få tillgång till i framtiden. Ska man räkna med troliga arv? Eller med arbetslöshetsersättning om man räknar med att snart få sparken? Jag tycker att det är mycket enklare och rimligare att bara fråga sig hur mycket pengar man med säkerhet skulle kunna vaska fram på ett par veckor. Allt annat handlar ju om någon slags sannolikhetskalkyl vilket försvårar beräkningen något oerhört.

Om ingenjörerna på Google har gjort sitt jobb så borde de redan kunna estimera våra rikedomar helt utan att snoka i något formulär som Jan sätter ihop :slight_smile:

2 gillningar

Nu snokar de tyvärr i allt som skickas via nån av deras produkter, även om de som du sa säkert vet de mesta redan.

1 gillning

Intressant frågeställning. Personligen räknar jag med pension i min förmögenhet och ser inget skäl att jag inte skulle göra det. Visst, den allmänna pensionen skulle kunna bli lägre pga bromsen i inkomstpensionen, men tjänstepensionen kommer inte lagstiftare att kunna komma åt.

1 gillning