Tråd gäller inte mig själv, har många år kvar i arbetslivet
Skulle hjälpa min mamma i helgen att göra en preliminär beräkning ifall hon har rätt till bostadstillägg som pensionär.
Har sett i både nyheter och kampanjer att många pensionärer har rätt till bostadstillägg, men få ansöker pga okunskap, svår ansökan som är via Pensionsmyndighetens hemsida (digital begränsning) ja ni fattar.
Man kan göra en preliminär beräkning för att få en hint om man ska skicka in en riktig ansökan, vilket är riktigt bra för att göra en snabbkoll: Testa om du kan få bostadstillägg | Pensionsmyndigheten
MEN insåg i helgen att det är svårt att hitta beloppen som efterfrågas och att få fram rätt siffror.
När allmän pension och diverse tjänstepensioner är under utbetalning så framgår det ibland vilka belopp per månad per produkt (på minpension.se) men ibland inte. Det som sätts in på bankkontot är nettosiffror, medan ansökan ska innehålla belopp före skatt.
Vissa pensioner som efterfrågas förvirrade även mig. T ex ser jag premiepensionen som totalt belopp men inte OM den är under utbetalning och i så fall vilka belopp.
Allmän pension
Inkomstpension (bruttobelopp i orangea kuvertet)
Tilläggspension (bruttobelopp i orangea kuvertet)
Garantipension (bruttobelopp i orangea kuvertet)
Premiepension
Efterlevandepension
Övriga pensioner
Tjänstepension, avtalspension, privat pension, AFA sjukförsäkring eller skattepliktig livränta från Försäkringskassan.
När vi sen kollade bankkontot för inbetalningar så är det rörigt utöver allmän pension. Står ju bara Nordea, Skandia m fl med nettobelopp. Vissa inbetalningar är från f-bolag som inte syns på minpension.se.
Vi gjorde ett snabbt överslag med inbetalda nettobelopp och la på 30% skatt för ungefärligt korrekta bruttobelopp (per månad).
Men märker att min mamma (och säkert flera pensionärer) har den där rädslan för att det ska bli fel och att bli återbetalningsskyldig, vilket förstärker behovet av att det borde bli enklare att räkna ut
Användarvänligt hade ju varit en samlingssida på pensionsmyndigheten där det framgår: Under utbetalning just nu där ALL PENSION står med, typ, bruttobelopp, betalare, utbetalningstid osv.
Sen som lök på laxen bör denna ansökan göras om varje år i o m ny hyra, ev minskad pension eller annat som påverkar för att det ska bli korrekt. Detta har myndigheten själv dålig koll på tydligen: Har du rätt till mer pengar? Varannan berättigad pensionär får för lite bostadstillägg - Hem & Hyra
Är det nån som gjort detta och har tips på hur vi hittar alla korrekta bruttobelopp?
Finns kanske en produktägare från Pensionsmyndigheten här på RT som vill ha lite input för framtida utveckling? (låg chans kanske)
Tillägg: enligt preliminär beräkning så hade mamma inte rätt till något bostadstillägg just nu (för bra intjäning som pensionär/jobbonär vilket i för sig var kul) men när hennes tjänstepension är slut så kommer det behövas.
Borde vara fler som kanske behöver hjälp på ämnet så den här tråden kanske kan vara vägledning för fler framöver.