Gränssnitt för att se pensionens utveckling - bättre överblick - för varje konto och bolag

Hej, har mitt pensionssparande idag förvaltat av sex olika pensionsbolag. Jag har redan börjat göra något åt det och flyttat två delar av mitt pensionssparande till ett och samma pensionsbolag för ca 1 år sedan.

Är nu på väg att flytta tre delar av mitt pensionssparande till ett eller två andra pensionsbolag och behöver lite hjälp med att välja “rätt” pensionsbolag. Jag har kollat avgifter och fondutbud (vill flytta till fondsparande). Jag har också kollat på vilka delar av mitt pensionssparande jag kan flytta till vilka pensionsbolag (har kollat allt i respektive valcentral). Det jag finner som mycket viktigt är BRA, INFORMATIVT GRÄNSSNITT. :slight_smile:

De delar av mitt pensionssparande som jag vill flytta har jag idag hos Länsförsäkringar pension (Fond) och AMF (Trad). Det som stör mig mycket är att jag inte kan på ett enkelt sätt, direkt på översiktssida (eller någonstans), se hur mitt sparande har utvecklats från årets början (“utveckling i år”). Man hittar information om hur olika fonder har utvecklats under året. Men jag byter fonder flera gånger per år så det hjälper inte mig någonting hur en fond har utvecklats om jag ägt den fonden 3-4 månader.

Jag vill se hur hela mitt sparande totalt har utvecklats under året (och helst även utveckling senaste 1 månad, 3 månader, etc). Den typen av översikt har man så klart hos Avanza och Nordnet (och mycket mer). Men dessa kan man inte välja om det gäller avtalspension. Det bestämmer respektive valcentarl (beroende på vilket avtal det gäller). Så nu till min fråga…

Vet någon om någon av följande stora, kända pensionsförvaltare (se listan lite längre ner) erbjuder bra gränssnitt till sina kunder så att man får en bra översiktsbild och kan lätt se hur ens pensionssparande har utvecklats (i %) från årets början (och det vore så klart trevligt om man kan se även mer detaljerad information om utveckling för olika tidsperioder som tex 1 mån, 3 / 6 mån, 1 år, etc). De pensionsbolag som jag är nyfiken på (som jag kan välja mellan - enligt info från valcentraler) är:

Handelsbanken Liv
Skandia Link
Swedbank Försäkring
AMF
SEB Trygg Liv
SPP

Tacksam för all hjälp / råd jag kan få! :slight_smile:

Mvh,
Mario

4 gillningar

Välkommen till forumet @SuperMario!

@Monica / @JFB - är det här något som någon av er ha koll på eller kan hjälpa till med?

1 gillning

Ja det hade varit önskvärt att upphandlingen av TJP även hade inkluderat krav på de olika bankerna / försäkringsbolagen att erbjuda vettiga översikter men det verkar helt upp till respektive bolag. SPP har en grafisk översikt där man kan se utvecklingen per konto, men andra har bara presentation av nuvärdet.

Enda sättet jag lyckats lösa det på är att själv följa upp i XLS. Samla in värdet årsvis eller kvartalsvis för att skapa din egen bild av utveckligen. Man byter ju både avtal och flyttar kapitel över åren/årtionden så för mig har det blivit i egen XLS fil.

Du kan ju även få historiken från årsbeskeden som skickas ut för att bygga upp din egen historik. Om du inte sparat dem så kan du säkert ladda ner senaste åren på de olika bolagen.

Sorry, ingen automatiserad lösning utan mer att man får göra det själv om man vill ha den kollen du vill ha. Jag har åtminstone inte hittat något annat sätt.

Det är en funktion som skulle vara väldigt välkommen och uppskatta, speciellt om man som hos nätbankerna skulle kunna lägga till fonder eller index för att jämföra sin utveckling.

Tyvärr är pensionsbolagen extremt gammeldags och inte så användarorienterade när det gäller sådant och jag upplever att de helt enkelt har hängt med i utvecklingen. Informationen skickas ju till minPension så rent teoretiskt skulle de kunna visa tillväxt/avkastningen på en graf där.

2 gillningar

Stort tack för ditt svar till att börja med! Vilken bra ide! “Ja det hade varit önskvärt att upphandlingen av TJP även hade inkluderat krav på de olika bankerna / försäkringsbolagen att erbjuda vettiga översikter”. JA! Det borde verkligen vara ett KRAV tycker jag. Kan man inte framföra det till någon ansvarig myndighet? :slight_smile:

Man förväntas vara aktiv när det gäller pensionssparande (den delen av tjänstepension som man kan påverka) men man får inte ganska grundläggande info lättillgängligt av pensionsbolagen - i dagens digitaliserade värld!?
Bra iaf att det inte är bara jag som tycker att det är anmärkningsvärt dåligt av pensionsbolagen.

Jag har redan en viss översikt över mina pensionsdelar i ett excelark men det var mest för att överblicka vilka pensionsdelar, avtal och bolag jag har (ingen historik), vilken valcentral gäller för varje avtal etc. Jag får kanske fortsätta utveckla det. Hoppades på mindre av den typen av manuellt arbete. För jag har fortfarande 13 olika pensionsdelar samlade hos sex pensionsbolagen (hade 7 pensionsbolag för två år sedan, jag är 60 år). Vill försöka minska antal pensionbolag till 3-4. Så att börja spåra och visa historisk utveckling för varje del i ett excelark blir en hel del manuellt jobb. Det var därför jag tänkte att jag struntar i det som har hänt men att jag nu (när jag ändå vill minska antal pensionsbolag) byter till pensionsbolag som GER bra översikt så jag har det i fortsättningen.

Ska titta lite närmare på SPP, tack! Skillnader i avgifter finner jag inte vara så stora bland de stora pensionsbolagen så jag tittar mest på deras urval av fonder och deras gränssnitt, dvs hur lättillgänglig viktig information är (eftersom jag vill vara aktiv och loggar in relativt ofta).

En sista fråga angående det här som du skrev: “men andra har bara presentation av nuvärdet” - är det här något som är verifierat under det senaste året eller så? Finns det någon samlad info om det / recension på nätet? Jag tänker på att applikationer och IT stöd generellt utvecklas hela tiden så man hoppas att någon av dessa stora bolag börjar någon gång göra det också, modernisera lite deras gränssnitt. :slight_smile:

Mvh
Mario

Nä, inte direkt, bara att när vi loggar in på Skandia, Futur pension, AMF etc så finns där inte mycket till funktion mer än att man kan se innehaven och ev värdeutveckling sedan köp på en del ställen.

Tackar! Jag ska försöka kolla lite några av de pensionsbolag som jag nämnt, upptäcker jag något nytt/intressant återkommer jag.
Mvh,
Mario