Analysera min fondportfölj

Hej allesammans!

Jag har 4000kr i månadssparande på Avanza, nuvarande 4:st á 1000kr per fond.
Vänligen se bifogad bild.

Sparhorisont: 10år+

Skulle uppskatta om jag kunde få lite feedback på portföljen :slight_smile:

1 gillning

Fina fonder men personligen hade jag inte valt att fördela 25% per fond. Mest för att jag inte skulle vilja ha 50% i Sverige.

Jag skulle snarare fördela enligt följande:
70% globalfond
10% Tillväxtmarknader
10% Sverige index
10% Svenska investment.

3 gillningar

Bra fonder allihopa, men jag hade nog valt en annan fördelning.
Typ
60% global
20% tillväxt
15% Plus allabolag Sverige
5% Investementbolag

Mattias hann före men ser att vi är på samma spår!

2 gillningar

Hej Mattias & Tomas.

Kan ni förklara varför man ska satsa procentuellt så som ni beskriver i dessa olika fondtyper?

Jag tycker också du bör satsa på 60-70% LF global indexnära och 10-15% EM.

Anledningen till det är att det bättre följer marknadsvikt för hela världen. Där Spiltan får bli nån form av krydda och du har en viss homebias med Sverigefonden.

LF global indexnära följer ett index som exkluderar just EM. Därför man kompletterar den fonden med 10-15% EM.

2 gillningar

Hej,

Först och främst, tack för alla tips :slight_smile:

Jag har ändrat till:
60% 2440kr Länsförsäkringar Global Indexnära
13% 520kr Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
13% 520kr PLUS Allabolag Sverige Index
13% 520kr Spiltan Aktiefond Investmentbolag

2 gillningar

Vad betyder EM? Haha :smiley:

Emerging markets (tillväxtmarknader)

Jaha okej, tack så mycket!

Jag tycker du ska lyssna på detta avsnittet :slight_smile:

1 gillning

Roligt att få ta del av din portfölj Johan! :smiley:

Sparar du till något speciellt eller bara för sparandet skull? Roligt att du lyckas spara en sådan hög summa varje månad! :+1:

Hej Marcus,

Bara funnit det otroligt intressant med själva “sparandet”. Alltid trott att det var bra mycket mer komplext än vad det är.

Med det sagt, så har jag endast tagit del av halva toppen på det stora isberget, men ändå :slight_smile:

Visst är det otroligt roligt att spara och dessutom som du säger inte behöva känna att det är svårt! Jag har hållit på i cirka 7 månader och tycker det är roligt att tävla från månad till månad hur låga utgifter man kan få:smiley: Hitta sätt att kunna lägga undan mer till mitt passiva sparande :+1:

Hej,

Jag har nu uppdaterat min portfölj med AMF Räntefond för en mer diversifierad portfölj.

Jag har ändrat till:
60% 2400kr Länsförsäkringar Global Indexnära
10% 400kr Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
10% 400kr PLUS Allabolag Sverige Index
10% 400kr Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% 400kr AMF Räntefond Lång

4000kr totalt i månadssparande.

Har någon nån åsikt angående detta?

Bland det viktigaste innan man väljer själva innehaven är att välja tillgångsallokering, hur mycket aktier/räntor/guld/valutor vill du ha.
Ser att du lutar åt 90/10 aktier/räntor, själv kör jag 100% aktier men det är på grund av lång tidshorisont samt att jag känner mig trygg med den risken.

Hade möjligen lagt till en småbolagsfond t.ex. AMF småbolag men vill du hålla nere på innehaven så ser det bra ut.

Viktigast av allt är såklart att bara börja lite smått så lär man sig ganska fort.

1 gillning

Hej Markus,

Är det ett onödigt val för mig att lägga till AMF Räntefond Lång om jag har en sparhorisont på 10+ år?

Kika gärna på detta avsnittet för att se vad som passar dig:

1 gillning