Jag uppskattar verkligen verktyget på nya hemsidan för “rikedomsnivån” men jag känner att det kan vara värt att lyfta fram att den är …tämligen svår för en besökare att använda när besökaren saknar för-förståelse och/eller insyn i hushållets totala ekonomiska situation. Det kanske går att bygga ihop en liten guide som steg-för-steg hjälper besökaren sammanställa informationen som sedan ska petas in i verktyget för att få ett “mest rättvisande” resultat.
Det börjar med begreppet nettoförmögenhet. Vi verkar inom communityn ha svårt att bli ense om vad som ska inkluderas så ett förslag på hur den sammanställs skulle hjälpa!
Idag står följande instruktion
Ange ditt hushålls nettoförmögenhet, alla dina/era tillgångar (inkl. all pension, bostaden, ISK etc) minus alla dina/era skulder för att se var du befinner dig på rikedomstrappan.
Här kan en besökare behöva få fler nudges för att göra sammanställningen.
Räkne-exempel:
Intjänad pension (hämta informationen från minpension.se, ta värdet från “Total pension”)
Finansiellt sparande (hämta informationen från hushållets bankkonton, ISK eller motsvarande)
Bostadens aktuella marknadsvärde (vad fastigheten skulle kunna säljas för idag)
Lösa tillgångar (sammanlagda värdet på hushållets allt lösöre, vanligtvis finns en schablon-siffra angiven i din hemförsäkring)
Å sen något liknande för hushållets skulder… med exempel eller hänvisning till att göra en kreditkoll på sig själv.
Det här tror jag att i princip bara RT-communityn har koll på / förstår vad det innebär. Besökaren i allmänhet behöver nog en knuff för att förstå hur den ska gå tillväga för att hitta en sån procentsats som gäller för hushållet.
Sammanfattningsvis så gillar jag verkligen verktyget och tycker att det finns massor med kloka saker att hämta ur modellen som Maggiulli skapat och jag tror att det här verktyget kan vara fantastiskt för många besökare till RT… även för besökare som har en jämförelsevis kass koll på sitt hushålls ekonomiska situation!
…Nu när jag skrivit hela inlägget så fick jag tanken att det här kanske inte alls ska in i verktyget utan kan göras som en helt fristående resurs/artikel eller “mall” som en besökare kan använda…