Så Avanza har en ny funktion, den kallas - Rebalansera, verkligen en bra funktion o kunna använda för sitt syfte ju, sjukt bra!, länkar i olika komplexitets nivå finns längst ner i inlägget om ni vill lära djupare om rebalansering/ombalansering.
Har ni testat den ?
Funkar den som den ska ?
Ska ni använda funktionen i framtiden?
Allmänna åsikter om denna funktionen ?
Bra funktion men borde ha funnits för länge sedan då det inte borde vara så svårt att fixa.
Jag gissar att anledningen till att det har dröjt är att Avanza m.fl. hellre säljer sina dyrare robotar som egentligen bara är en glorifierad rebalanseringsfunktion.
Av ovan skäl kanske det dröjer eller inte kommer någon automatisk funktion för det heller, men jag hoppas att jag har fel.
Avanza Auto-fonderna är inte så dyra längre. Blivit riktigt bra blandfonder. Snarare tror jag att många kunder kommer lockas att välja in dyrare fonder i portföljen med den här funktionen. “Krydda”.
Jag tror att 99% av alla Avanza Auto kunder väljer det för att de är noobs och vill hellre ta ett ”färdigt paket” istället för att behöva välja bland tusentals kunder.
Väldigt få utanför rikatillsammans-bubblan som vet ens vad rebalansering är.
Kan man styra hur ofta det sker eller görs det efter behov när det uppnått en viss obalans? Är det ett sätt att öka på antal affärer så att de i slutändan får in mer på köp och sälj avgifter, dessa kostnader är väl svåra att se?
/fjp
Inte vad jag kan se och man verkar inte heller kunna ha en stående förbestämd målvikt för innehaven som rebalanseras med ett knapptryck. Man behöver alltså knappa in fondernas fördelning manuellt när rebalansering ska göras. Det är ett steg i rätt riktning men det är en bit kvar innan den kan sägas vara automatiserad. Det kräver fortfarande att man ser över portföljen manuellt.
Jag har ETF:er blandat med vanliga fonder och det är bara de vanliga som kommer upp som alternativ. Det är synd men till viss del förståeligt när det kommer till ETF:er.
Okej, Avanzas egen beskrivning av Avanza Auto är: “Med våra specialfonder får du smart förvaltning av dina pengar, som hela tiden optimeras och rebalanseras automatiskt. Dessutom till en svårslagen avgift.”
Det är svårt att säga om kunderna väljer en fondrobot för att de vill ha hjälp med att göra rätt val från början eller den löpande automatiska hanteringen men rimligen är det en mix av dessa två anledningar.
Det finns flera på forumet som kör t.ex. Lysa för att det är bekvämt, trots att de förstår hur de skulle kunna sätta ihop motsvarande portfölj själva till ett lägre pris.
Ang. din gissning om att det är 99% av alla kunder är det svårt att säga men det är säkert en majoritet. Dock har jag svårt att se att det skulle vara så högt som 99% av kapitalet i Avanza Auto och det är nog mer intressant än antal kunder.
Likväl såg jag på mitt pensionsfondkonto att det fanns en ombalanseringskostnad angiven så även om det görs med några automatiska algoritmer så finns det väl en hantering och utvecklingskostnad även för denna typ av rebalansering? För det som görs ska väl betalas på något sätt?
/fjp
Ah. Då blir det här betydligt mindre användbart (för mig iaf). Dessutom är det inte särskilt användbart när man inte är i uppbyggnadsfas längre (eller “stay rich”)
Ja precis. Håller med om att det är lite dyrt, men när de kom så kostade de nästan dubbelt så mycket. Då var Avanza Auto bara att glömma. Nu kan man i alla fall överväga det.