Säg att jag har en fondportfölj med fördelningen 70/10/10/10. Utvecklingen i fonderna kommer ju skilja sig över tid. Så, när jag ska sätta in mer pengar i portföljen, bör jag kompensera för fonderna som gått sämre genom att sätta in mer i dem, så att själva värdet behåller det ursprungliga förhållandet, eller ska jag alltid mata in “70” till “70”, och “10” till “10”?
Det lättaste är väl att alltid mata in den förbestämda fördelningen och ombalansera en gång om året eller så. Då behöver du bara agera en gång om året istället för varje månad Förutsatt att månadssparandet kan automatiseras.
Förstår jag alltså rätt att målet är att behålla det ursprungliga förhållandet, och alltså inte blint mata in 70/10/10/10 utan ombalansering? Så att även om 10 år är 70% av värdet i ena fonden, och 10% i de andra, oavsett hur de egentligen presterat?
Vet inte om det hjälper men tänk dig två personer.
Person A började investera år 2010 och har 2020 en fondportfölj värd 200tkr.
Person B börjar investera år 2020 och har fått ett arv på 200tkr hen ska investera.
Både Person A och Person B har 200tkr. Person B kommer investera enligt 70/10/10/10-fördelningen med sina ärvda pengar. För Person A handlar det ju bara om hen tycker det är värt mödan att ombalansera. Någon har ju vid något tillfälle tagit beslutet att 70/10/10/10 är en bra fördelning och det gäller ju oavsett om pengarna jobbat i 10 år eller om de är helt “fräscha” och ska in för första gången.
Å andra sidan kan man ju argumentera för att 70/10/10/10 är tämligen taget ur luften för att det är fina siffror. Det teoretiskt optimala kanske egentligen är 73.57%/9.13%/8.12%/9.18%?
Tycker Småspararguiden har en bra take på detta när han/de skriver om fondrobotar. Fondrobotar är fantastiska om det är väldigt viktigt för dig att veta att du har exakt 90% aktier och 10% räntor men man får inte glömma bort att till syvende och sist är inte 90.00% den optimala fördelningen aktier och då kanske det inte gör något ifall en viss del av portföljen springer iväg och plötsligt är värd 75% eller 80%.
Disclaimer: Jag använder själv Lysa för att jag pillar för mycket annars. Hade jag kunnat undvika pillet hade jag nog bara stoppat in allt i en globalfond och lagt locket på.