Finns inte de "vanliga" portföljerna kvar? Behöver hjälp

Hej, Nybörjarproblem!
Jag är bra på att spara pengar, mitt problem är att jag är urusel på hur, och därför hamnar allt på sparkonto. Jag fattar att det måste investeras och jag är helt med på resonemanget etc. För 2 år sedan öppnade jag nybörjarportföljen, ett år senare skriver Jan om ombalansering. Jag fick panik, och lämnade pengarna åt sitt öde:), dvs de står kvar i SAMMA obalans för jag förstår verkligen inte hur detta går till, därtill sparar jag inte heller mer där eftersom jag inte vet vilka jag ska köpa. Dessutom får jag enormt motstånd till sånt här! siffrorna, räkna, alltså det gör att jag bara skiter i det. Det tar emot enormt!

Nu tänkte jag åter ta tag i investeringar, MEN när jag går in nu på “kom igång guiden”, så finns inte de “vanliga portföljerna kvar”. Ska man inte använda dom längre? i Guiden står att jag kan öppna endast en global indexfond. Räcker det att bara ha en enda fond? hade ju varit väldans skönt:)…

HJÄLP! Hur ska jag göra detta enkelt, smidigt utan att få panik och göra något annat?
Vad behöver jag? egentligen vill jag ha ett sparande till barnen och ett till mig.

Tack !

1 gillning

Vad jag vet så är detta senaste uppdateringen av barnportföljen:

Men personligen har jag bara följt och ombalanserat enligt vanliga sidan om barnportföljen, fast även lagt in Xetra Gold enligt ombalanseringen ovan. Sen om det verkligen är korrekt eller inte, det vet jag inte. Eftersom jag inte direkt läst sidan gällande ombalanseringen.

1 gillning

Låter som en bra idé för dig är att läsa/lyssna på avsnitt 99 av podden.

Tror nog en fondrobott löser dina problem här. Då slipper du hålla på att ombalansera och kan bara ”glömma” bort sparandet :slight_smile:

1 gillning

Tack!
Ja precis. Det var ”kom igång guiden” jag läste. Men där står inget om nybörjarportföljerna etc mer. Är det så endast en global indexfond man ska använda sig av?

Ja. Det blir nog Lysa till en del sparande😅. Men tänker att jag behöver dela upp det på nått annat med eller?

Vet inte hur jag kunde läsa barnportföljen. Du skrev tydligen nybörjarportföljen, här är den:

Det enda du egentligen behöver dela upp (om du vill göra det superenkelt) är:

• Att du har ditt buffertspar på ett sparkonto (gärna med en ränta på minst 0,65%)

• Resten på Lysa med önskad riskfördelning (går att dela upp i flera “depåer” med olika risknivå), där får du en färdig fondfördelning med bra riskspridning, och automatisk ombalansering, för en totalkostnad på ca 0,4% inkl. fondavgifter.

/Alexander

Tack’!!! Så gör jag :ok_hand:t2:

3 gillningar

Finns en funktion för Lysa för att flytta in hela ditt innehav (fonderna på Avanza sälja och pengarna flyttas in till Lysa som köper) använd gärna Rikatillsammans tipslänk för Lysa.

2 gillningar