Hjälp med långtidssparande!?

Hej!

Har ett separat långtidssparande som jag har till pensionsspar. Men har även detta sparande där jag investerat en klumpsumma på 120 000 kr och sätter in 5000 kr/mån. Har även ett sparkonto med ränta där jag sätter in några procent. Tanken är ett husköp om ca 10 år.
Vad tror ni om denna fördelning? Och kommer jag behöva ombalansera årligen?

Jag tycker det ser jättebra ut. Du väljer själv om du ska ombalansera eller ej men sätt upp någon regel som känns lagom, typ “om en fond skiljer från mitt mål med fonden med mer än fem procentenheter så balanserar jag åtminstone om den fonden”. Skiljer det väldigt lite räcker det ju kanske att pausa det automatiska månadssparandet en gång eller två och köpa i en skev fördelning för att balansera på så vis utan att behöva sälja något.

Ser bra ut.

Om du månadssparar manuellt kan du ju sköta balanseringen kontinuerligt genom att lägga dem i de fonder du tycker borde få större andel än de har just då

Bra fördelning tycker jag! Billigt och brett och enkelt.

Om du ska köpa hus om 10år och vet att du kommer behöva pengarna då så skulle jag lägga till 10% sparkonto för varje år. Så första året 100% i denna portföljen. Nästa år 90% i portföljen och 10% på sparkonto. Om fem år 50% i aktieportföljen och 50% på sparkontot. Sista året så är allt på sparkonto. Så den ombalanseringen behöver du i så fall göra. Räcker 1 gång om året.

Tack för svar!
I procentenheter menar du då ökningen årsvis?
Om en fond ökat med 10% och en har sjunkit med samma. Att jag då köper upp en del av fonden som gått med vinst och sätter in i fonden som gått dåligt?
Hur ser jag tydligt när det förändrats i fördelning?

Jag menar att ett regelförslag skulle vara till exempel att om din Sverigefond uppgår till mindre än 10 % eller mer än 20 % av värdet av alla dessa fonder så balanserar du det genom att köpa mer av den, eller sälja lite av den, eller köpa mer av allt annat. Något knep för att nå närmre 15 % som är ditt “mål”. Men du bestämmer självklart regeln själv - 5 eller 10 procentenheter, eller 15000 SEK fel, eller 20 % fel…