Hej! Jag har fått ett arv, som jag portionerar in i min portfölj på Avanza, med ett kraftigt månadssparande (180 000 kr/mån), under något år. Man ombalanserar ju för att behålla en viss allokering bland fonder/räntor m.m.Fråga: Det finns väl ingen nackdel om att rebalansera portföljer vid varje insättning (en gång/månad)? Jag måste ju ändå köpa fonder, då kan jag lika gärna passa på att återställa balansen i portföljen.
Hej Carl,
Det kan man absolut göra, kommer däremot bli mer jobb att manuellt ombalansera varje månad.
Det du skulle kunna göra isåfall är att du balanserar med dina nya köp, att du baserar ditt månadssparandes fördelning mot hur din portfölj ser ut för tillfället. Så saknar du räntor så köper du mer räntor och likadant om du saknar aktier.
På så sätt så får du tillbaka din fördelning varje månad utan att behöva byta fonder varje månad.
Stort tack Robin!
Plockar upp den här tråden igen då jag har en följdfråga. Jag har mitt innehav som jag vill ha balanserat på Avanza och det är fördelat på två olika ISK:er. En med investmentbolag och indexfonder och en med ca 25 utdelningsaktier.
Finns det någon möjlighet att vid varje insättning (även i mitt fall minst 100 000kr) i ett steg bibehålla en förbestämd balans? Jag känner till att man kan köpa alla fonder i ett steg och då ange sin fördelning men då får man ju inte med aktierna. Och jag är inte intresserad av att byta allt till en fondrobot.
Känns som en funktion som borde finnas? Annars gissar jag att man själv får skapa en mall i excel där man fyller i fonder, aktier och kurser och så får den räkna utifrån det totala beloppet man vill investera.
Att månadsspara i aktier kräver lite mer arbete. Avanza har inte ens en funktion för att köpa aktier till marknadspris, dvs det krävs att du skriver in för varje aktie vilket pris du är villig att köpa för, och går det inte att köpa till det priset så blir det ingen affär. Detta vore 10 gånger mer arbete för dem att implementera.
Att själv balansera en portfölj med 25 aktier ger dig nog ganska bra förståelse av vad avgifterna går till i en vanlig fond.
Bra val!
Det finns studier som pekar på att det egentligen inte är optimalt att ombalansera varje månad utan det blir bättre avkastning om man gör det optimalt var 3e månad men att även årligen räcker. Hittar tyvärr inte studien men det var här på RT så sök om du vill hitta det.
Det ligger lite i linje med ”let your winners run”. Ombalanserar man varje månad så klipper man vinnarna varje månad.
Så jag tycker det räcker med att månadsspara och ombalanser var 3, 6 eller 12 månad lite efter tycke.
Lyckat till!
Tack för er feedback. Då låter som att jag får plocka fram mina egna tekniska kunskaper och skapa ett stöd för detta utanför Avanza. Tråkigt dock att behöva manuellt köpa 30 olika aktier vid varje insättning. Om nu ombalansering räcker en gång per år så kan man kanske tänka sig att man bara köper i 10 av utdelningsaktierna vid varje insättningstillfälle. I synnerhet då dessa endast används som utdelare och då spelar det kanske mindre roll att man efter varje insättning har perfekt balans mellan dessa 25-30 aktier.