En nybörjare med många funderingar

Hej allihopa!

Jag började läsa och lyssna flitigt på RikaTillsammans för ca 3 veckor sedan. Jag är 21 år gammal och har just nu alla mina pengar på ett sparkonto med 0,9% ränta samt insättningsgaranti. Dessa pengar är planerade för cirka 1-3 år bort till utbildning/kontantinsats.

Nu vill jag även börja sätta av pengar till mitt långsiktiga sparande varje månad. Jag tänker 2 olika sparanden. Det ena 10 år bort samt det andra till pensionen 44 år bort.

Dock har jag svårt att få grepp om hur allt ska delas upp och ombalanseras procentuellt. Jag har tänkt mig ett Lysakonto med 90/10 till 10 års sparandet. Men hur fungerar detta rent praktiskt av mig under de kommande åren? Ska jag gå in för varje år och ändra fördelningen? Alltså när det är 7 år kvar ska jag ändra till 70/30, 4 år kvar 40/60 samt 3 år kvar ändra till 30/70 osv? Handlar det bara om att gå in på Lysa 1 gång om året och ändra procenten så fungerar resten av sig själv där inne? Eller lär man sälja av för att sedan fördela om?

Till pensionen har jag tänkt mig att bara sätta allt (2 tusen) varje månad i Länsföräkringar Global Indexnära. Är det en dum och ”för enkel” idé?

Hur fungerar detta om vi leker med tanken att jag använder mig av Länsförsäkringar Global Indexnära till 10 års perioden också istället för Lysa. Om jag använder mig utav en av portföljerna, Globala Barnportföljen. Lär jag för varje år rent praktiskt gå in och sälja allt för att sedan omfördela procenten?

Då jag trorligtvis kommer börja plugga undrar jag även hur dessa 2 långsiktiga sparanden påverkas. Kan jag ha kvar dessa och låta dem vara även om jag under 1-2 år inte har möjlighet att sätta in pengar där? För att sedan när jag pluggat fördigt fortsätta igen?

Jag kan ha missuppfattat mycket av detta då det är mycket info som snurrar i huvudet.

Väldigt tacksam för alla svar!

1 gillning

Ja, det fungerar automatisk - om du ändrar från t.ex. 90/10 till 70/30 kommer den sälja av 20% av aktierna och köpa räntefonder istället. Ang om man ska ändra fördelningen varje år - det beror ju lite på, det är ju inte säkert att du kommer behöva alla pengarna på 90/10 kontot om exakt 10 år, så ett alternativt kan vara att sätta en del av pengarna till ett annat konto med en lägre risk istället (ex det som är poppis här som jag också kör är ett 90/10 och ett 60/40 konto). I praktiken så tror jag det är svårt för många att veta EXAKT när man tänker använda pengarna när det gäller om det är 7, 8, eller 9 år liksom. Men jag tycker det är en bra ide att se över risknivån en gång om året och ombalansera när det börjar kännas som närmare 5 än 10 år.

Kloka råd! Tack att du delade med dig, nu har det klarnat upp mera haha

Om du bara vill ha en fond är LF Global Indexnära ett bra alternativ. Möjligen kan man fundera på SPP Aktiefond Global A.

Om du vill ha lite mer alternativ så kan du läsa/lyssna på Jan och Carolines genomgång av fonder:

Fortsätt sedan med genomgången av olika portföljer:

När man ombalanserar (rekommenderas 1-2 gånger per år) tittar man på hur mycket de olika delarna avviker från den önskade fördelningen och säljer “överskott” och köper “underskott” för att hamna på “rätt” fördelning igen. I ombalanseringsinlägget finns en länk till en mall man kan använda för att få fram vilka fonder man behöver köpa/sälja och hur mycket.

Om du pluggar en period och vill spara mindre är det bara att låta bli att sätta in mer pengar. Om du har flera fonder/tillgångsslag går du in och ombalanserar 1-2 gånger per år under tiden. Man bör också en gång per år snabbt fundera på om sparhorisonterna fortfarande stämmer eller om man t.ex. vill flytta en del till mindre risk för att man kommit på att man behöver handpenning om 2-3 år.

1 gillning

Lägger bara till mallen här som länk om det är så att man inte hittar den själv :slight_smile:

2 gillningar

Mycket bra förklarat! Tack så mycket att du delade med dig, ska kolla igenom dem länkarna :slight_smile: