Sorry för en dum fråga. Jag har ett månadsspar på nordnet med massa indexfonder som jag fick tips om för många år sedan på denna sidan. Det är en sak som jag aldrig fattat riktigt. När man ombalanserar, ska jag då sälja fonderna och köpa in mig i de nya? Eller helt enkelt bara sluta spara i de utgående fonderna och börja spara i de nya och låta pengarna ligga kvar i fonderna som jag inte vill spara i längre.
Det får du göra som du vill. Om du anser det tar för lång tid att balansera om till den fördelning du vill ha genom de kapitaltillskott du gör, ja då har du ju inget alternativ än att sälja det du har för mycket av för att köpa det du har för lite av.
Helt upp till dig. Kan du genom nyköpen balansera om är ju det bra men kan ju samtidigt vara lite stökigt om du har månadsspar som rullar. Jag tror dom flesta balanserar om då och då genom sälj/köp/byte. Se bara till att pengarna inte lämnar ISK-kontot om dom ska in där igen.
Lysa sköter ombalansering genom viktade nyköp om jag inte minns fel, men där sköts det ju automatiskt så det är ju enklare. Saknar den typen av funktion i vanliga fondspar…
Riktigt positivt att du inte har ändrat i portföljen på så månda år. Oftast får man bäst avkastning så billiga indexfonder och låta det vara i fred. Det vad du kan göra är fortsätta med samma billiga fonder utan att bry dig om det och slippa ombalansering. Ingen kan säga att lite dit och hit i % gör det till det bättre. Om du är nöjd med fonderna låt det vara så. Det vad du kan kolla hur nycket har du globalt. Oftast räcker det köra 100% billig global indexfond
Jag gjorde en sak för ett par år sen som jag tror var en stor tabbe. Jag ville ha en bromskudde så jag satte upp ett nytt månadspar med räntefonder. Tror jag hade hört det ifrån denna sidan också. Men är alldeles för okunnig för att veta om det är bra eller dåligt. Målet var att jag ville känna mig mer trygg.
Kanske Lysa är något för mig faktiskt. Är det samma där att man får välja på att flytta över allt eller börja om från noll/någon liten startsumma?
Såhär ser mitt månadsspar ut om någon är intresserad.
Oh jisses vilken lista. Obeaktat det enkla rådet att reducera antal fonder, så skulle jag om jag höll på med detta med den listan bara göra som så att jag putsade in hela månadens kapital i den fond som ligger längst från önskad balans i negativ riktning.
Om du egentligen inte vill hålla på med detta (dvs att du ser balansering och inläsning på massa fonder som en hobby) så skulle jag använda någon slags fondrobot (dvs sälja allt och slänga in på t.ex lysa eller opti)
Om det är långsiktigt hade jag bytt alla fonder till din Dnb Global indeks . Alltså byta ut alla andra fonder till Dnb Global indeks. Då har du gjort allt rätt
Det blir omständigt att ombalansera så många fonder.
Mitt tips är att dra ner det till ca fem fonder. Du verkar ha en 60/40 portfölj, så fem fonder är rimligt, tre indexfonder och två räntefonder. Låt sen månadssparandet jobba som du gjort. En gång om året går du in och ombalanserar, du räknar då ut vad hur mycket alla fonder ska vara värda sen köper/säljer du därefter. Enkelt och effektivt.
Ja det var så i början av rika tillsammans. Många olika fonder blev det haha. Har hängt med sedan dess.
Jag förstår inte vad du menar med “du räknar då ut vad hur mycket alla fonder ska vara värda sen köper/säljer du därefter”. Sorry, men kan du förklara extra tydligt en gång till?
Men först så har du en bestämd fördelning som du vill följa. Tex:
Säg att du har 100 kkr
60% LF global - 60 kkr
20% SEB Sverige - 20 kkr
20% AMF mix - 20 kkr
Du har köpt fonderna i den fördelning och efter ett år så är det dags för ombalansering.
Fonderna är nu tex:
LF global - 70 kkr
SEB Sverige - 25 kkr
AMF mix - 20 kkr
Fördelningen har alltså ändrats och ska återställas.
Nytt belopp är 115 kkr
60% LF global - 69 kkr
20% SEB Sverige - 23 kkr
20% AMF mix - 23 kkr
Du kan göra det på två sätt. Första sättet är att sälja allt och sen köpa fonderna i den rätta fördelningen. Eller så byter du, 1000 från LF till AMF, 2000 från SEB till AMF.