Hjälp en 25-årig nybörjare att välja fonder!

Hejsan allihopa!
Jag är nybörjare och har ett ISK hos Avanza, min tanke är att spara på lång sikt.
Just nu har jag 8 st fonder men skulle behöva lite tips/råd hur jag kan tänka - att behålla alla eller kanske ha lite färre. Har ex två Spiltan och två global, är det bra eller onödigt? Vilken fond passar bra att spara till pensionen, som är om ca 40 år. (Har också ett sparkonto med rörlig ränta om det spelar någon roll).
Tacksam för hjälp och era tankar! :slight_smile:

De fonder jag har just nu är:

AMF Aktiefond Småbolag
AMF Räntefond Lång
Avanza Zero
Länsförsäkringar Global Inexnära
Proethos Fond
SEB USA Indexnära D USD - Lux utd
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Spiltan Globalfond Investmentbolag.

2 gillningar

Läs, titta eller lyssna på de här två avsnitten från början av året så får du kanske lite inspiration:

2 gillningar

Hej Melanie! Välkommen till forumet :grinning:

Får jag fråga, har du läst eller lyssnat på fyra hinkar-avsnittet? Det kan ge dig en god grund att stå på i hur du lägger upp ditt sparande.

Har du funderat på om du vill sköta om ditt sparande själv eller outsourca till fondrobot? Jag själv använder främst lysa för mitt sparande och har fonder som jag tycker är kul som lite lekhink.

Lycka till med ditt sparande!

2 gillningar

Hej! Fina fonder i din portfölj för att vara nybörjare :slight_smile:

Om du gillar fonderna du har så skulle en långsiktig balanserad portfölj kunna se ut så här:
10% Sparkonto+
10% AMF Räntefond Lång
55% Länsförsäkringar Global Indexnära
5% Spiltan Globalfond Investmentbolag
5% AMF Aktiefond Småbolag
5% Avanza Zero
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% Proethos Fond

0% SEB USA Indexnära D USD - Lux utd, (denna hade jag tagit bort pga överlapp med LF Global indexnära)

Använd gärna RikaTillsammans balanseringsmall och rebalansera innehavet 1ggr/år: Mall för ombalansering 2022 Lycka till!

.

1 gillning

Jag måste bara ge en eloge till alla ni som svarat. Detta forum är unikt och det är värkligen “rika ->tillsammans<-” som gäller här. Varje gång!

Ingen fråga är för dum eller för svår. Och vi hjälper verkligen varandra här!
Tack alla!

4 gillningar

Tack för tipset Mats! :+1:

Tack så mycket Victor! :grinning: Har kollat på avsnittet nu, bra tips! Ska nog också börja använda lysa faktiskt!

2 gillningar

Tack snälla för ditt svar Alec! Dum fråga - men procenten du nämner, menar du då att av alla mina investerade pengar så ska 10 % av dom pengarna vara i sparkonto, 10 % i AMF räntefond lång osv? :grinning:

Japp :+1: 20 teckennnn

1 gillning