Hålla koll på Pensionsinkomster

Hej
Jag undrar för min sambo. Han blir snart pensionär och kommer få tjänstepension från flertalet ställen. De har ofta olika utbetalningsdagar. Och även den allmänna pensionen kommer på andra dagar än tjänstepensionen. Dvs rörigt.
Finns det något smart sätt att följa upp vad han får från vilken bolag och när: typ en bra app/kassabok online som passar för flera olika datum för att följa upp inkomsterna.
/maria

Första steget är att hålla reda på vilka som är under utbetalning, och inte.
Detta skall gå att ha koll på i uttagsplaneraren hos minpension.se

Denna länk kanske kan ge någonting att utgå ifrån:

Edit/
Välkommen till forumet

1 gillning

Jadå men som ändå händer är att flera utbetalar olika datum. Och som jag har förstått på min mamma som gick i pension för tio år sedan så varierar beloppen från tjänstepensionsbolagen. (Med avkastningen på de fondbaserade). Vissa bolag väljer att variera utbetalningen varje månad, medan vissa väljer kvartal, och andra årsvis. Därför behöver man ha lite koll själv.
Min fråga är bara om det finns någon bra typ kassabok/budgetapp men som fokuserar på olika inkomster, inte på utgiftssidan.
Eller andra tips.
Just nu har jag gjort en tabell i excel åt honom…

Med tanke på hur lång tid det har tagit att få alla pensionbolag att synka mot minPension så är min gissning att det inte finns någon sådan app.

Jag tror inte heller det. Deg jag undrar är om det finns någon bra app typ en kassabok som man kan följa upp de olika utbetalningarna i. Så man vet att tex den 17:e kommer det ca x kr, den 18:e ca y kr, den 18:e ca z kr osv. Dvs man kan titta tillbaks på månaderna innan (även om inte minst fondförsäkringar ändras).

1 gillning

Går det att flytta tjänatepensionerna så att de hamnar på samma ställe och därmed får jämn nivå på utbetalningarna?

1 gillning

Jag jobbade som pensionsrådgivare i många år och önskemålet från flertalet av mina pensionärer var det motsatta, de ville inte hålla koll på olika belopp och utbetalningsdagar utan endast ha ett fast belopp den 25:e varje månad precis som lönen de haft under sitt yrkesliv.

Det ordnade vi lätt genom att ta alla utbetalningar till ett konto där vi la 5-10.000kr i botten för att jämna ut differensen mellan olika månader.
Sedan öppnade vi ett nytt konto med tillhörande Bank-/Visakort och hade en stående överföring med exempelvis 20.000kr/mån.

I slutet av året kunde sedan kunden gå in och titta på saldot och många gånger ”hitta” julklappspengar när kontot visade på överskott på årsbasis.

Detta hjälper knappast TS men frågan är om sambon verkligen har kontrollbehovet att följa varje utbetalning till sista kronan?

6 gillningar

Tycker det är enklare att hålla noggrann koll på utgifterna än inkomsterna… Typ avsätta pengar hela tiden till en buffert som överskrider behovet med lite marginal. Och sedan använda kreditkort (utan avgifter) med samma förfallodatum varje månad.

Övriga förfallodagar för andra löpande räkningar (försäkringar, abonnemang, etc.) brukar oxå infalla någolunda i slutet av månaden så med lite koll på helheten så blir det inga problem oavsett när under månaden pengarna ramlar in.

Det var inte riktigt vad jag är ute efter men ändå en superbra lösning för många! Ska ha den tanken med mig som allmänt tips! Tack!

Jag kör Excel. En rad för varje försäkring och en kommentar längst till höger med notering om när den upphör resp räknas om. I denna flik står alla belopp före skatt.

I min vanliga ekonomiuppföljning finns motsvarande rader men då efter skatt.

2 gillningar

Ja, det måste nog bli ”egen hantering”. Knäppt att det inte är bättre gjort för de som blir pensionärer, tex att man kan välja utbetalningsdag och annat.

I min Iphone finns en app som heter ”Påminnelser”, tror den kom med telefonen.

I den gör jag inköpslistor, anteckningar, läkemedelslistor, sätter vissa alarm och sen har jag en lista med ”Fasta inkomster”. Anteckningarna går att göra delbara också, så flera kan se dom.

I den så har jag skrivit upp hur mycket pengar jag får från varje instans och kring vilket datum pengarna kommer in. Det går även sätta alarm till varje notis, så det går att påminna om att imorgon kommer x pengar in.

Kanske kan vara ett alternativ?

1 gillning

Mjae…
Minpension.se är riktigt kass på att hantera pensioner under utbetalning tycker jag. I alla fall mina 2 jag just nu har under utbetalning. Det finns två fotnötter om vilka som är under utbetalning men otillräckligt med detaljer.
Jag får logga in hos dessa företag och kolla på vad dom anger eller läsa på Avin dom genererar varje månad elektroniskt vad dom betalat ut och hur mycket skatten är etc.
Det finns inget sätt att få dessa utbetalningar att synas när man planerar framtida uttag av pensionen. Man får själv kompensera för det som nu betalas ut.
Inte rocketscience men det kunde göras bättre. Ex att man en gång för alla har möjlighet att själv skriva in data för pensionsdelar under utbetalning. Kanske går på något sätt men inget jag hittat.

1 gillning

Några få bolag levererar info om pensioner under utbetalning (Pensionsmyndigheten, AMF, Alecta, Kåpan Pensioner, Kyrkans pension, Futur Pension och Avanza.) När det gäller de andra får man lägga in själv, så har jag gjort.

1 gillning