Har 500 000 som jag inte vet vart jag ska placera

Beror på din tidshorisont och hur det ser ut i övrigt.
Har du en hel massa tjänstepension hoptjänad att se fram emot senare.

Om du tänkt leva på dessa pengar och lever hyfsat på säg 20.000 Netto i månaden räcker dom 100 månader dvs drygt 8 år.
Om du jobbar deltid räcker pengarna lätt fram till ordinarie pension vid 68?

En svettigt insikt numera är att med dagens regler.
OM man är normalinkomsttagare eller har tjänat lite bättre men man slutat dra in avsättningar säg motsvarande 5-6 år i “förtid” så kommer man få utfyllnad via behovsprövade tillägg när man nått riktåldern dvs normal pensionsålder. Bara bostadstillägget kan bli dryga 7000 Sek per månad för den med låg pension.
Då är det liten vits att gå in i pensioneringen vid 68 med ansenligt sparat belopp på ett ISK konto. Det som händer då är att du inte får tilläggen eftersom du har rejäl förmögenhet. Smartare då att leva upp dina 2 miljoner innan 68 alternativt lägga in dom i en (1) permanent bostad där du är skriven . Då räknas inte det som förmögenhet.

Jag brukar provokativt säga att om man varit normalinkomsttagare under sitt liv och arbetat till normal pensionsålder och ISK sparat ihop 1-2 MSek till att förgylla sin pensionering en lång period så ser man nära inget alls av dom pengarna i praktiken netto . Vi skattebetalare slipper betala ut tilläggen du skulle fått om du INTE haft sparade pengar.

1 gillning

Kan du förklara lite mer om detta, behovsprovade tillägg osv?

Tack för tankeväckande svar. Har tyvärr ingen jättestor intjänad tjänstepension.

Här kan du läsa jämförelse mellan hur olika lönenivåer under livet. spelar roll.

Normalinkomsttagarna får ungefär samma standard som den som inte arbetat alls. Även om man räknar in normala tjänstepensioner.

Det beskrivs även hur mycket tillägg dom olika lönenivåerna ger upphov till.
Jag tror inte det avhandlas hur mycket man minskar tilläggen om man har förmögenhet.
Mycket lämpligt ta reda på vad som gäller i tid. Bidragen kan bli stora om om man inte har förmögenhet och inga alls om man har .

7000 SEK skattefritt per månad är maximala bostadstillägget. Kan ge en person som lever till normala 85 och gick i pension vid 65 hela 1,7 Miljoner i stöd netto från skattebetalarna om hyran är hög.

Läs här nedan. Finns även länk till “äldreförsörjningsstöd” vad som gäller om man gifter sig på äldre dar. ( man får då mindre pengar än sambos )

*En av Ideerna verkar vara att om man har förmögenhet över fribeloppet på 100.000 SEK drar man av en viss procent av överskjutande belopp från det man annars skulle fått.

1 gillning