Långsiktig portfölj, vad är era tankar?

Hej alla,

behöver lite åsikter om min kommande fondportfölj.

Jag har har medvetet försökt inrikta mig på stor bolag till största del. Global, index, högutdelare, investmentbolag och kryddat med lite småbolag/tillväxt. Försökt hålla nere avgifterna så mycket jag bara kan. Snittet blir 0,5% med dessa fonder.

Jag vill undvika OMXS30 till största del, men ändå ha Sverige, därav Aktiespararna Direktavkastning.

Fullt medveten om att jag får mycket USA i Högutdelarfonden samt den globala, men vill ändå ha med USA-fonden från nordea då den har många värdeaktier.

Tror även att Japan kan ha chans att leverera den närmaste tiden. Lika så oceanien. Har försökt i största mån att undvika Kina och Ryssland (så klart).

Vad tror ni? Har jag valt rätt och bra? Och vad hade ni ändrat, utifrån mina kriterier så klart.

Osäker på fonden med investmentbolag, men är inte sugen på en med svenska heller. Vi ser ju hur den gått.

Handelsbanken Europa Index Crit

Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol

Handelsbanken Gl Småbolag

AMF Aktiefond Global

Länsförsäkringar Japan Indexnära

Nordea Nordamerika

Spiltan Globalfond Investmentbolag

Kan tyvärr bara posta två länkar, så jag hoppas ni har ork att leta upp dessa på t.ex. avanza.

Anledningen till att det blir många handelsbankenfonder är då jag kan få lägre avgift på dessa.

Tack för er tid!

1 gillning

Hej Anders, välkommen till forumet!

Överlag bra portfölj. Billigare och bredare än de flesta i vårt land :+1:

Du nämner inte vilka andelar varje fond kommer ha. Det skulle vara lättare att recensera din landsfördelning med den informationen :slight_smile:

För min egen smak tycker jag det är lite onödigt med att ha separata fonder för Europa, Japan, Nordamerika, etc. När man kan ha en globalfond som täcker allting i marknadsvikt. Vet inte heller varför globala investmentbolag skulle överprestera resten av marknaden.

Jag hade personligen gjort nåt liknande detta:

• 80% AMF Aktiefond Global
  • 10% Handelsbanken Gl Småbolag
  • 10% Aktiespararna Direktavkastning

Eller, om du vill ha med värdeaktierna:

• 70% AMF Aktiefond Global
  • 10% Handelsbanken Gl Småbolag
  • 10% Aktiespararna Direktavkastning
  • 10% Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol
1 gillning

Hej, och tack för svar.

Jag önskar att ha lite övervikt i USA, Japan och stilla havet, med betoning på högutdelare och värdebolag. Därav är de med. Eller tänker jag fel nu?

En globalfond får ju inte riktigt med alla aktier jag vill ha. Du har däremot rätt när det gäller investmentbolagen. Den fimpar jag nu när jag tänkt efter. Finns ingen anledning att ha med den.

Tror att Sverige och Europa kommer att underprestera rejält närmaste åren.

Uppsättningen är som följer efter att ha fimpat investmentbolagen:

Europa, 7,5%
Högutdelande, 20%
Småbolag, 10%
Global, 25%
Cicero, 7,5%
Japan, 10%
Nordea Nordamerika 10%
Pacific, 10%

Om du vill övervikta vissa regioner tänker du helt rätt :slight_smile: Personligen överviktar jag ingen region alls förutom Sverige (home bias).

Den har väl gått som en raket? :slight_smile:

Ja, på fallande räntor. Nu ser vi andra tider och deras innehav imponerar inte på mig. Kinnevik med teladoc t.ex.

Förresten, det slog mig. Bör jag kanske ha någon räntefond eller liknande? Och i så fall vilken? Inte insatta i dessa, men vore skönt med någon hedge.

Varför vill du blanda in räntefonder i en långsiktig portfölj?

Kanske bra som hedge om vi nu ska tillbaka till räntorna vi hade innan 2008 på sikt?

Har du förresten några invändningar på min portfölj?

Jag har också räntefonder eller sparonto även om det är en långsiktig portfölj. Tycker om att ha lite lägre volatilitet och bättre än index vid nergångar. På bekostad av minskad totalavkastning. Men absolut högsta avkastning behöver ju inte alltid vara målet även om det är långsiktigt. Jag har hellre högre riskjusterad avkastning.

Jag gillar att ha en del av portföljen i långa amerikanska statsobligationer, blandade råvaror och i guld.

1 gillning

Har du några tips Mattias?

Har du för övrigt några tips och invändningar på min portfölj?

Några fonder på Avanza som kan vara intressanta kanske:

Övriga åsikter om din portfölj att jag hellre hade kört mer marknadsviktat och mer likt “Basportföljen” i aktiedelen.
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Avanza emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri

Möjligtvis tilta lite extra mot småbolag genom att dela upp 10% Sverige i 5% Plus allabolag och 5% Plus mikrobolag. Samma för tillväxtmarknader. 5% Avanza EM och 5% Swedbank robur small cap EM.

Jag rekommenderar att skumma igenom den långa tråden Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔 samt RikaTIllsammans-avsnittet https://rikatillsammans.se/basta-satten-att-investera-2022/. Tillsammans kommer du ha jättemånga bra idéer för en bra portfölj :slight_smile:

Fegis :wink: tecken

1 gillning

Japp stolt fegis på börsen. Trivs bra med det. Får adrenalinkickar på andra håll.

2 gillningar

Hej,
Jag är ny på forumet och håller på att läsa på för att sätta upp mitt månadssparande. :smiley:

Kan ni förklara lite varför ni kör hela 70% i en och samma globala indexfond och inte sprider det mer på olika marknader? Jag trodde det var bra att sprida sina risker?

Är också nyfiken på varför ni rekommenderar Småbolag och tex Emerging markets?
Kanske finns några bra ställen jag kan läsa mer eller avsnitt av podden, hänvisa mig gärna dit i så fall. :slight_smile:

Globalfonden är redan spridd över flera olika marknader och branscher. Så har man en globalfond är man redan väldiversifierad.

Många globalfonder exkluderar tillväxtmarknader (t.ex Länsförsäkringar global indexnära har inga tillväxtmarknader) så därför lägger man till lite extra utav dessa. Många globalfonder är även främst riktade mot större bolag och därför väljer många att lägga till lite extra småbolag.

1 gillning