Ombalansering och köp/sälj

Hej,

har en liten fråga.

Jag har en 60/40 portfölj som jag kört på nu och byggt upp och är väldigt nöjd.
Hur är det med ombalanseringen, hur ofta ska den göras?

Så som jag kört hittils sen jag började med denna portfölj är att jag använder mig av Jans ombalanseringsmall och fyller på dom som det står köp på och fyller inte på dom som det står sälj på. Samt så säljer jag inte dom heller utan låter dom bara vara.

Är detta smart eller hur ska jag annars fördela pengarna ?

Tack på förhand.

1 gillning

Brukar vara lagom att göra en ombalansering 1-2 gånger om året.

Använder du mallen så säljer du så mycket i varje fond som det står sälj på och köper i de fonder för den summan som det står köp på.

Annars är det bara att plocka fram miniräknaren för att själv räkna ut hur fördelningen ska vara och därefter sälja/köpa så det blir rätt.

T.ex om målfördelningen är 60% aktier och 40% räntor och du har 1000 kr fördelat 600kr/400kr i dessa.
Om det efter ett år är 700kr aktier och 300kr räntor så ska du sälja aktier för 100kr och istället placera denna hundring i räntor.

1 gillning

Hur själva excelen fungerar är jag väl insatt i då jag själv är excel guru! :stuck_out_tongue:

Men :
Jag har ju läst att omfördela varje månad(insättning) har en del nackdelar.

Hur ska jag fördela insättningarna då isf?

Ska jag fortsätta att inte köpa dom som egentligen ligger över eller?

Eller ska jag bara fördela jämt med pengarna så gott det går på samtliga?

Eller gå all in på en global fond och sen fördela 1-2 ggr om året?

Enklast är att inte ombalansera förrän det behövs, dvs när tillgångsfördelningen är alltför långt ifrån vad som passar dig och dina syften: hur mycket risk du kan ta, hur mycket risk du behöver ta och hur risktålig du är.

Observera också att det inte är så noga: om din fördelning “ska” vara 60/40, så ger 50/50 eller 70/30 i princip samma effekt.

Det finns inget magiskt med regelbunden balansering, man kan både tjäna och förlora pengar på såna transaktioner. Däremot är det lite suboptimalt att ha sina pengar utanför marknaden i samband med bytena. Om det dessutom blir transaktionsavgifter så är det ännu ett skäl att inte röra investeringarna.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du ska fördela ditt månadssparande i portföljen?

SVaret på den frågan enligt mig i så fall är att köpa varje månad i den målfördelningen du har. Inte försöka parera driftningarna som blir i portföljen varje månad med ditt månadsspar. Så är det en 60/40-portfölj du vill ha så köp 60% aktier och 40 räntor varje månad. Efter ett år så gör du en stor ombalansering på hela portföljen på en gång.

Så kortfattat:
Målfördelning 60/40
Månadsspara samma som målfördelningen
Ombalansering 1-2 gånger om året.

2 gillningar

Det är helt okej att rebalansera 1ggr/månad om du vill, har väldigt liten betydelse långsiktigt om man rebalanserar månadsvis, kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis. Så länge du inte har ETFer i portföljen dvs, då kommer du åka på massa onödiga avgifter om du gör det för ofta.

Studie från Vanguard om du vill läsa på mer:

När jag månadssparade köpte jag i de fonder som behövde balanseras upp. Jag tycker det är bäst, för då ligger man så nära målfördelningen som möjligt hela tiden.

Nu har jag inte bara fonder. Jag kör klassisk 60/40 med fonder men har skalat av fonderna lite och investerat någon procent här och där i olika aktier också. Så ligger väl 37.5% räntor 42% indexfonder och resten i olika aktier/investmentbolag.

Det låter inte som om du har någon jättestor glidning. Om du månadssparar, fortsätt fylla på där det ligger lågt så kommer du vara i god balans.

Jag har en portfölj där jag inte månadssparar. Den brukar jag ha lite koll på en eller ett par gånger per kvartal, men eftersom den till del består av börshandlade fonder kostar den en del avgifter att obalanserad. Därför brukar jag låta den diffa på upp till 5 procentenheter från målallokeringen per tillgångsslag. Nu ligger jag ungefär där, men nu är det snart dags för den årliga ombalanseringen så jag inväntar kommande poddavsnitt om bästa fonderna 2023 innan jag skrider till verket.

1 gillning