Har någon använt det? I dagsläget använder vi Excel med en massa blad och formler. Det går ok, men det är mycket mekande bakom formlerna och man vet ju inte alltid om mat formulerat något knasigt.
Funderat på Zlantar eller Anyfin, men det finns enligt mig för många begränsningar i varifrån de kan hämta data om man har konton/kort/krediter på olika ställen. Är inte emot att betala för en tjänst eller en app, men då behöver den täcka in allt. Dessutom kunde jag inte se att man kunde lägga in egna saker i appen annat än de man kunde koppla till.
Annars är ett tips att köra en egen Excel-fil där du fyller i alla prenumerationer och abonnemang, vad de kostar i månaden/året samt när de förnyas. Detta är bra både för streamingtjänster och dylikt men även för t.ex. bilförsäkring som man kanske vill se över innan den förlängs per automatik.
Jag brukar också lägga till en påminnelse ungefär 1 mån innan ett abonnemang löper ut. Då har man gott om tid att fundera på ifall man vill förlänga det, annars kanske det lätt blir att man bara förlänger för att man blir stressad och inte vet riktigt vad man ska göra
Riktigt bra idé! Vi har ett Exceldokument där alla årliga kostnader står (som bilförsäkring etc) så man ser ju i förväg att den är på g. Vi lägger dessutom undan pengar månatligt för att slippa de där dyra smällarna var 12e månad då det ibland lönar sig att betala årligen ist. per månad.
Men en kalenderpåminnelse hjälper ju till att uppmärksamma det hela.
En kompis till mig hade dubbla hemförsäkringar, men det löste sig och han fick tillbaka alla stålar från den inaktuella försäkringen. Jag har förstått att de inte MÅSTE ge tillbaka pengarna (kan ha fel här), men att det är mer goodwill och bra PR. Men man vill ju inte kasta ut en massa pengar i onödan man inte behöver betala
Jag kör faktiskt YNAB (zero-budgeting) för att lättare slå ut kostander över tid etc. Har inte räknat på det men det känns helt klart som att jag sparar in mer än vad kostanden är för YNAB-abonnemanget. Har verkligen koll på vad varje krona går till och vad jag vill att de ska gå till.
Jag jobbade faktiskt med att försöka lösa exakt det här problemet, från två perspektiv:
Hitta återkommande kostnader som man glömt bort och betalar i onödan
Kunna hålla koll på att nästa månad kommer den där årsfakturan för någon försäkring, så att man ser till att ha pengar tillgängligt för den.
Mig veterligen finns det ingen produkt som löst det här helt och hållet utan att du själv ska behöva lägga in information om vilka återkommande kostnader du har. Åtminstone fanns det inte det då för 3-4 år sedan. Jag försökte lösa det genom autokorrelation bland liknande banktransaktioner. D.v.s. att försöka behandla det som en tidsserier och upptäcka periodictet. Det gick sådär på grund av ett par olika anledningar. Låg mängd data om jag har 3 års banktransaktioner och ska försöka upptäcka en årsfaktura som då dragits max 3 gånger. Olika långa månader och betalningar görs inte med exakt lika lång tid mellan varje. Pris och transaktionsnamn kan ändras över tid. Skit in, skit ut, som man brukar säga. Sedan har folk olika uppfattning om vad som ens ska räknas som en återkommande utgift. Ett telefonabonnemang är ju rätt solklart, men om man swishar veckopeng till ens barn då? Födelsedagspresenter som återkommer varje år? Det är lite mer suddigt.
Den mest framgångsrika lösningen var att använda den modellen för att försöka hitta transaktioner som ser ut som att de kanske är återkommande, och sedan använda dem som förslag för att manuellt sätta upp regler för hur man känner igen liknande transaktioner igen, men med den modellen missar man ändå mycket och det kräver manuell handpåläggning.
Jag tycker att Excel är det allra enklaste för den typen av uppföljning. Man får kolla sina formler, ett sätt är ju att dubbleklicka i en cell så ser man vilka celler exempelvis en summering omfattar och då förstår man ju lätt om det är rätt eller inte.
Jag håller med. Jag förstår att det finns appar och andra lösningar som gör detta åt en, men bara genom att kolla på kontoutdragen från sina bankkort borde man få en ganska bra koll på vad det är för tjänster och abonnemang man faktiskt betalar för. Bankerna idag har dessutom bra överblickar över alla autogiron och e-fakturor som dras från kontot så där brukar jag titta någon gång om året för att släcka de som inte längre är aktuella (t.ex. när jag byter bort från ett tidigare försäkringsbolag).