Samla allt sparande i en plattform vs. sprida ut över flera

Hejsan,

I dagsläget har jag allt mitt sparande på Avanza där jag investerar långsiktigt i aktier, fonder, ETF:er, certifikat och samt använder deras sparkonto+ för att hålla en kassa. Nu funderar jag istället på att dela upp allt över flertalet olika plattformar såsom SAVR, Nordnet, Avanza och andra aktörers egna sparkonton med högre ränta.

Mina argument kring detta är:

1. Det blir billigare att spara genom att en uppdelning tillåter mig att utnyttja markadens lägsta avgifter hos vardera plattform för respektive sparande, vilket i längden också bidrar till högre total avkastning.

2. En uppdelning gör sparandet mindre smidigt med t.ex. svårare att få överblick och längre transaktionstider mellan konton. Enligt mig är nog Avanza det absolut smidigaste alternativet i dagsläget. Men hur ser det ut om 20-40 år? Kommer de finnas kvar då? Är de då fortfarande det smidigaste alternativet? Efter att ha tänkt på det så ser jag vissa fördelar med ett “osmidigt” uppdelat sparande såsom; att de längre transaktionstiderna skyddar mot impulsköp, att en uppdelning ger mig nyttig erfarenhet i fler olika spartjänster, att den sämre överblicken gör det svårare att se innehavens dagsavkastningar vilket får mig som investerare att må något bättre till vardags. Samtidigt gör osmidigheten att sparandet tar mer tid från vardagen, som hade kunnat läggas på t.ex. jobb eller bolagsanalyser för marginellt högre total avkastning.

3. I uppdelat blir det svårare att se långsiktig total avkastning eftersom jag måste räkna ut den själv. Har ni tips på hur man kan göra detta?

Finns det något argument ni tycker att jag har missat?

Hälsningar

Låter lite energikrävande? Men som du säger kan man ju jaga lägsta avgifter och högsta räntorna och på sätt få bättre avkastning. Frågan är om det är värt det?

Kanske går att spara in någon annanstans istället? Men tycker du själv att det låter bra, så kör på :slight_smile:

Jag gillar att ha allt samlat för enkel överskådning.

Hej!
Har du fattat nåt beslut i ena eller andra riktningen?

En fundering jag haft länge är att spara direkt hos fondbolagen i större grad. T.ex. har Spiltan och SPP möjlighet till isk-sparande i samarbete med Fondab (Någon som nyttjar möjligheten? Upplevelser?).
Bankens egna fonder är en sak men vill man ge mer av avgiften direkt till fondbolaget så känns direktspar mer riktigt.

Sen är det så klart det med smidigheten att samla allt på ett ställe…

Detta åker man på ändå i allt högre utsträckning då man tenderar att få flera olika depåer för tjänstepension ju längre tiden går, för att man byter arbete eller att avtalen ändras.

Jag gör min sammanställning i ett kalkylark, det ger bra översikt. Jag får mata in själv men det är inte så jobbigt. Jag har 13 olika depåer med fondval inklusive PPM och tjänstepension. Det är också smidigt att få översikt över totalen, räkna på olika sätt på ökning sedan årsskiftet, år från år etc. hur man vill. Räknar även om hela kapitalet och avkastningen sedan årsskiftet i motsvarande nettoårslöner, med 30% schablonavdrag på pensionskapitalet. Man kan göra precis som man vill.

Håller med om att det blir mer energikrävande. Fast jag lägger redan en del energi på att analysera investeringar så att plocka (låt säga) 1 %-enhet extra i årlig avkastning på en uppdelning blir ju väldigt lockande.

Efter att ha tänkt ytterligare tror jag det sista du nämner om att ha allt samlat är deal-breakern. Kan jag tänka ut ett bra sätt att göra det på så delar jag nog upp!

Nej inget definitivt beslut ännu. Jag håller på att prova de andra tjänsterna och kommer nog göra det ett par månader innan jag bestämmer något.

Återigen här ser vi argumentet om att ha allt samlat - det är viktigt!

Det är ett bra argument du nämner att man åker på det förr eller senare ändå. Då tror jag det kan vara till ens fördel att ha mycket erfarenhet från andra tjänster, vilket man skulle få från uppdelning.

För en pensionsöversikt kan jag också rekommendera hemsidan minPension.se, tror alla dina tjänstepensioner bör visas där.

Jag och min fru har vårt utspritt. Nordnet, Avanza, SAVR och Lysa (tjänstepension utöver det). Sammanställer 2 ggr per år, tycker inte att det är jobbigt.

Ja den använder jag. Men om jag vill se utvecklingen för olika delar/depåer för tjänstepension över tid, månad för månad, år efter år, sedan årsskiftet etc, så ser jag ju detta inte där. Det enda man ser där är senaste inhämtade värde. Loggar man detta själv har man mycket större frihet att visa data på olika sätt, även historiskt, rita grafer om man så vill etc.

Jag vill även ha en uppdaterad översikt över alla mina depåers utveckling sedan årsskiftet för att hålla koll på att jag inte hamnar snett i någon depå för att se var jag behöver lägga extra fokus angående innehav/byten. Genom att knappa in depåvärdena så ser jag utvecklingen sedan årsskiftet i procent för alla mina 13 depåer samlat. Jag uppdaterar detta på veckobasis och sen sparar jag en rad per månad och komprimerar ner till en rad per år efter årsskiftet.

1 gillning

Prova att räkna ut hur mycket i avgift du skulle spara per år. Jag gjorde det och tyckte inte det var värt krånglet att ha det hos flera. Nöjer mig med att köra min NordnetLysa-portfölj 90/10” fast med 40% rabatt tillsvidare.

1 gillning