Kul att det här ämnet kommer tillbaka på forumet.
Kom ihåg att det är löner för de som har arbete och att det är många som vill arbeta men som inte får eller kan av olika skäl. 67,6% av befolkningen arbetar och får lön. 8,9% är arbetslösa och resterande 26,8% täcker alla som studerar, är sjuka, är pensionärer eller av övriga skäl inte är på arbetsmarknaden. Det vill säga lönestatistiken visar fördelningen av inkomst för två tredjedelar av oss som bor i Sverige. Den sista tredjedelen har, mitt antagande, mindre inkomster än oss som arbetar. Eftersom jag själv levt under oerhört knapra förhållanden och fortfarande känner väldigt många som inte har pengar till mat, har det gett mig ödmjukhet inför det faktum att det inte ”bara” är att göra allt det som kommer upp som förslag här i forumet. När man är i den sitsen och inte har pengar till alla nödvändiga utgifter, kräver det mer tid och energi att få mat på bordet än vad jag lägger för att få min höga lön.
Det outnyttjade arbetskraftsutbudet
Arbetslösa, undersysselsatta och latent arbetssökande utgör tillsammans det outnyttjade arbetskraftsutbudet. I augusti 2021 uppgick det till i genomsnitt 24,8 miljoner timmar per vecka. Det outnyttjade arbetskraftsutbudet motsvarar 620 000 heltidsarbeten med 40 timmars arbetsvecka.
I augusti 2021 var antalet latent arbetssökande 282 000 personer och antalet undersysselsatta var 319 000.
Det finns en stor önskan att få ett arbete, givet antalet latenta arbetssökande, samtidigt som antalet undersysselsatta är ännu större.
Rika Tillsammans gör skäl för sitt namn och har hittat rätt i sin målgrupp, då enbart 10% angett sin lön till under 30 000 per månad. 45% har angett en lön på minst 45 000 per månad. Kudos till dig @janbolmeson som konsekvent jagar upp och redovisar hur det ser ut här i forumet.