Underlätta ansökan bostadstillägg (pensionär)

Tråd gäller inte mig själv, har många år kvar i arbetslivet :smiley:

Skulle hjälpa min mamma i helgen att göra en preliminär beräkning ifall hon har rätt till bostadstillägg som pensionär.

Har sett i både nyheter och kampanjer att många pensionärer har rätt till bostadstillägg, men få ansöker pga okunskap, svår ansökan som är via Pensionsmyndighetens hemsida (digital begränsning) ja ni fattar.

Man kan göra en preliminär beräkning för att få en hint om man ska skicka in en riktig ansökan, vilket är riktigt bra för att göra en snabbkoll: Testa om du kan få bostadstillägg | Pensionsmyndigheten

MEN insåg i helgen att det är svårt att hitta beloppen som efterfrågas och att få fram rätt siffror.
När allmän pension och diverse tjänstepensioner är under utbetalning så framgår det ibland vilka belopp per månad per produkt (på minpension.se) men ibland inte. Det som sätts in på bankkontot är nettosiffror, medan ansökan ska innehålla belopp före skatt.

Vissa pensioner som efterfrågas förvirrade även mig. T ex ser jag premiepensionen som totalt belopp men inte OM den är under utbetalning och i så fall vilka belopp.

Allmän pension
Inkomstpension (bruttobelopp i orangea kuvertet)
Tilläggspension (bruttobelopp i orangea kuvertet)
Garantipension (bruttobelopp i orangea kuvertet)
Premiepension
Efterlevandepension

Övriga pensioner
Tjänstepension, avtalspension, privat pension, AFA sjukförsäkring eller skattepliktig livränta från Försäkringskassan.

När vi sen kollade bankkontot för inbetalningar så är det rörigt utöver allmän pension. Står ju bara Nordea, Skandia m fl med nettobelopp. Vissa inbetalningar är från f-bolag som inte syns på minpension.se.

Vi gjorde ett snabbt överslag med inbetalda nettobelopp och la på 30% skatt för ungefärligt korrekta bruttobelopp (per månad).

Men märker att min mamma (och säkert flera pensionärer) har den där rädslan för att det ska bli fel och att bli återbetalningsskyldig, vilket förstärker behovet av att det borde bli enklare att räkna ut :slight_smile:
Användarvänligt hade ju varit en samlingssida på pensionsmyndigheten där det framgår: Under utbetalning just nu där ALL PENSION står med, typ, bruttobelopp, betalare, utbetalningstid osv.

Sen som lök på laxen bör denna ansökan göras om varje år i o m ny hyra, ev minskad pension eller annat som påverkar för att det ska bli korrekt. Detta har myndigheten själv dålig koll på tydligen: Har du rätt till mer pengar? Varannan berättigad pensionär får för lite bostadstillägg - Hem & Hyra

Är det nån som gjort detta och har tips på hur vi hittar alla korrekta bruttobelopp?
Finns kanske en produktägare från Pensionsmyndigheten här på RT som vill ha lite input för framtida utveckling? (låg chans kanske)

Tillägg: enligt preliminär beräkning så hade mamma inte rätt till något bostadstillägg just nu (för bra intjäning som pensionär/jobbonär vilket i för sig var kul) men när hennes tjänstepension är slut så kommer det behövas.
Borde vara fler som kanske behöver hjälp på ämnet så den här tråden kanske kan vara vägledning för fler framöver.

4 gillningar

Tjänstepensionsbolagen (de jag har iallafall) skickar i januari varje år ett brev med årets belopp. För mig kommer de in på Kivra. Annars antar jag att de kommer som papperspost. Annars får man logga in hos de tjänstepensionsbolag man har, och kolla på ”Mina sidor”
Sen har jag några pensioner som inte harr ett fast månadsbelopp. De skickar ut ett brev inför varje utbetalning, i mitt fall som ett e-meddelande i min bank.

Ja, det är mycket att pyssla med innan man får överblick. Fint att din mamma har dig.

5 gillningar

Jag förstår att det inte är helt lätt att hitta alla siffror.

Mitt tips:

• inkomstpension: bruttobelopp hittar du på minPension i uttagsplaneraren eller Pensionsmyndigheten
  • premiepension: som ovan
  • alla tjänstepensioner och andra ersättningar: tracka baklänges, dvs utgå från bankens kontobesked och se varifrån det kommer pengar. Logga in på varje ställe och kolla utbetalningsbeslut (kommer årligen men kan heta olika saker) eller transaktionshistoriken (så ser ni bruttobelopp som dras från försäkringen)

Lycka till!

3 gillningar

Tack för tipsen, de var smarta och bra :slight_smile:

Tänkte inte på att gå in på respektive bolag och kolla där, är nog enklast om de inte är för många.

Hoppas äve att Pensionsmyndigheten fixar mitt önskemål framåt :innocent:

2 gillningar

Kanske inte alltid okunskap då för de finns äldre som tycker att man inte bör söka bostadsbidrag när inte behovet finns även om dom kan få bidrag…

Ja så kan det vara, men ändå intressant när rapport visar att det ansökan och handläggning funkar dåligt och att 150 000 pensionärer går miste om pengar. Och sen när jag själv som van användare av det digitala och information blir förvirrad så är det nog inte lätt för de äldre som knappt förstår Bank-ID.

I dagens läge när ett helt arbetsliv kan ge dåligt klirr i kassan så välkomnar i a f jag mer insatser och stöd för denna grupp. Nu gällde det främst enkelhet att hitta information för att kunna ansöka.
Om en pensionär inte vill eller inte upplever behov så är det såklart upp till hen själv.

Kan tilläggas att bostadstillägg för pensionärer tar in i beräkning alla inkomster/kostnader samt övrigt förmögenhet så det går inte att suga ut extra pengar om man har det gott ställt, och vissa får återbetalningskrav om man ljuger eller räknar fel i ansökan.

1 gillning