Beloppsintervall allmän pension och tjänstepension

Många länder tar fram statistik med beloppsintervall som avser månadsutbetalningar av den totala pensionen (allmän och tjänstepension). Men av någon okänd anledning har man inte tagit fram en sådan statistik i Sverige. Det finns bara statistik för den allmänna pensionen vilket gör att många journalister jämför svensk allmän pension med andra länders totala pension.

Jag har kontaktat Pensionsmyndighet och en snäll dam som heter Linnea har hjälpt mig att ta fram en sådan statistik. Här kommer den. Vad tycker ni? Ligger ni bra till?

6 gillningar

Wow. Om den bilden visar verkligheten, betyder det att dessa forum är sprängfyllda av de som ligger bland top 2% av alla pensionärer. Att 2 av 3 pensionärer ligger under 20 000 i pension är beklämmande däremot. Det är inte mycket pengar att klara sig på idag.

1 gillning

Statistik från 2021.

Jag tar inte ut pension än men ligger mycket bra till. Dock är det vanskligt med en sån här tabell beroende på hur man väljer att ta ut pensionen. Om man väljer livslångt på all tjänstepension eller hur framtungt man tar ut det, vilket år man börjar ta ut olika delar etc. Har man en ojämn fördelning av sitt uttag är det ju lättare att hamna väldigt högt i belopp, men att dessa belopp inte är representativa för hela uttagsperioden. Jag har 11 olika pensionsdelar att disponera med start av uttag, uttagslängd etc. Man kan få väldigt olika värden beroende på hur man gör.

1 gillning

Men hur många ligger i praktiken under 20 000 om man räknar in inkomstpensionstillägg, garantipension och bostadstillägg?

@Mirusia Inkluderar statistiken något/några av inkomstpensionstillägg, garantipension och bostadstillägg? Skulle gissa att det inte gör det.

Edit: ser att står under tabellen att det mesta räknas med inte bostadstillägg vad jag kan se. Men det kan ju göra stor skillnad för många.

Öh. Det står ju i bilden att den inkluderar alla pensionstyper. Bostadstillägg är inte enbart riktat åt pensionärer, därför skall det inte vara med i en sådan här redovisning.

Men det kan ju vara rejält stort och lyfta upp en hel del som innan det tillägget ligger under 20 000. Max 7 290 i månaden för ensamstående.

Dessutom finns det ett äldreförsörjningsstöd för de som ligger riktigt lågt och det verkar ju inte heller vara med.

Är du ensamstående är 7 290 kronor per månad det högsta beloppet du kan få i bostadstillägg.

Är du gift eller sambo och ni lever ihop, kan du som mest få 3 645 kronor per månad i bostadstillägg eftersom du delar bostadskostnaden med någon.

Lever du och din partner isär kan ni i vissa fall få motsvarande bostadstillägg som för ensamstående. Det kan till exempel vara om en av er flyttar till ett äldreboende.

3 gillningar

Står 2021 i bilden?

En fråga är detta innan eller efter skatt?

Jag håller med men vi har åtminstone någon början. Sedan kan vi trycka po Pensionsmyndigheten att presentera i större detalj.

1 gillning

Före skatt.

1 gillning

Du blandar in saker som inte har med pensionen att göra. Pensionen är uppskjuten lön och något du har tjänat in under alla yrkesverksamma år. Hela poängen med pensionen är att den skall gå att leva på också som pensionär. När då helt plötsligt 2 av 3 pensionärer får pension under 20 000 per månad har jag svårt att se hur det skall gå att leva på. Nästan 4 av 10 har dessutom en pension som är under 15 000 kronor. Även om de skulle söka bostadstillägg skulle det inte få dem över 20 000 kronor i månaden.

Står det ingenting angivet förutsätter jag också att det är bruttoutbetalning, dvs mottagaren skall betala skatt på beloppet. En pension på 15000 brutto ger 12656 netto enligt Skatteverkets räknesnurra.

Kanske värt komma ihåg när man ser över alla löner och summor som kastas omkring på dessa forum. Nämligen att nästan 40% av våra pensionärer lever på mindre än 12656 netto varje månad.

2 gillningar

Nej inte alls. Så här skriver pensionsmyndigheten:

Äldreförsörjningsstödet är en del av grundskyddet inom pensionssystemet, tillsammans med garantipension och bostadstillägg.

Äldreförsörjningsstödet och bostadstillägget ingår alltså i pensionssystemet enligt pensionsmyndigheten och borde väl då också räknas med i summeringen för vad pensionärerna får ut i pension. Räknar man inte med allt blir beloppen missvisande låga och stämmer alltså inte med verkligheten. Det är viktigt att ge en korrekt bild av verkligheten.

1 gillning

Hej,

Jag har bara fått det jag levererat här. Vi kanske ska be Pensionsmyndigheten att ta fram fler detaljer.

1 gillning

Ja det vore verkligen ett plus om man kunde få med äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg också, för att få hela bilden.

Minpension.se har liknande statistik inbyggt i sajten. Den är dessutom framåtblickande, dvs jämför vad dagens arbetare beräknas få ut i pension. Fast jag tror att de enbart tittar på totalsumman.

Nej. Du har fel. Det är två olika kompletterande system för de som har låg pension. Det står klart och tydligt på Pensionsmyndighetens hemsida. Verkligheten är i tabellen ovan. Sluta försök att omdefiniera begreppet pension och vad som ingår i det.

Allmän pension är den statliga pensionen som Pensionsmyndigheten ansvarar över. Den består av flera olika delar som inkomstpension, inkomstpensionstillägg, premiepension och garantipension.

Du som har låg pension kan också ansöka om bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd.

Är det specifik information som efterfrågas kring bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd finns det på myndighetens hemsida.

Det uppvisar samma mönster som i första bilden. Bland ensamstående var det 196 000 kvinnor och 61 000 män som fick bostadstillägg med en median om ~3000 SEK.

Inte så konstiga belopp om man betänker att medellönen var runt 20k för 15 år sedan. 70% på det blir 14k. Att inflationen varit lägre än reallönerna under många år är ju orsaken till att skillnaden mot dagens löner blivit så stor för äldre pensionärer.

2 gillningar