Jag har satt närmare 2 miljoner i olika fonder. Hälften ligger i SEB Active 20 A. Resten är fördelat mellan någon räntefond, LF Global Index, någon Global High Yield och någon aktiv dynamisk aktiefond.
Sen sitter närmare miljonen på ett sparkonto med drygt 3% ränta.
Nu har jag löst ut 500 000 från ett placeringskonto men vet inte hur det vore bäst att placera dessa.
Jag är 54 och har precis slutat mitt jobb men kommer ha lön i några månader till. Jag har inget nytt jobb och funderar på att göra något annat och kanske inte jobba heltid.
Så med det utgångsläget plus den lite osäkra börsen just nu har jag inte kommit fram till hur man bäst förvaltar den halva miljonen. Har ni någon klok input?
Sparkonto med 3% ränta är ju ett alternativ i nuläget. Har själv över fem miljoner på sparkonton med 3,5-4,3% ränta bundet till nästa år hos fem olika aktörer. Är 53år med snuskigt låga utgifter och utan lån. Är arbetssökande sen december 2023 men klarar mig utmärkt även om jag inte hittar nåt jobb. Tar också ut tjänstepensionen när jag fyller 55år på fem år. Sen lever jag på sparpengar från 60 till 65.
Sätt i försvarsindustrin så vi slipper krig. Tveka inte på att lägga över fonderna dit heller.
Politikerna kommer lägga miljarders miljarder närmaste åren på att verkligen bygga upp ett bra försvar. Räcker inte pengarna så höjer dom skatten. Hela europa är inne på samma linje och ingen vill köpa utanför europa.
Övningsfälten säger pang, pang, pang och varje smäll ska ersättas. Sedan ger vi bort pang, pang eller får sälja till anonyma länder/land.
Svenska freds har bra listor på vilka bolag som tillverkar pang, pang och sidoutrustning.
Ryssen kommer inte och har inga funderingar på det.
Att skuldsätta oss och barnen än mer gör ingen skillnad.
U137 var en “budget ubåt” för att få mer anslag.
Ekonomin i Europa är usel så när folk håller in på sina kronor så återstår “gröna investeringar” och krig.
Det handlar om att få ut mer kapital. Det är ingen som bryr sig egentligen om Ukraina av ledningen i EU.
Det handlar om pengar. Pengar som kan ge folk stånd här tydligen. Oavsett om andra får lida för er tillväxt.
En betydande mängd av vapen börjar komma till kriminella utomlands men även i Sverige.
Inte lika kul då va?
Kan varmt rekommendera att kolla in ett bolag med ett börsvärde på ca 30 miljoner som kan revolutionera plastindustrin.
Bedöm själva, se en presentation från igår här:
Nja, den ligger på 1,11%. Valde den inte själv först utan fick den av en släkting och har fastnat i att inte byta den av sentimentala skäl plus att den gått helt okej.
Då är vi lite i samma läge. Har också låga kostnader och inga lån. Det lutar åt sparkonto med bra ränta. Tänker att vad man än tar sig för att göra med sina pengar så måste det kännas bekvämt. Just nu upplever jag att mina eventuella beslut att placera någon annanstans är alldeles för mycket påverkat av oro över världsläget och då är det nog ändå skönare att bara sätta dem med en garanterad avkastning.
Problemet med att satsa pengar på vapen nu är att all allmän tillgänglig information är redan inprisat. För att du ska tjäna pengar på ett sådant beslut så måste du veta något som ingen annan vet och agera på det.
Det räcker inte att det går bra för vapenföretag nu, det är redan inräknat i dagens pris. Det måste gå bättre än vad alla utbildade analytiker tror att det går.
Grattis! Det här är helt rätt tid att sitta på cash. Eftersom du inte vill jobba heltid låter det som att du ska satsa på “säkra” bolag med utdelning. Marknaden kommer vara extremt volatil efter Trumps tullar. Nu ska alla länder kontra. Så kanske läge att vänta lite samtidigt som det finns aktier “på rea” just nu…
Månadssparande i indexfonder känns vettigast. Räntor med bra mix på horisonten kanske kan vara ett alternativ. Långsiktighet i dessa osäkra tider. Bygg upp kapitalet över flera år.
Startade själv upp en allvädersportfölj i början av februari. Har varit tvungen att revidera den en hel del, men är nu ganska nöjd, t.o.m. med valutarisken.