Jag är lite nyfiken på hur andra sammanställer sin nettoförmögenhet ?
Jag räknar idag (tillgångar - skulder = nettoförmögenhet)
Men, jag räknar inte in PPM och tjänstepension i detta. Tar “endast” med (*bostad, *sparande på konto, *investering i aktier, *aktuellt värde i bil)
Ska man, eller bör man räkna med sin ppm samt tjänstepension i kalkylen?, hur gör ni ?
Förstår att det är en smaksak, hur man vill få fram sitt eget kapital, det ena är inte mer rätt än det andra. Dock väldigt intressant och höra hur andra resonerar.
Pensionen känns det ju inte som man kan räkna med om man inte är pensionär.
Det är ju låst deg man inte kan göra ett skit med förrän det är dags att gå.
Jag räknar in allt, allmän pension, tjp privat sparande.
Inte boendet dock för bo måste man ju göra
Jo jag vet att jag måste vänta på pensionen men den kommer och då kan jag ta av det privata sparandet så länge.
Är nog en åldersfråga. Nära pension då räknar man det, långt till pension då räknar man inte det
Jag räknar inte så mycket på min nettoförmögenhet. Jag räknar mest på storleken på min pengamaskin, alltså mina globalindexfondsinvesteringar. Det är ju ändå den som ska betala utgifterna. Dyker det upp någon officiell pensionsutbetalning någon gång långt in i framtiden tar jag det som en bonus. Likaså om det ramlar ut lite pengar ur någon mer spekulativ investering.
Sant, det här borde jag också göra för att få en mer korrekt bild. Har dock skippat det då jag inte vet riktigt hur skattesatsen kommer se ut med tanke på min något komplexa situation, så jag får helt enkelt tänka att min beräknade nettoförmögenhet är en något optimistisk bild
Smaken är som baken. Jag har med inkomstpension, PPM och tjänstepensioner * 70% för att dra bort framtida skatt (bästa gissning på 30% skatt). Jag tycker det är naturligt att ta med alla tillgångar (- Skulder som skriver).
Samtidigt kan det var vettigt att skilja på tillgängligt kapital mot bundet kapital (framförallt pensioner som ju inte är tillgänglig förrän senare).
Jag tänker lite som i ett företag där man delar in egna kapitalet i
Bundet kapital dvs aktiekapital, reservfond, uppskrivnings fond. Kapital som inte år direkt tillgängligt som vinsmedel.
Fritt eget kapital är resten som kan disponeras direkt
Men privatekonomiskt finns det nog lika många varianter som individer
Jag räknar in TJP o ppm samt privat pensionssparande eftersom jag aktivt valt att avstår fr konsumtion i dåtid för att kunna konsumera i framtiden samt TJP-planerat hårt för att få ut maximal ITP2 (annars kunde jag valt annan arbetsgivare om jag bortsett fr ITP2)
Tycker absolut man skall räkna in tjp*0.7. Det är ju pengar i indexfonder där med fast låsta til 55 och en del av oss har ju fokuserat mer på tjp genom löneväxling etc än privata sparandet och har ganska många milj där.
Om du bara är intresserad av svensk “nettoförmögenhet” och vill jämföra nationellt, exkludera pensionerna.
Det blir komplicerat så fort man sätter lilltån utanför Sveriges gränser. Jag har till exempel pensionsbesparingar i tre länder…
Internationellt så ingår all typ av pensionskapital i nettoförmögenhet, så för att följa internationell norm och kunna jämföra så ska dessa summor absolut inkluderas om man är intresserad av nettoförmögenhet.
How to Adjust Swedish Net Worth to Match U.S. Definition
To make a Swedish net worth comparable to American net worth, you should add the present value of all pension entitlements, including:
Pension Type
Include in U.S.-style Net Worth?
Notes
Inkomstpension
Yes
Use life expectancy and discount rate to estimate present value
Premiepension (PPM)
Yes
Can be valued directly via Pensionsmyndigheten
Tjänstepension
Yes
If vested and quantifiable (e.g., ITP2, ITP1, SAF-LO)
Privat pension
Yes
Already included in Swedish net worth if in ISK or KF
Det kan du ju göra om det bara är likvid förmögenhet du vill veta. Men då är det inte nettoförmögenhet vi pratar om.
Nettoförmögenhet är benämningen på det samlade värdet av ens ägor minus skulderna. Alltså inklusive värdet på sådant som skulle behöva säljas för att omväxlas till rena pengar. Tex företag, hus, bilar, möbler, konst, mm.
Vet va som räknas som nettoförmögenhet men ser att de finns inge direkt värde i att räkna de för allt stiger å sjunker i värde å de sanna värdet är då man säljer eller avyttrar de.. Pengar i sig varierar i värde genom va köpkraften är för de..
En gång i tiden va en miljon mycke pengar å idag är de bara en bråkdel mot de forna värdet.