Hur mycket pengar har du? / Hur rik är du?

Tillgångar som staten kan komma att anse ha ett värde och som skulle kunna tänkas utgöra underlag för förmögenhetsskatt eller motsvarande oavsett vad man istället kallar det. Dvs i princip allt från dina gamla IKEA-glas till strumpor med hål i. Och glöm inte ditt humankapital. Snart blir du schablonbeskattad på det också. Ingenjörs-/läkarskatten kallar vi det.

3 gillningar

För mig är detta tillräckligt anonymt. Vad google gör med en IP-adress påverkar ju inte heller anonymiteten i svaret kan jag tycka…

Jag räknade med hela min pension. Hoppas det blev rätt. Även om det är något man bör vara tydlig med i sån här data - många som blir flera gånger rikare när pensionen räknas med.

I “övriga tillgångar” räknade jag endast min bil till ett lagom konservativt värde av 100kSEK.

1 gillning

I min privata “kalkyl” räknar jag om allt till “nettopengar” utifrån rimlig och förväntad skattesats vid uttag/försäljning.

För att saker såsom allmän-pensionen förmodligen inte skulle räknas med i någon eventuell förmögenhetsskatt?

Du försöker göra en politisk poäng för att motarbeta ett förslag som inte finns (beskrivet i detalj då) genom att insamla data som med flit insamlas för att det ska se ut som att förmögenheten som påverkas är så hög som möjligt. Det tycker jag känns lite intellektuellt oärligt.

1 gillning

Jag lade in pensionen här (övriga väsentliga tillgångar) eftersom den skulle vara med på sida 1 och sida 2 var en nedbrytning av siffran från sida 1. Men blir ju helt fel när man räknar med pensionen i den här undersökningen eftersom den knappast är aktuell att inkludera i en förmögenhetsskatt då pensionen istället beskattas som lön vid utbetalning.

De är väl bra, att göra de efter att de är infört är betydligt sämre än att stoppa de innan.

1 gillning

Kanske någon har postat redan.
Artikeln har varit låst så jag har själv inte kunnat läsa den.

Hur mycket har svenskarna på sina ISK?

Jag såg något om att det är 30 000 pers som har mer än 3 miljoner.

Vad taskigt om det blir en Corona dipp II och precis då sätts taket på några hundra tusen och det över beskattas som depå och anses ha blivit köpt på det datumet. :flushed:

Lite grafer från undersökningen. Totalt antal kompletta svar är 274 st.

Fördelning i förhållande de belopp som diskuterats som tak.

Fördelning per miljon i eget kapital

Här är datalänken om någon vill leka med flera grafer.

6 gillningar

Lekte lite med siffrorna/grafer.

Räknade ihop direktägda noterade och onoterade aktier + fonder (som kan placeras på ett ISK/KF där tak diskuteras):

≥ 3 000 000 kr var 44 st
< 3 000 000 kr var 220 st
Ej fyllt i dess siffror var 35 st.

Lite grafer över nettoförmögenhet (inkl bostad + pension + allt) i förhållande till ålder.

5 gillningar

Här är en graf som visar genomsnitt per åldersgrupp, samt antal svar per åldersgrupp.

5 gillningar

Det är väl som vanligt så att de som har en stor förmögenhet tycker att det är roligare att svara på slika undersökningar.

3 gillningar

Hur värderar ni era tillgångar? Säljer man av en tillgång åker man på skatt, räknar ni in den?

Jag värderade mina bolag till deras tillgångar men jag kan ju inte föra över tillgångarna till privatekonomin utan att åtminstone tappa 20-25 % i skatt.

Jag tänkte som du. Tog hälften på mig och tänker att min man tar hälften.

Dock blev jag osäker med pensionen :grinning:
Den utgör en stor del av total ”förmögenhet” i mitt fall.
La in den under ”övriga tillgångar”.

Vore bra om första frågan uppdaterades ifall pension inte ska räknas med. (Som hagtornars den nu står det ”ta med toti inkl pension)

Som jag skrev ovan drog jag av en fjärdedel av förväntat marknadspris på aktier som ska skattas. Men tillgångar som inte ska säljas borde nog räknas brutto, till exempel en bostad som avkastar avgifts- och skattefritt boende. Humankapitalet tog jag inte med, men det tycker jag borde räknas netto.

Men om nu det var syftet så tappade vi väl bort oss en del när man kommer in med hus, bilar och pensioner?

Blev kanske lite väl fri tolkning av vad man skulle stoppa in? För egen del så räknar jag inte in något av ovanstående i min rikedom utan endast placeringar som jag kan realisera inom säg 2 dagar. Typ aktier(i publika bolag), fonder och konto.

Way way luddigt
Alla tolkar det olika…
Ni får nog slänga denna och göra en ny, annars har den inget värde.
Sida ett nämner tex pensioner specifikt, sedan finns det inte med på uppdelningen :slight_smile:
Host host, om man börjar med Sida 2 så ger sig Sida ett automatiskt.
Måste ha mkt beskrivning på varje rad bara. Tex är ev Företags värde/innehav lite lurigt

Kanske kunde ta en enklare poll bara med “Hur mycket har du (eller ditt hushåll) i ISK konton total sett?”

4 gillningar

Men ordet “eller” blir ju skevt. Det beror ju på hur många som hushållet omfattar. Har man tre miljoner som enpersonhushåll eller som tvåpersoners är ju ganska stor skillnad. :slight_smile: