Hej! Jag har just kommit igång med mitt sparande, men vill få tips kring hur jag kan hålla mig passiv och samtidigt ha koll. På hemsidan här pratas det om att man ska logga in sällan, sätta upp en plan och låta den sköta sig själv. Men hur håller jag koll på att fonderna fortfarande är bra? Hur håller jag mig uppdaterad så att jag vet om min plan och mina val av fonder fortfarande är bra?
Jag har alltså valt att köra på en global indexfond, svensk indexfond och sen Spiltan investment.
Vill hitta en balans och inte låta mina tankar kresta kring sparandet, men ändå inte missa viktiga förändringar. Hur gör jag?
Forskningen förändras inte från dag till dag, inte heller fondera. Kan absolut räcka att inte utvärdera oftare än t.ex. vart femte år om man inte vill.
Tackar! Jag tänkte på att vissa här anser att Länsförsäkringar Global inte längre optimalt då den blivit mycket ESG. Den typen av ändringar är väl bra att hålla koll på? Men det kanske inte ändras från en dag till en annan? Eller ens månader…
Jag kör också ett kalkylark och uppdaterar varje månad. En rad per fond, en spalt per månad och en procentsiffra för förändringen. Vill man uppdatera mer sällan gör man det och vill man inte “föra bok” så skiter man i det.
Vad intressant, tackar! Det låter fint ändå. Typ logga in en gång per månad och se och fylla i. Men räcker det inte med den statistik som finns i Avanza? Den kanske inte visar för varje fond lika detaljerat, eller varför väljer ni att göra det på egen hand?
Använder man en seriös fondförvaltare så kommer de tala om för en när de gör en betydande förändring på en fond. Så i regel tycker jag inte att man ska behöva hålla koll. Men det kanske kan vara bra att kolla någon gång per år om det dykt upp någon billigare fond på marknaden.
Jag har två olika ISK i två olika banker. Sedan tycker jag att månadsavstämning är lagom mycket för att, som du säger “hänga med”, men tillräckligt sällan för att göra nå’t dumt.
Har man bara Avanza räcker det som finns, men då är också risken att man loggar in, hinner förfära sig över att en fond backat lite och agerar på detta…
När jag läser dessa inlägg samt allmänt vad många på RT skriver så inser jag att jag är ytterst passiv i mitt sparande. Ohälsosamt passiv faktiskt, till den grad att jag ombalanserat en gång senaste 5 åren. Jag har absolut ingen excel-fil och för ingen annan typ av status. Men det har väl sina för och nackdelar.
Jag håller iaf helt med dig. Även t.ex. Avanza har förändrat sina stora globalfonder ganska mycket och frångått forskningen.
Bara för att en fond har varit bra betyder det inte att den alltid kommer vara det. Och forskningen säger ju ingenting när ett bolag kan rätt vad det är få spel och byta index eller lägga till godtyckliga uteslutningar eller omviktningar…
Jag har ingen bra lösning. Det jag försöker göra är att följa rikstillsammans forumet, här brukar förhoppningsvis sånt komma fram.
Breda billiga indexfonder, månadssparande, är nog enkla svaret för att behöva engagera sig minimalt.
Sen kan man alltid nörda ner sig lite extra om man vill.
Jag tröttnade på att Internetbanken alltid släpade 1-2 dagar och aldrig visade rätt värde på fonderna, så satte ihop ett Google sheet med mina fonder som alltid har senaste aktuella värdet uppdaterat. La även in all pension så jag slipper logga in på minPension.se, och sammanställer den sista i varje månad för att se totala värdet.