70% globalt index
10% tillväxt
10% globala småbolag
10% Sverige
… hur gör ni med ombalansering? Återställer ni årligen till 70/10/10/10? Eller om någon del avviker mer än ett visst antal %-enheter?
Har ni också en likviddel som ni balanserar mot? Alltså exempelvis 90% basportfölj och 10% likvid? Finns det några goda argument för att köra en 90/10-allokering annan än godare nattsömn? Tänker att avkastningen alltid kommer bli lägre?
Ränta är ju inte optimalt att ha på ISK men å andra sidan är det ju inte optimalt att flytta pengar in och ur ett ISK till ett externt sparkonto heller? Hur löser ni 90/10-balanseringen rent praktiskt? Årlig/halvår/kvartal/månatlig ombalansering?
Har du det på Avanza? Smidigast blir det välja Avanza Auto 6 eller 5 och då sköter det sig helt automatisk.
Avanza Auto 6 är bäst för avkastning. Auto 5 12% räntor mindre avkastning lite mindre risk. . 100% Global indexfond fungerar också likt fondrobot långsiktigt,undrhållsfritt
Jag ombalanserar oftast 1-2 gånger om året. Åtminstone är det min plan. Jag har flera olika tillgångsslag i nästan alla mina portföljer (aktier, räntor, guld, råvaror. Den som är mest långsiktig dock (typ pension) består endast av en enda global indexfond. Där behövs ingen ombalansering.
Hur stor andel aktier du ska ha beror både på sparhorisonte men även din risktolerans. Jag har bara 100% aktier i pensionsspar, PPM och tjänstepension. Övriga portföljer har en del räntor och andra tillgångsslag för att minska portföljens volatilitet. Gör mig inget att de inte kommer gå lika bra som index i uppgång.
Jag tänker att ombalanseringen sker via fondbyten inom samma ISK, jag har hela passivaktiedelen där. Har förregistrerade överföringar till sparkonto varje månad efter lön.
Tänker att det främst är sparkontot som behöver insättningar:
fonderna avkastar typiskt mer än sparkontot, så ISK behöver bara ev insättning nån gång då och då, och
sparhorisonten minskar ju med tiden, och då är det naturligt att låta cashen flöda in på sparkontot som utgångspunkt.
Får utvärdera framgent, har ingen aning om hur detta tänk kommer funka. Startsetupen är månadsöverföring i storlek 15% av bruttolönen. Målet är att minimera behovet av insättningar och uttag på ISK för att betala så lite skatt som möjligt.
Förhoppning är såklart att fonderna kommer växa på bra, och då kommer jag behöva flytta pengar från ISK och sätta på sparkontot. Det bör, om jag förstått rätt, göras strax innan utgången varje kvartal, så att skatteunderlaget för ISK blir så litet som möjligt.
Ni med erfarenhet - ge mig gärna en knuff i rätt riktning om jag (nybörjare) är helt ute och cyklar
Nu ska jag sätta stående påminnelser i kalendern, för att komma ihåg ombalansering inför varje kvartalsutgång…