Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Du får gärna uppdatera med denna också,

Länk: Genomsnittlig månadslön efter utbildningsnivå 2020

4 gillningar

10 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Svårt att motivera ISK som en skattegynnad sparform för en liten del av befolkningen?

Intressant läsning.

Jag lyssnade på avsnitt 218 där du @janbolmeson nämner att tjänar man mer än 25.000kr efter skatt så tillhör man topp 1 till 2% i världen. Finns det någon källa på det som man kan läsa?

Finns ett par olika sidor där man kan jämföra sig mest på skoj för att få ett ungefärligt hum om vilka summor det handlar om

3 gillningar

Senaste amerikanska siffrorna enligt Federal Reserve via Peter Mallouk

Siffror från 2018

Källa. AWealthOfCommonSense.com

image

image

1 gillning

Kul att det här ämnet kommer tillbaka på forumet.

Kom ihåg att det är löner för de som har arbete och att det är många som vill arbeta men som inte får eller kan av olika skäl. 67,6% av befolkningen arbetar och får lön. 8,9% är arbetslösa och resterande 26,8% täcker alla som studerar, är sjuka, är pensionärer eller av övriga skäl inte är på arbetsmarknaden. Det vill säga lönestatistiken visar fördelningen av inkomst för två tredjedelar av oss som bor i Sverige. Den sista tredjedelen har, mitt antagande, mindre inkomster än oss som arbetar. Eftersom jag själv levt under oerhört knapra förhållanden och fortfarande känner väldigt många som inte har pengar till mat, har det gett mig ödmjukhet inför det faktum att det inte ”bara” är att göra allt det som kommer upp som förslag här i forumet. När man är i den sitsen och inte har pengar till alla nödvändiga utgifter, kräver det mer tid och energi att få mat på bordet än vad jag lägger för att få min höga lön.

Det outnyttjade arbetskraftsutbudet

Arbetslösa, undersysselsatta och latent arbetssökande utgör tillsammans det outnyttjade arbetskraftsutbudet. I augusti 2021 uppgick det till i genomsnitt 24,8 miljoner timmar per vecka. Det outnyttjade arbetskraftsutbudet motsvarar 620 000 heltidsarbeten med 40 timmars arbetsvecka.

I augusti 2021 var antalet latent arbetssökande 282 000 personer och antalet undersysselsatta var 319 000.

Det finns en stor önskan att få ett arbete, givet antalet latenta arbetssökande, samtidigt som antalet undersysselsatta är ännu större.

Rika Tillsammans gör skäl för sitt namn och har hittat rätt i sin målgrupp, då enbart 10% angett sin lön till under 30 000 per månad. 45% har angett en lön på minst 45 000 per månad. Kudos till dig @janbolmeson som konsekvent jagar upp och redovisar hur det ser ut här i forumet.

4 gillningar

Avanza publicerade idag följande artikel: “Så mycket månadssparar personer i samma ålder som dig

5 gillningar

Vet du om detta är totalt kapital, dvs inkl låst pensionskapital eller enbart ”vanligt” sparande?

1 gillning

Vet inte, kan du inte ställa frågan till dem och återkomma med svaret? Vore intressant. :+1:

Något förundrad över att medelkapital/mediankapital och medelmånadssparande/medianmånadssparande är oerhört avvikande. Extremt!

Hade ju varit intressant om de skrivit ett stycke om det. Det måste vara extremt spann på kapital/sparande…

(om jag inte missat något, men jag ser ingen förklaring i artikeln…)

Tänker att det (tyvärr) speglar hur snedfördelad förmögenheten är i Sverige. Tänk att det här dessutom är de tio rikaste procenten i Sverige då Avanza har ca 1 miljon kunder.

3 gillningar

Så är det säkert, men ändå extremt.

Sedan är det väl rimligen så att detta bara baserar sig på sparandet och tillgångar hos Avanza. Både månadssparande och kapital bör vara väsentligt högre per individ (om det inte bara är jag som har några olika banker och några olika depåer…)

1 gillning

Om man kollar på Pareto-fördelning och funderar lite på kapitalismen fungerar så är det inte så oväntat. Snarare ganska nära det man kan förvänta sig uppkomma.

Det du ser i Avanzas statistik är såklart den översta delen av svansen med de som har mest finansiella tillgångar, vilket ytterligare driver isär medel och median.

Faktiskt även så att Pareto hittade på fördelningen för att modellera hur välståndet var fördelat i befolkningen. Såklart stämmer det inte fullt ut men det är ändå lite intressant hur nära det stämmer och att det är en fördelning som dyker upp när man modellerar en mängd olika saker, från Wikipedia:

This distribution is not limited to describing wealth or income, but to many situations in which an equilibrium is found in the distribution of the “small” to the “large”. The following examples are sometimes seen as approximately Pareto-distributed:

• The sizes of human settlements (few cities, many hamlets/villages)[23][24]
  • File size distribution of Internet traffic which uses the TCP protocol (many smaller files, few larger ones)[23]
  • Hard disk drive error rates[25]
  • Clusters of Bose–Einstein condensate near absolute zero[26]

Fitted cumulative Pareto (Lomax) distribution to maximum one-day rainfalls using CumFreq, see also distribution fitting
  • The values of oil reserves in oil fields (a few large fields, many small fields)[23]
  • The length distribution in jobs assigned to supercomputers (a few large ones, many small ones)[27]
  • The standardized price returns on individual stocks [23]
  • Sizes of sand particles [23]
  • The size of meteorites
  • Severity of large casualty losses for certain lines of business such as general liability, commercial auto, and workers compensation.[28][29]
  • Amount of time a user on Steam will spend playing different games. (Some games get played a lot, but most get played almost never.) [2][ original research? ]
  • In hydrology the Pareto distribution is applied to extreme events such as annually maximum one-day rainfalls and river discharges.[30] The blue picture illustrates an example of fitting the Pareto distribution to ranked annually maximum one-day rainfalls showing also the 90% confidence belt based on the binomial distribution. The rainfall data are represented by plotting positions as part of the cumulative frequency analysis.
  • In Electric Utility Distribution Reliability (80% of the Customer Minutes Interrupted occur on approximately 20% of the days in a given year).
3 gillningar

Bara Avanzas siffror säger ju inte mycket tyvärr. Jag har t ex ett Nordnetkonto utan en enda krona på. Detsamma bör ju finnas i Avanzas “stall”. Jag har ungefär 30% av både mitt månadssparande och ISK-slantarna hos Avanza. Resten ligger i annat ISK hos LF.

Nå’n sorts fingervisning om “normalsparande” är listan kanske?

Här på forumet är det HELT normalt att ha flera konton på flera banker och ställen. Det är INTE normalt där ute. Återigen, sätt det i relation med att Avanza efter 25 år har 10 % av den svenska befolkningen som kunder. 27 % av befolkningen har inte pengar för en oförutsedd utgift på 5 000 SEK. Tror inte verkligheten diffar för långt bort från grafen. Tror tvärtom att som tvärsnitt av befolkningen är det än värre.

Jämför man sig utifrån Avanzas lista ovan så jämför man sig med topp-10 % i Sverige. Visst kanske 0,5 % hade dragit upp det ännu mer, men det är högst marginellt tror jag.

9 gillningar

Median-värdena rensar ju effektivt ut alla de som har väldigt lite på sina depåer, därför tror jag att det blir representativt ändå. Innan jag började flytta över till Lysa så låg jag topp 3-4% eller så av Avanzianerna. Edit: topp 3,4% var det visst.

Var kunde du se det? :thinking: Nyfiken.

I appen kan man se milstolpar. För >2Msek (och under 3) milstolpen stod det något i stil med “hit har 3.2% av alla avanzianer kommit”. Har inte kvar den milstolpen längre sedan jag började flytta ut pengar. Har mindre än en miljon kvar där nu och det är ändå topp 10% av alla avanzianer.

Edit: det var just denna milstolpe-jakt som fick mig att tänka om (vilket jag har skrivit om här: Vände vid nästa milstolpe och bytte riktning).

2 gillningar

Jag är imponerad över alla dessa 79-åringar som pumpar in >5k/mån till Avanza…

3 gillningar

Tror man ska vara lite försiktig att tolka Avanzas siffror som en representation för vad befolkningen som helhet äger/sparar, och ännu försiktigare att tolka det som den rikaste tiondelen.

Edit: Däremot kanske man kan tolka det som tiondelen av småspararna med störst aktieintresse, utan att dessa nödvändigtvis har mer pengar än de ointresserade.

Känner ingen över 50 som har Avanza (även om de bevisligen finns). De flesta äldre, som också brukar vara de med mest kapital, har nog inte hittat till nätmäklarna i alls lika stor utsträckning som yngre.

3 gillningar