Helt plötsligt börjat närmar sig pensionen. Jag fyller 59 i år och har helt ärligt inte tänkt många tankar kring min pension. Jag är förhållandevis duktig på makroekonomi men har varit näst intill helt ointresserad av min privatekonomi för att du inte tala om pension. Kunskapen är alltså låg.
Men för ett par månader sedan tittade jag in på minpension.se och började laborera med olika uttag. Det ser väldigt bra ut om jag jobbar till riktåldern men så mycket pengar behöver jag inte. Jag går nog hellre i pension några år tidigare. Men då kommer frågan om på hur många år jag ska ta ut tjänstepensionerna? Om jag går vid riktåldern får jag ca 133 000 i månaden. Om jag går vid 63 blir det ju klart mindre, men hur mycket avgörs ju en hel del av på hur många år man plockar ut tjänstepensionen. Till saken är att vi har förhållandevis höga kostnader då vi har både boende och sommarstugor(2 st) som är rejält dyra per månad och som vi gärna vill behålla ganska länge. Ja, tills vi lägger upp näsan i vädret.
Hur resonerar ni om antalet år? Jag som är van att räkna och analysera hamnar ändå i en karusell av tankar. Hur länge lever jag? Hur länge är man frisk? Hur länge är man pigg? Varje gång jag börjar tänka att man klarar sig nog på betydligt mindre pengar från någon gång mellan 78 och 83 års ålder dyker det upp en artikel i tidningen om någon pigg rackare som är 89… Likaså i privatlivet, man ser många som tacklar av lite innan 80, men så har man ju herr X och herr Y som snart är 90 och pigga som c-vitaminer.
Men ska man vara seriös är det ju mer troligt att man vill ha rejält med pengar till 78-80 och hyfsat till ca 83. Det betyder uttag på 15-20 år. Eller är det för kort tid? Jag är ingen hälsofreak och har ingen släkt på vare sig mor eller fars sida som stoltserar med långa livslängder.
För det första. Du förlorar nästan inget på att gå tidigare i pension. Ja, det blir lite mindre per månad men totalbeloppet i fickan nästan samma.
Jag är 64, gick vid 62.
Jag har många tjänstepensioner. Så jag plockar dem på 5 år en eftet en. Då blir jag av med avgifter allt eftersom. Nu tar jag ut tre av dem (två av dem små) och 25 % av allmänna pensionen. Jag kommer att ta ut det mesta på 20 år. Även om jag är frisk då så är jag nog nöjd med mindre och har rest färdigt.
Men jag har riggat livet utan höga fasta kostnader. Ingen bil tex.
Jo precis så är det. För många okända variabler för att entydigt lösa ekvationen. Det finns nog lika många upplägg som det finns individer.
Tipset är väl att göra olika simuleringar på minpension, som ger olika nivåer, och sedan låta det mogna fram. Titta på det efter några månader igen. Det är svårt för det är trade-offs man måste göra och de är inte alltid lätta inte minst pga unknowables som hur länge man har hälsan
Jag och min fru valt att försöka hålla nettot efter skatt så konstant över tid som möjligt. Tagit många simuleringar för att landa i något vettigt. Vi tänker att det går mer pengar till nöje och resorna i början och på slutet behöver man nog lägga rätt mycket pengar på service, hjälp i hemmet och hälsovård. Vi tänker att spenderandet bara flyttar mellan olika typer och att man nog kan behöva samma netto över tid.
Har man många TJP så kan man som @Gunnar_Nilsson beskriver ta ut dem i batcher för att ha mer handlingsfrihet senare. Nu har förvisso lagen ändrats så man har oftast möjligheten att pausa en pension om man vill tex pga av att man tar ett gig och inte vill skatta bort för mycket
Din skatt kommer ju att bli hög i pension. Du kommer väl att ligga över brytpunkten även om du skulle gå nu direkt. Men du har ju en riktigt bra pension också.
Om man tittar på uttagstiden så har vi allt ifrån 5 år upp till 20 år. Livslångt vill jag inte ta på TJP för de kan ju ändra beräkningen när som. Jag vill ha tiden fast. Inte beroende av försäkringsbolags antaganden och beräkningar
Så det var väl lite hur vi tänkt. Det är inte helt lätt och dina många tankar är helt normala. Man får bara försöka strukturera upp det så hittar du säkert en lösning som funkar för dig